نقش هوش‌مصنوعی در توسعه تجارت بررسی شد

.  

 

 

 

نشست تخصصی نقش هوش مصنوعی در توسعه تجارت همزمان با برگزاری ایران اکسپو 2025 روز سه‌شنبه 9 اردیبهشت در سالن فناوری و نوآوری نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

 

 

 

 

 

به گزارش روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، صادق خانی علی‌اکبری، رئیس شورای تخصصی هوش‌مصنوعی ایران در این نشست در ابتدای این نشست با بیان اینکه امروز هوش مصنوعی نه تنها توانسته سبک زندگی مردم را تغییر دهد بلکه بخش عمده ای از مردم به دنبال ادغام این فناوری در زندگی خود هستند، بیان کرد: اکنون اغلب کسب و کارها به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی هستند و گفتگوهایی که در این خصوص مطرح می‌شود در راستای نیازهای جامعه است.
 
وی افزود: هوش‌مصنوعی به عنوان یک محرک برای تجارت و اتوماسیون‌های تجاری مثل فروش و بازاریابی تاثیر بسزایی دارد و نقش آن در تجارت بین‌الملل، چالش‌ها و فرصت‌های پیاده‌سازی آن در حوزه تجاری اهمیت بسزایی دارد.
 
خانی‌علی‌اکبری با اشاره به انتظارات از هوشمندسازی تجاری ادامه داد: در یک نگاه کلی انتظارات ما از هوش مصنوعی را در 5 حوزه می‌توان طبقه‌بندی کرد که شامل افزایش بهره‌وری در حوزه صنایع و غیره، حوزه افزایش کیفیت محصولات تولیدی، کیفیت ارایه خدمات به مشتری، تربیت نیروی انسانی و نیروی کار ماهر و ارتقای امنیت است. 
 
 
بهره‌مندی 89 درصد شرکت‌ها از ابزارهایی که هوش مصنوعی
 
در ادامه این نشست، احسان چیت‌ساز، معاون سیاستگذاری و توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال با بیان اینکه هوش مصنوعی با قابلیت‌های زیادی که دارد می‌تواند در کجا به ما کمک کند؟
 
بیان کرد: می‌‌توان گفت هر جا که الگویی وجود دارد و با تکرار آن الگو، تغییر در بهره‌وری و کیفیت بهره‌وری ایجاد کند، هوش‌مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند.
 
وی با اشاره به نقش هوش مصنوعی در توسعه تجارت ادامه داد: هوش‌مصنوعی می‌تواند در سرعت بخشیدن به زایش جهانی شرکت‌ها و ارایه محصول در جهان با شناسایی الگوهای رفتاری دنیا نقش داشته باشد و در شناسایی موثر برای راحت‌کردن موفقیت کسب و کارها موثر است.
 
چیت‌ساز تصریح کرد: در سال 2021 کمتر از 40 درصد شرکت‌های دنیا از ظرفیت‌های هوش‌مصنوعی استفاده می‌کردند که در کشورهای کمتر توسعه یافته این رقم کمتر بود.
 
در سال 2023 این رقم به نزدیک 70 درصد رسید و امروز حدود 89 درصد شرکت‌ها به نوعی از ابزارهایی که هوش مصنوعی در آن استفاده شده، بهره می‌برند. 
 
 
ارتقای قوانین بین‌المللی با کمک هوش‌ مصنوعی 
 
همچنین در ادامه، علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک نیز به موضوعاتی همچون لجستیک و حمل و نقل در تجارت، نقل و انتقال پول و قوانین تجاری و پیچیدگی‌های آن پرداخت و تأکید کرد: قوانین تجارت در کشور ما ریشه قدیمی‌تری دارد.
 
قانون تجارت و قانون متمم آن و یا فاصله‌ای که در جاهایی با قوانین بین‌المللی با تجارت داریم از نکاتی است که می‌توان با کمک هوش مصنوعی آنها را برطرف کرد.
 
وی افزود: تحلیل بازار برای بازارهای جهانی یکی از مولفه های مهم هوش مصنوعی در توسعه تجارت است.
 
از طریق هوشمندسازی تجاری می‌توان زنجیره‌های تامین، پیش‌بینی‌پذیری بازارها، تعرفه‌ها و روند قیمت‌گذاری در داخل کشورها و بین آنها را کنترل و از این طریق بازار آینده تجارت را پیش‌بینی‌پذیر کرد.
 
 
نقش هوش مصنوعی در لجستیک 
 
همچنین در پایان این نشست، رضا سمیع‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی را در بحث لجستیک عنوان کرد و گفت: شرکت های لجستیکی کالا را از جایی به جایی می‌رسانند که موضوع مهمی است و در اینجا تاثیر هوش مصنوعی بر مدل این شرکت‌ها تاثیر بسزایی می‌گذارد.
 
شرکت هایی مثل آمازون، دیجی کالا، ترب و غیره با استفاده از هوش‌مصنوعی مدل بیزنس خود و زنجیره تولید تا مشتری را تغییر می‌دهند و واسطه ها را حذف می‌کنند.
 
سمیع زاده، مهم‌ترین نقش هوش مصنوعی در لجستیک را حذف واسطه‌ها و قطع کردن آنها از چرخه تولیدکننده تا مشتری عنوان کرد و گفت: اصل ماجرا این است که هوش‌مصنوعی قادر است، مدل تجارت سنتی را تغییر دهد.
منبع خبر: وب سایت سازمان توسعه تجارت ایران - 9 اردیبهشت 1404

دیدگاه کاربران