درآمد ۳۴ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت

.  

 

 

درآمد نفتی 34میلیارد دلاری ایران در 7ماهه سال جاری میلادی تنها 5میلیارد دلار از کل درآمد نفتی ایران در سال 2021 کمتر است که این مسئله از تحلیل رفتن اثر تحریم‌ها حکایت دارد.

 

 

 

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی که به‌تازگی منتشر کرده کل درآمد نفتی 13 عضو اوپک در 7ماهه سال جاری میلادی را 500 میلیارد دلار اعلام کرده است.

 

درآمد نیم تریلیون دلاری اوپک در 7ماهه امسال تنها 70 میلیارد دلار از درآمد 570 میلیارد دلاری ثبت‌شده برای این سازمان در 12ماهه سال گذشته میلادی کمتر است.

 

این گزارش پیش‌بینی کرده است کل درآمد نفتی اوپک در سال 2022 به 842 میلیارد دلار برسد.

 

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین درآمد نفتی ایران در 7ماهه سال جاری میلادی را 34 میلیارد دلار برآورد کرده است که این رقم از کل درآمد نفتی ایران در سال 2021 فقط 5 میلیارد دلار کمتر است.

 

ایران در سال گذشته میلادی 39 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.


بر این اساس متوسط درآمد ماهانه ایران از فروش نفت در سال گذشته میلادی 3.25 میلیارد دلار بوده است اما ایران در 7ماهه امسال به‌طور متوسط ماهانه 4.85 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است که نشان‌دهنده رشد 49 درصدی است.

 

درآمد 34 میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در 7ماهه امسال که دو برابر درآمد نفتی ایران در 12ماهه سال 2020 است نشان‌دهنده تحلیل رفتن اثر تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

 

ایران در سال 2020 بالغ بر 17 میلیارد دلار و در سال 2021 نیز 39 میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کرده بود و بر اساس پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا درآمد نفتی ایران در سال 2022 به 58 میلیارد دلار خواهد رسید.

 

ایران میان اعضای اوپک از نظر درآمد نفتی در 7ماهه 2020 در رتبه پنجم قرار داشته است. عربستان با 171 میلیارد دلار بیشترین درآمد نفتی را در این مدت داشته است.

 

عراق با 72 میلیارد دلار، امارات با 68 میلیارد دلار، و کویت با 54 میلیارد دلار به‌ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم از این نظر قرار داشته‌اند.

 

درآمد نفتی سایر اعضای اوپک در این دوره عبارت است از: الجزایر 22 میلیارد دلار، آنگولا 24 میلیارد دلار، کنگو 5 میلیارد دلار، گینه استوایی 2 میلیارد دلار، گابن 4 میلیارد دلار، لیبی 15 میلیارد دلار، نیجریه 21 میلیارد دلار و ونزوئلا 9 میلیارد دلار.


از طرف دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد که رئیس جمهور چین، اعلام کرده است که کشورش در حال کار روی طرح پرداخت پول نفت وارداتی به یوآن است.

 

گزارشات حاکی از آن است که شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در دیدار خود با سران کشورهای حوزه خلیج‌فارس گفته که پکن در حال کار روی طرح کنار گذاشتن دلار و استفاده از یوآن در پرداخت‌های نفتی است.

 

در واقع این موضع نشان‌دهنده برداشتن یک قدم دیگر توسط دولت چین در راستای فاصله گرفتن هر چه بیشتر این کشور از دلار است.

 

رئیس‌جمهور چین در نشست خود با سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان بر لزوم این اقدام تأکید کرده است.

 

چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است و در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته واردات نفت خود را 12 درصد افزایش داده است.

 

پالایشگاه‌های دولتی چین واردات نفت از آمریکا را افزایش داده و تا پیش از روز 5 دسامبر واردات نفت از روسیه را هم در سطح بالایی انجام داده‌اند.

 

پالایشگاه‌های خصوصی در این کشور نیز به میزان زیادی خرید از ایران را بالا برده‌اند.

 

در 10 ماه نخست سال 2022، عربستان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت چین بود و 18 درصد نیاز این کشور را تأمین کرده است.

 

آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور در 10 ماه نخست امسال 73.54 میلیون تن برابر با 1.77 میلیون بشکه در روز از عربستان نفت وارد کرده است.


در حالی که دولت سیزدهم بر افزایش چشمگیر عملیاتی شدن بودجه 1401 اصرار دارد، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که روز 20 آذرماه منتشر کرده گفته که تنها سه‌چهارم بودجه نیمه اول سال در واقعیت محقق شده، در این گزارش البته اعداد و ارقام مهمتری درباره بودجه 1401 و در رد ادعا‌های دولت وجود دارد.

 

این گزارش حکایت از یک شکاف بزرگ در سهم دولت از درآمد‌های نفتی دارد.

 

در این بخش از 250 هزار میلیارد تومان سهم دولت در 6 ماهه نخست سال جاری تنها 141 هزار میلیارد تومان یعنی معادل 56 درصد محقق شده است.

 

از طرف دیگر حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با تسنیم، اعلام کرد: کشور در ماه گذشته یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت در روز فروخته است.

 

رقمی که بیشترین میزان فروش پس از سال 97 و آغاز تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به حساب می‌آید.

 

این ادعا در حالی مطرح شد که اخیراً چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران، با شش کشور حوزه خلیج فارس به توافقات جدیدی رسید و علیه ایران دو بیانیه منتشر کرد.

منبع خبر: روزنامه تجارت - 23 آذر 1401

دیدگاه کاربران