افزایش ۷۹ درصدی تجارت ایران و ترکمنستان

سخنگوی گمرک مطرح کرد:  

 

 

 

 

گمرک ایران از افزایش بیش از ۷۹ درصدی تجارت ایران و ترکمنستان در ۹ ماهه امسال خبر داده است.

 

 

 

 

سیدروح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران همزمان با سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران، جزئیات تجارت غیر نفتی کشور با ترکمنستان از اول شهریور ماه ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت امسال (از  ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم) را تشریح کرد. 

بر اساس این گزارش، یک میلیون و ۱۴هزار و ۴۷۴ تن کالا به ارزش ۲۹۹میلیون و ۷۲۸هزار و ۵۳۵ دلار تجارت خارجی دو کشور بوده است که در مقایسه با دوره زمانی مشابه با رشد ۲۲.۴ درصدی در وزن و ۷۹.۴ درصدی در ارزش همراه بوده است.

سهم صادرات کالاهای ایرانی از این میزان تجارت غیرنفتی ۹۸۷هزار و ۷۵۵ تن به ارزش ۲۷۶میلیون و ۶۳۷هزار دلار است که نسبت به مدت مشابه (ابتدای شهریور ۱۳۹۹تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰) رشد ۱۶درصدی در وزن و ۸۹ درصدی در ارزش داشته است.

در رابطه با سهم  واردات از ترکمنستان در این ۹ ماه نیز، ۳۵هزار و ۷۱۹تن کالا به ارزش ۲۳میلیون و ۹۱هزار و ۴۸۶ دلار بوده که علی‌رغم کاهش ۳۸ درصدی در وزن، رشد ۱۴ درصدی در ارزش داشته است.

آنطور که سخنگوی گمرک گفته است، لبنیات، محصولات باغی و کشاورزی، سبزی و صیفی‌جات، خشکبار، مواد غذایی، آب میوه، شیرینی و شکلات، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، شوینده ها و محصولات بهداشتی و آرایشی، روغن‌های صنعتی، قیر، مواد شیمیایی، مشتقات نفتی، محصولات پتروشیمی، انواع اسانس، کف پوش ها، محصولات آهنی، محصولات صنعتی، لوازم خانگی، ظروف، وسایل آشپزخانه، پوشاک، کیف و کفش، کاغذ، پارچه، نخ، لوازم الکترونیکی، صنایع دستی، لوازم التحریر و لوازم بازی کودکان از مهمترین کالاهای صادره ایران به ترکمنستان در ۹ ماه اخیر بوده است.

همچنین پارچه، پنبه، پشم، نخ، حبوبات، کنجد، مواد معدنی، تسمه و اجزا و قطعات صنعتی، به عنوان عمده‌ترین کالاهای وارداتی از ترکمنستان ثبت شده است.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 23 خرداد 1401

دیدگاه کاربران