تشکیل کارگروه ویژه به منظور سرمایه گذاری سرمایه‌گذاران عراقی در ایران

.  

 

 

 

رئیس اتاق بازرگانی العماره عراق گفت: کارگروه ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران عراقی در استان‌های مختلف ایران تشکیل و فعال می شود.

 

 

 

علاء ولی علی در نشست هیأت تجاری عراق با مسئولان بخش دولتی و خصوصی چهارمحال و بختیاری به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گفت: ایران همانند قاره‌ای پهناور ظرفیت‌های فراوان در بخش‌های مختلف دارد.

 

فرصت‌های بزرگی در ایران برای کار و فعالیت‌های تجاری وجود دارد که نسبت به کشور‌های بین‌المللی ظرفیت‌های کلان است.

 

پس از سقوط صدام ۹۰ درصد بازار عراق در اختیار محصولات ایرانی بود، اما با گذشت یک دهه از این موضوع اکنون ترکیه صاحب بازار عراق به شمار می‌رود.

 

ترکیه ۱۶ تا ۱۸ میلیارد دلار در بازار عراق کار می‌کند و سهم ایران ۱۳ میلیون دلار می‌باشد.

 

به‌تازگی هدف‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری بین ایران و عراق پیش‌بینی شده است.

 

یکی از اصلی‌ترین مباحث، نوع حساب‌های بانکی برای عراقی‌ها در ایران است و این موضوع باعث شده تا عراقی‌ها دعوت برای سرمایه‌گذاری در ایران را قبول نکنند.

 

هم‌اینک یکی از مشکلات اصلی، قوانین و مقررات پیچیده بین دولت ایران و بخش خصوصی عراق بوده که شرایط تحریم در این راستا باعث بروز برخی مشکلات دیگر برای سرمایه‌گذاران عراقی در ایران شده.

 

وقتی سرمایه‌گذاران عراقی برای انتقال پول به ایران مشکل دارند پیکر انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری بین آنان باقی نمی‌ماند و مجبورند بازار کشور خود را در اختیار کشور‌های دیگر بگذارند.

 

کارخانه سیمان العماره را ایرانی‌ها ساختند و باید برای تقویت حوزه مالی و ورود کلینکر به این کارخانه برنامه‌ریزی بهتری شود.

 

حذف ویزا، تسهیل ورود گردشگران و رفع محدودیت‌ها برای ورود ارز بیشتر به ایران، باعث رونق چرخه مالی کشور خواهد شد.

 

هیئت ۲۵ نفره تجاری کشور عراق به منظور برقراری همکاری‌های دو جانبه وارد شهرکرد شدند.

منبع خبر: شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران(شاتانیوز) - دوم مرداد 1401

دیدگاه کاربران