آل‌اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به حجم بالای صادرات ایران به کشور عراق افزود: قابلیت‌های اقتصادی بازار عراق حفظ این بازار را برای ما مشکل کرده است؛ زیرا این کشور تا ۱۵سال آینده دارای بزرگ‌ترین ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی منطقه است و به همین علت در آینده‌ای نزدیک با حجم عظیمی از قراردادهای اقتصادی و تجاری از سوی رقبا مواجه خواهد بود. وی با اشاره به اینکه از ۴۰سال قبل پروژه‌های عمرانی در این کشور تقریبا متوقف شده است، گفت: این در حالی است که بسیاری از پروژه‌ها نیازمند تجدید و ترمیم است و بسیاری نیز نیازمند جبران تخریب‌های زمان جنگ است.

بنابراین این کشور بازار بزرگی برای سرمایه‌گذاری و مصرف دارد که نباید از آن غافل شد.

وی افزود: در حال حاضر ایران، ترکیه و چین و چند کشور دیگر در بازار این کشور حضور دارند؛ اما اگر امنیت به این کشور بازگردد فعالان اقتصادی و رقبای زیادی از سوی کشورهای مختلف به سمت این بازار می‌آیند و بنابراین حتما کار ما در بازار عراق و تجارت با این کشور بسیار سخت‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به حضور عربستان در بازار عراق به‌عنوان رقیب جدی ایران گفت: در حال حاضر یک شرکت تولید محصولات لبنی ایرانی در کشور عراق فعال است، بلافاصله کشور عربستان پس از آغاز فعالیت این شرکت ایرانی، اقدام به تاسیس یک شرکت تولیدی محصولات لبنی در عراق کرد و با حمایت‌های همه‌جانبه از شرکت خود در کشور عراق تمام تلاش خود را برای به‌دست آوردن بخش بزرگ‌تری از بازار عراق انجام داده است.

وی گفت: تا چندی پیش بین عربستان و عراق فقط یک مرز مشترک فعال بود؛ اما اکنون عربستان در تلاش برای توسعه مرزهای مشترک است تا فعالان اقتصادی از راه‌های بیشتری بین دو کشور تردد کنند.

آل‌اسحاق اظهار کرد: بنابراین ایران هم در راستای توسعه تجارت با عراق باید تغییر رویکرد دهد و همان‌طور که در بعد امنیتی و سیاسی حاکمیت توجه زیادی به عراق دارد، در بُعد اقتصادی نیز باید حمایت‌ها را افزایش دهد.

وی افزود: این در حالی است که حاکمیت در بُعد اقتصادی چندان حمایتی ندارد و به دلیل آنکه سود توسعه روابط اقتصادی عاید بخش خصوصی خواهد شد، توجه زیادی به این مقوله ندارد.

این در حالی است که امنیت ما متصل به توسعه اقتصادی است. بنابراین حاکمیت باید از منظر امنیتی به توسعه اقتصادی نگاه کند. وی اظهار کرد: اگر این نوع نگرش حاکم شود، همان‌طور که مسوولان دو کشور به آن اذعان داشته‌اند روابط تجاری ایران و عراق تا ۲۰ میلیارد دلار قابلیت توسعه دارد.