تبدیل جزیره قشم به قطب انرژی منطقه و کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت:  

 

 

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با زیرساخت‌های آماده شده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در جزیره، در آینده‌ای نزدیک و در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی اتفاقات مثبتی در قشم به وقوع خواهد پیوست و این جزیره به قطب انرژی منطقه و کشور تبدیل خواهد شد.

 

 

 

 

افشار فتح‌الهی در آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در جزیره قشم افزود: جزیره قشم با مساحت یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع و برخوردار از ۱۷ میدان نفتی و گازی، یکی از نقاط جذاب برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: جایگاه جزیره قشم، برای احداث و راه‌اندازی واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی، ذخیره‌سازی، نیروگاهی و سوخت‌رسانی به کشتی‌ها ضرروتی اجتناب‌ناپذیر در کشور است و با مذاکرات موفق صورت گرفته میان سازمان منطقه آزاد و وزارتخانه‌های نفت و نیرو، تصمیم‌های بزرگی برای این حوزه اتخاذ و اجرایی شده است.

فتح‌الهی ادامه داد: آغاز به‌کار مرحله گام نخست پایانه صادراتی نفتی شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم با سرمایه‌گذاری ارزی ۱۵۰ میلیون یورویی و ظرفیت ذخیره بیش از سه میلیون بشکه و تکمیل گام دوم تا ظرفیت شش‌و‌نیم میلیون بشکه با اعتبار ارزی ۱۱۴ میلیون یورویی، یکی از پروژه‌های شاخص جزیره قشم در حوزه نفت است.

وی اذعان نمود: تولید و صادرات محصولات پالایشگاهی با ظرفیت تولید ۳۵ هزار بشکه در روز به عنوان یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های تولید قیر کشور و شروع گام دوم تا ظرفیت ۷۰ هزار بشکه با اعتبار ۱۰۰ میلیون یورویی، از پروژه‌های شاخص پالایشگاهی این جزیره می‌باشد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم افزود: جزیره قشم در حوزه نیروگاهی نیز پروژه‌های بزرگی دارد که ازجمله آن می‌توان به تولید و تحویل ۳۴۰ مگاوات برق به شبکه سراسری توسط شرکت انرژی گستر با سرمایه‌گذاری ۳۸۶ میلیون یورویی و در گام دوم تولید آب شیرین تا ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در روز با اعتبار ۸۴ میلیون یورو اشاره کرد.

فتح‌الهی، طرح تکمیل نیروگاه ۳۲۰ مگاواتی قشم مولد و سنکرون به شبکه اصلی برق در سال جاری با سرمایه‌گذاری ۲۸۵ دلاری را از دیگر پروژه‌های شاخص نیروگاهی سرزمین آب و آفتاب عنوان کرد.

وی با اشاره به عملیات تکمیل خط انتقال گاز ۳۰ اینچی بیان داشت: این طرح که از خط۷ سراسری به طول ۵۲ کیلومتر با میزان خوراک گاز تخصیص یافته ۲۵ میلیون مترمکعب تعریف شده، تا تابستان سال‌ ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

فتح‌الهی همچنین با اشاره به مزیت‌های جزیره قشم در برخورداری از اسکله‌های نفتی مناسب، اظهار کرد: تکمیل گام دوم اسکله نفتی حرا قشم با ظرفیت ۷۰ هزار تُن و سرمایه‌گذاری ۵۳ میلیون یورو نیز درحال انجام است.

وی، راه‌اندازی صنعت بانکرینگ در جزیره را آرزوی ۲۰ ساله دانست و تصریح نمود: عملیات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) و آغاز عملیات اجرایی تولید سوخت کم‌سولفور نیز از دیگر پروژه‌هایی می‌باشد که در این جزیره در دست اقدام است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان، تکمیل زنجیره صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را ازجمله مهم‌ترین رویکردهای سازمان متبوع خود برشمرد و خاطرنشان کرد: به همین منظور سایت پتروشیمی و ایجاد واحدهای زنجیره تولید با ارزش افزوده بالا در صنعت پتروشیمی در جزیره قشم تعریف شده است.

گفتنی است، دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از تاریخ سوم تا پنجم بهمن‌ماه‌ ۱۴۰۱ در جزیره قشم با حضور و مشارکت همه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دارای ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی، شرکت‌های فعال بخش دولتی و بخش خصوصی، عناصر فعال در اکوسیستم، نفت، گاز و پتروشیمی کشور و نیز با مشارکت حوزه تامین مالی و بازار سرمایه شامل حوزه بورس، بانک و بیمه دایر می‌باشد.

شایان ذکر است، در آیین افتتاح این نمایشگاه و همایش، حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مرتضی شاه‌میرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور، عبدالعلی رحیمی‌مظفری عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افشار فتح‌الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و شماری از مدیران حوزه نفت و انرژی از سراسر کشور و جزیره قشم حضور داشتند.

منبع خبر: پایگاه خبری و اطلاع رسانی مناطق آزاد - 4 بهمن 1401

دیدگاه کاربران