۲۶ نفر از روسای اتاق‌های بازرگانی برای انتخابات اسفندماه حذف شدند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت:  

 

 

قانون اجازه حضور روسای اتاق‌ها بیشتر از دو دوره را نمی دهد، با اجرای دقیق قانون ۲۶ نفر از روسای سابق از حضور مجدد در انتخابات منع شدند.

 

 

 

 

 

«حمید حسینی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه در دوره های اخیر انتخابات اتاق بازرگانی ایران آیین نامه ها اجرایی نشده است، اظهار داشت: به بهانه گسترش اعضا، افرادی به عضویت اتاق در آمدند و در انتخابات شرکت کردند که از فعال اقتصادی نبودند.

وی افزود: با پیگیری و شکایت برخی اعضای اتاق بازرگانی، دادگستری استان تهران حکم ابطال آیین نامه ای افزایش تعداد اعضا و کارت های صادر شده دادرا صادر کرد و از سوی دیگر اتاق ایران مکلف به پرداخت خسارت به شاکیان در راستای تخلفات انجام گرفته شد.

حسینی تاکید کرد: در حکم دادگاه بدوی، ابطال انتخابات اتاق ایران و تهران به دلیل رعایت نکردن آیین نامه انتخاباتی صادر و با توجه به تایید حکم در دیوان عالی کشور، اجرا به شورای نظارت واگذار شد.

وی تصریح کرد: این حکم در اواخر سال گذشته تایید شد اما به دلیل تقاضای تجدید نظر از سوی هیات رییسه و طولانی شدن زمان رسیدگی، شورای نظارت اقدامی نکرد، اما به‌منظور جلوگیری از هرگونه تخلف برای انتخابات اسفندماه امسال نظارت بیشتری را در دستور کار قرار داد.

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه برگزاری انتخابات با مرّ دقیق قانون و آیین نامه جدید انتخابات برگزار خواهد شد، تاکید کرد: با اصلاح آیین نامه، نظارت شورای نظارت تقویت و انتخاب اعضای انجمن های نظارت منطقی تر شده است که بر همین اساس در انتخاب هیات های نظارت استانی نیز نظارت بیشتری انجام شد؛ امیدواریم تخلفات و انحرافات دوره قبل که باعث کاهش استفاده از ظرفیت اعضا شد، تکرار نشود و شاهد اتفاق خوبی در اتاق بازرگانی باشیم.

وی با بیان اینکه در هفته های گذشته عملکرد انجمن نظارت قابل قبول بوده و آیین نامه مصوب اتاق و شورای نظارت تایید شده است، خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده، اعمال نظر شخصی هیات های نظارت کاهش یافته و به صورت سیستمی روند انتخابات تحت کنترل قرار گرفته است.

حسینی تاکید کرد: بسیاری از افراد با توجه به نظارت دقیق انجام شده، حاضر به ثبت نام نشدند و برخی دیگر به دلیل ارائه نکردن مدارک معتبر و قابل استناد از ادامه مسیر حضور انتخابات حذف شده اند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه با برگزاری انتخابات در اسفندماه، اتاق در حال آماده شدن برای پوست اندازی است، اظهار داشت: با این اتفاق نیروهای جوان تر، فعال تر دلسوزتر وارد حوزه ریاست اتاق بازرگانی می شوند و این نهاد را از انفعال خارج خواهند کرد، همچنین ترک فعل هایی که در امور اتاق اتفاق افتاده بود نیز رفع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه منابع درآمدی اتاق بازرگانی با برگزاری انتخابات قانونی به مسیر اصلی خود بازمی گردد،‌ خاطر نشان‌کرد: با این روند، اتاق می تواند در راه گسترش روابط بین الملل و توسعه صادرات کشور از قابلیت و ظرفیت خود استفاده کند و منابعی که چهار در هزار دریافت می کند را صرف گردآوری اطلاعات، مشاوره در زمینه تجارت و بازاریابی کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به تلاش ها برای تخلف در انتخابات این دوره اتاق بازرگانی، تاکید کرد: برخی تصور می کردند می توانند با ارائه اسناد جعلی تایید انجمن نظارت را به دست بیاورند و به همین دلیل مدارک بیمه و صورت های فروش تقلبی ارائه دادند که با پیگیری هایی انجام شده، به این موارد رسیدگی شد؛ شورای نظارت باید در اقدامی قانونی با افرادی که با بی اخلاقی، اسناد و مدارک را برای حضور در جایگاه ریاست را جعل کردند، برخورد کند.

وی تاکید کرد: کمیته انضباطی اتاق بازرگانی باید به جای صدور احکام سنگین برای افرادی که به عملکردها نقد دارند، حکم های تعلیق را برای متقلبان صادر کند.

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تاکید کرد: در شهرستان ها، اعضای هیات نظارت از سوی روسا معرفی شدند که در این زمینه اهمال صورت گرفته است و به دلیل نبود دسترسی کافی به تایید مدارک، مبنا بر اعتماد جهت تایید صلاحیت قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس اخبار موثق، انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، صلاحیت کاندید شدن بسیاری از افراد تایید شده را پس از بررسی مدارک به صورت دقیق،‌ رد کرد و افراد با اسناد جعلی یا ناکافی از گردونه حضور در انتخابات خارج شدند.

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) - 8 اسفند 1401

دیدگاه کاربران