تشکیل کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان/ مذاکرات خوبی با قزاق‌ها در حوزه کریدورها داشتیم

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان خاطر نشان کرد:  

 

 

 

مذاکرات خوبی در حوزه کریدوری بین ایران و قزاقستان صورت گرفت و کارهای آزمایشی آن انجام و کالاها در این مسیر مبادله می‌شوند.

 

 

 

 

 

امیر عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترک بین ایران و قزاقستان، گفت: در حال حاضر در ابتدای مسیر تشکیل کمیسیون مشترک بین دو کشور هستیم و نقطه‌ نظرات در حوزه قزاقستان هنوز نهایی نشده است.

دستگاه‌های مختلف در حال جمع‌بندی موضوعات مطرح شده در کمیسیون مشترک دو کشور هستند و به نظر می‌رسد که در 2 هفته آینده نقشه راه کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان تدوین شود.

این فعال اقتصادی قزاقستان را به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر فرآورده‌های گوشت قرمز و دام سبک در منطقه معرفی کرد و افزود: قزاقستان می‌تواند یکی از تامین‌کنندگان اصلی گوشت قرمز در منطقه باشد این امکان وجود دارد که همکاری‌های قابل توجهی در این زمینه با دو کشور برقرار شود.

اما هم اکنون تجارت در این زمینه ایجاد نشده و برزیل اصلی‌ترین تامین‌کننده گوشت ایران محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قزاقستان توان تولید و صادرات گوشت منجمد و گرم به ایران را دارد؟ تصریح کرد: پاسخ به این پرسش مثبت است اما اینکه چرا تا به امروز تولیدات گوشتی قزاقستان در ایران معامله نشده است به مناسبات داخلی باز می‌گردد شاید در این میان بحث تامین ارز و شبکه توزیع و .. اهمیت داشته باشند.

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان ادامه داد: کریدور اینچه برون بین ایران و قزاقستان فعالیت دارد اما فعالیت این کریدور چندان چشم‌گیر نیست و اینکه چرا کمتر استفاده می‌شود به اصل تقاضا بازار باز می‌گردد.

باید این نکته را در نظر داشت که قزاقستان مسیر ترانزیتی شناخته می‌شود و مسیر مبدا و تامین کننده کالاها در حوزه کریدورها قلمداد نمی‌شود و در حوزه گذرگاه‌هاست.

به گفته عابدی؛ مذاکرات خوبی در حوزه کریدوری انجام و کارهای آزمایشی انجام شده است و کالاها در این مسیر تبادل می‌شوند.

وی روند تجارت ایران و قزاقستان در 7 ماه نخست سال جاری را رو به رشد دانست و افزود: کشاورزی یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌توان به آن توجه ویژه کرد اما پتانسیل‌ دو کشور در زمینه صادرات و واردات و حجم ترانزیت قابل توجه است.

همچنین در حوزه تجارت خدمات فنی و مهندسی و  صنعت ساختمان ظرفیت قابل توجهی برای دو کشور وجود دارد.

این فعال اقتصادی با اشاره به لغو روادید به مدت 14 روز بین دو کشور ایران و قزاقستان، گفت: این موضوع در گام اول می‌تواند به توسعه تجارت و رفع موانع تجارت بین دو کشور کمک کند.

همچنین تعرفه‌ها بین دو کشور اوراسیایی شده است؛ قزاقستان دومین کشور قدرتمند منطقه است که فاقد هر گونه تحریم است و از نظر جغرافیای سیاسی تعاملات خوبی با دنیا دارد که 90 درصد کالاها در لیست حذف تعرفه‌ها قرار گرفته‌اند.

 رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان با بیان اینکه باید در زمینه توسعه بنادر، حمل‌و نقل و لجستیک و ناوگان‌ها سرمایه‌گذاری انجام شود، گفت: ثبات در سیاست‌های تجاری و ارزی در داخل پیش شرط توسعه تجارت بین دو کشور است.

در حال حاضر بخش خصوصی به تجارت خود ادامه می‌دهد و مشکلی در این زمینه ندارد و می‌توان از مسیر قزاقستان برای توسعه صادرات محصولات ایرانی به سایر کشورها نیز بهره بگیریم.

به گزارش ایلنا، محصولات کشاورزی، دامی و غذایی، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، مشتقات نفتی، لوازم الکترونیکی، ماشین آلات صنعتی، کیف، کفش و پوشاک، مواد معدنی و ادوات کشاورزی و.... عمده محصولات صادراتی ایران به قزاقستان در سال گذشته بود و از سوی دیگر عمده کالاهای وارداتی ما از این کشور عبارتند از کالاهای اساسی، تراکتور‌های جاده ای، ماشین آلات صنعتی و .....

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 11 دی 1401

دیدگاه کاربران