تشریح برنامه راهبردی گمرک برای سال ۱۴۰۲ در افق ۵ ساله

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران:  

 

 

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در همایش سراسری مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان های وزارت اقتصاد، برنامه راهبردی گمرک برای سال ۱۴۰۲ در افق ۵ ساله را تشریح کرد.

 

 

دکتر محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در این همایش بیان نمود: مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان ها با توجه به اینکه به عنوان رئیس شورای هماهنگی دستگاه های زیر مجموعه وزارت اقتصاد در استان نیز محسوب می شوند، می توانند به تحقق اهداف سند راهبردی گمرک، پایش و رصد آن کمک نمایند.


رئیس کل گمرک ایران به تشریح راهبردها و نحوه رسیدن به راهبردها پرداخت و افزود: سند راهبردی گمرک دارای ۱۲۴ برنامه و با درنظر گرفتن اسناد بالا دستی و به تفکیک هر گمرک و هر استان تدوین شده است.


دکتر رضوانی فر در این همایش به اقدامات گمرک اشاره کرد و اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته، کاهش معناداری در کاهش زمان ارائه تشریفات گمرکی در رویه واردات، صادرات، ترانزیت و سایر رویه ها از جمله ورود موقت و استرداد حقوق و عوارض گمرکی انجام شده است.


به گفته وی از دیگر اقدامات گمرک، افزایش ۹۱ درصدی کشفیات مواد مخدر توسط گمرکات، کاهش رسوب کالا در بنادر و گمرکات و واریز ۱۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد گمرکی به خزانه دولت بوده است.


دکتر رضوانی فر با اشاره به اینکه از اولویت های مهم گمرک، توسعه سامانه های هوشمند گمرکی است که در سال آینده آغاز به کار و جزئیات عملیاتی آن گزارش خواهد شد، بیان نمود: در بخش نصب دستگاه های آشکار ساز در گمرک که اولین آن در سال ۸۲ در گمرک نصب شده است‌ تا ۲ ماه پیش ۱۶ دستگاه در گمرکات راه اندازی شده است این در حالی است که در این ۲ ماه اخیر، ۴ دستگاه ایکس ری در گمرکات کشور راه اندازی شد.


رئیس کل گمرک ایران افزود: برنامه گمرک این است در سال ۱۴۰۲ حداقل ۵۰ دستگاه ایکس ری در گمرکات کشور نصب شود.


وی در این همایش به آمار تجارت خارجی کشور در ۱۰ ماهه سال جاری اشاره کرد و از افزایش در ارزش صادرات و واردات کشور در این مدت خبر داد و گفت: در این مدت میزان ترانزیت خارجی کشور با ۷.۴ در صد افزایش به ۱۱ میلیون تن رسید.


رضوانی فر با اشاره به اینکه در این مدت ۱۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد گمرکی به خزانه دولت واریز شد، گفت: میزان درآمد گمرکی در بهمن ماه سال جاری به ۱۳ هزار میلیارد تومان رسید که رکورد تحقق درآمدهای گمرکی در یک ماه شکسته شد.


معاون وزیر اقتصاد به تسهیلات ارائه شده به شرکت های دانش بنیان و حمایت ویژه گمرک از این شرکت ها اشاره کرد و افزود: ارائه ضمانت نامه بانکی یکساله، رسیدگی به پرونده های اختلافات گمرکی در خارج از نوبت، انجام تشریفات گمرکی اظهارنامه های این شرکت ها در مسیر سبز، انتخاب ۱۰ گمرک به عنوان گمرک اختصاصی برای انجام تشریفات گمرکی کالای این شرکت ها و بهره گیری از ظرفیت های ماده ۴۲ قانون امور گمرکی از اهم این تسهیلات است.


شایان ذکر است جلسه پرسش و پاسخ در حوزه گمرک از دیگر محورهای این نشست بود که رئیس کل گمرک ایران به سوالات مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان های وزارت اقتصاد پاسخ داد.

منبع خبر: وب سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران - 4 اسفند 1401

دیدگاه کاربران