حذف ۵۸۹ مصوبه مرتبط با مناطق آزاد در فرآیند مقررات‌زدایی

مدیرکل امور حقوقی و تقنین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد:  

 

 

 

با بیان اینکه 589 مصوبه و بخشنامه و مقررات مرتبط با مناطق آزاد در فرآیند مقررات‌زدایی حذف شد، گفت: به عبارتی فقط 37.5 درصد مقررات مرتبط با این مناطق معتبر باقی مانده است.

 

 

 

محسن پوراحمدی در مراسم رونمایی از کتاب تنقیح و تدوین مجموعه قوانین و مقررات مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی، افزود: پیش از تنقیح، ۹۴۳ مصوبه و بخشنامه درباره این مناطق وجود داشت که بیش از ۴۵ درصد آن پالایش شد و حالا تنها ۳۶۴ مصوبه و بخشنامه معتبر و در مجموعه مربوطه مدون گردید.

وی ادامه داد: به این ترتیب سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در مناطق آزاد با سهولت بیشتری می‌توانند به وجود ظرفیت قانونی و سایر مزایای آن در مناطق آزاد به خوبی قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی آگاه شوند.

مدیرکل امور حقوقی و تقنین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه مجموعه قوانین و مقررات مناطق آزاد به عنوان سومین مجموعه تنقیحی است که در دولت سیزدهم به تصویب رسید، اظهار کرد: با تصویب مصوبات منقح شده در دولت مغایریت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی در انطباق با قوانین و مقررات مناطق آزاد رفع و دیگر دستگاه اجرایی نمی‌تواند مدعی بی‌اعتباری مقررات مربوطه شود‌‌.

پوراحمدی اذعان داشت: به جهت ویژگی خاص بودن مقررات مناطق آزاد، ضرورت ایجاب می‌کند همواره قوانین و مقررات در این مناطق تنقیح شود. در این راستا در خرداد‌ماه سال‌ ۱۳۹۱ و در اردیبهشت‌ماه سال‌ ۱۳۹۴ و در مرحله سوم در ۲۸ آذرماه سال‌ ۱۴۰۱ این مجموعه قوانین و مقررات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد تنقیح قرار گرفته است.

وی تصریح نمود: با توجه به اینکه بیش از ۹۵ درصد از کل قوانین و مقررات مناطق آزاد در این مجموعه تقنینی مدون شده و درحال حاضر جامعیت دارد، در نظر است به عنوان اولین مقررات جامع در نظام تقنینی کشور در آینده نزدیک رونمایی شود.

مدیرکل امور حقوقی و تقنین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت تدوین و ابلاغ مقررات جامع مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، دیگر دستگاه‌های اجرایی در لوایح پیشنهادی خود نمی‌توانند به موضوع یاد شده بپردازند و هرگونه تغییر و اصلاح و الحاق مقررات با موضوع فوق، صرفا از طریق مقررات جامع مناطق آزاد و از طریق شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی پیشنهاد خواهد شد و این امر به ثبات در وضع مقررات و افزایش اعتماد برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی کمک خواهد کرد‌.

گفتنی است، این مجموعه با حضور حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی، مهدی مهدی‌زاده معاونت تدوین، تنقیح و انتشار معاونت حقوقی ریاست جمهوری و قوامی معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصادی و دارایی رونمایی شد.

شایان ذکر است، این اثر بعد از تکمیل به زبان‌های خارجی نیز ترجمه و در اختیار سرمایه‌گذاران و مناطق آزاد مشترک بین‌المللی قرار خواهد گرفت.

منبع خبر: پایگاه خبری و اطلاع رسانی مناطق آزاد - 29 آذر 1401

دیدگاه کاربران