توسعه زیرساخت های حمل و نقل کالا موجب افزایش صادرات می شود

معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران:  

 

 

 

بسیاری از بازارها را به علت مشکلات حمل کالا از دست می دهیم گفت: توسعه زیرساخت های حمل و نقل کالا موجب افزایش صادرات و حضور در بازارهای بکر می شود.

 

 

 

 

 

مهدی ضیغمی، معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت با حضور در برنامه صبح بخیر ایران به تشریح آخرین وضعیت تجارت خارجی پرداخت.

 

وی با بیان اینکه تجار برای پیدا کردن بازار در نمایشگاه های داخلی و خارجی حاضر می شوند گفت: بعد از آنکه آنها بازار خود را پیدا کردند، با 2 چالش انتقال ارز و چگونگی حمل کالا روبرو می شوند.

 

ضیغمی با اشاره به اینکه زیرساخت های حمل و نقل کالا در کشور به روز نیست گفت: برای حمل و نقل کالا حتی به کشورهای همسایه نیز مشکلاتی داریم چه برسد به بازارهای دورتر مانند آمریکا و آفریقا. بزرگترین چالش صادرات به آفریقا حمل و نقل و نبود خط مستقیم کشتیرانی است.

 

وی با اشاره به 3 مولفه زمان، هزینه و امنیت در تجارت خارجی و صادرات گفت: برای تجار اگر زمانبندی دقیق باشد هزینه به صرفه است چرا که می تواند سر زمانی که مقرر شده کالا را تحویل دهد. برای صادرکننده تعهد خیلی مهم است.

 

معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت با بیان این مطلب که در تجارت این موضوع یک علامت سوال است که اول بازار و مشتری را پیدا کنیم و بعد زیرساخت را فراهم سازیم یا برعکس؟، افزود: تجربه می گوید اول زیرساخت فراهم شود و ولو با ضرر به کار ادامه دهد تا کالا در بازار جای خود را پیدا کند.

 

وی با اشاره به راه اندازی خط کشتیرانی مستقیم به شرق آفریقا گفت: گرچه این خط دو بار اول بار کمی جابجا کرد اما اکنون برای بار سوم با ظرفیت 80 درصدی در حال انتقال کالاست.

 

ضیغمی تاکید کرد: در این موارد دولت باید از شرکت های حمل و نقل کالا حمایت کند تا بازار برای تجار فراهم شود. همین نبود زیرساخت  موجب شده تا در بازارهای زیادی نتوانیم حضور منظم داشته باشیم و آن بازار از دست رفته است.

 

وی در خصوص تجارت با همسایگان نیز گفت: به صورت سنتی با عرق و افغانستان رابطه خوبی داشتیم که افغانستان بخاطر اتفاقات اخیر در این کشور دچار نوسان شده است.

 

با امارات نیز در حال تجارت هستیم و این کشور بیشتر نقش صادرات مجدد دارد.

 

معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت  ادامه داد: با عمان و قطر برنامه خوبی تعریف شده و خط منظم راه افتاده است اما باید اعتراف کنیم در گذشته تعدادی از همسایگان و بازار آنها دیده نشده است مانند پاکستان که با 200 میلیون نفر جمعیت یک بازار مناسب محسوب می شود.

 

وی در خصوص تجارت با همسایگان شمالی نیز گفت: مدتهای طولانی از توسعه ناوگان حمل و نقل در دریای خزر غفلت شده است و کالای ما زمینی به این کشورها صادر می شود در صورتی که با توسعه این زیرساخت می توانیم بدون وابستگی به کشورهای دیگر صادرات به همسایگان شمالی داشته باشیم.

 

ضیغمی با بیان اینکه توسعه زیرساخت ها در دریای خزر موجب افزایش 3 برابری صادرات به روسیه می شود گفت: قطعا بهبود بسته بندی و افزایش کیفیت آن در کنار برندسازی می توانیم صادرات بیشتری داشته باشیم.

 

منبع خبر: سایت سازمان توسعه تجارت ایران - 29 آذر 1401

دیدگاه کاربران