صادرات ایران به عمان ۱۰۰ درصد افزایش یافت
امسال صادرات ایران به عمان تقریبا 100 درصد افزایش یافته و از حدود 600 میلیون دلار به 1 میلیارد و دویست میلیون دلار رسیده است و حجم روابط تجاری به دو میلیارد دلار میرسد.
جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان اظهار داشت: اتاق مشترک ایران و عمان یکی از بهترین عملکرد ها را در سال جاری در میان اتاقهای مشترک بازرگانی داشته است که از دلایل مهم آن ارتباط سیاسی مناسب میان ایران و عمان است.
وی افزود: در سال جاری صادرات ایران به عمان تقریبا 100 درصد افزایشی بوده است و از حدود 600 میلیون دلار به 1میلیارد و دویست میلیون دلار رسیده است و حجم روابط تجاری به دو میلیارد دلار میرسد؛ گرچه در مقایسه با حجم تجارت با امارات عدد کوچکی است ولی تلاش شود تا به حجم تجارت با امارات برسد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان با اشاره به اینکه ظرفیت های فراوانی برای توسعه صادرات محصولات تولیدی کشور وجود دارد ادامه داد: در فرمایشات مقام معظم رهبری با فعالان اقتصادی ایشان بر تولید و صادرات داشتند اما در مسئولان حمایت های لازم را از تولید و صادرات ندارند.
در بودجه سال آینده نیز با وجود تاکید 12 ساله ایشان از تولید و ارز آوری حمایت مناسبی از آنها نمیشود.
وی تصریح کرد: به تامین زیرساختهای تولید باید توجه ویژه داشت و تولید کننده را برای تامین آنها نباید با محدودیتهای ارزی مواجه کنیم تا واردات مواد اولیه و قطعات ماشینآلات را برای ادامه تولید بتواند تامین کند.
شخصیت سال صنعت غذای کشور ادامه داد: جز معدود کشورهایی در دنیا هستیم که نظام توزیع اش دارای اشکالات اساسی است.
حدود 4 میلیون واحد صنفی شناخته شده و 25 میلیون خانوار داریم یعنی حدودا برای هر 6 الی 7 خانوار یک واحد صنفی خرده فروشی داریم.
وی اظهار داشت: سرویس دهی به این واحد خرده فروشی در نظام توزیع یک ناوگان بسیار بسیار عظیم میخواهد و به همین دلیل در یکی دو دهه اخیر دولت برای ایجاد این فروشگاههای زنجیره ای تلاش و از ایجاد آنها حمایت کرد ولی فروشگاههای زنجیره ای نتوانستند به آن رسالتی که در دنیا در حمایت از تولید و مصرفکننده دارند، برسند.
رازقی گفت: اگر قبول کنیم که اقتصاد علم است و بازار مسیر خود را دارد و بر اساس عرضه و تقاضا است؛ تولیدکننده در رقابت با یکدیگر میتوانند هم کیفیت کالا را افزایش بدهند هم قیمت را کاهش بدهند.
تولیدکننده میتواند با کیفیت بالاتر و قیمت تمام شده پایین تر کالا را تولید کند که به نفع مصرف کننده نیز عمل کرده است.