مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درگاه‌های کشور جهت ورود به اقتصاد جهانی

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی گفت:  

 

 

 

راهبرد مناطق آزاد کشور در دولت سیزدهم، مردمی کردن فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری، رسیدگی به ساکنان مناطق آزاد و در نهایت منفعت همه مردم ایران از این مناطق است.

 

 

 

 

 

 

حجت‌الله عبدالملکی در مصاحبه با خبرنگار شبکه العالم، بابیان اینکه مناطق آزاد تجاری-صنعتی در ادبیات علم اقتصاد، جایگاه ویژه‌ای دارند، افزود: تجارب بسیار موفقی در دنیا وجود دارد که مناطق آزاد در پیشرفت اقتصادی کشورها نقش تعیین کننده‌ای داشته‌اند.

وی، به بند‌۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و نقش پررنگ مناطق آزاد در اقتصاد کشور اشاره کرد و ادامه داد: در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، علاوه‌ بر سیاست‎‌های تبیین شده، عمران و آبادانی منطقه هم دیده شده و این مناطق در ادبیات اقتصادی انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران جزو مردم این منطقه محسوب می‌شوند و باید موانع را از پیش پای آنها برداشت؛ ضمن اینکه رسیدگی به مردمی که در مناطق آزاد زندگی می‌کنند نیز در دستورکار قرار دارد.

عبدالملکی با بیان اینکه منطقه آزاد اروند پر جمعیت‌ترین منطقه آزاد کشور است و مردم خرمشهر، آبادان و جزیره مینو در آن ساکن هستند، افزود: همه مردم ایران به شهروندان این منطقه علاقه دارند و رسیدگی به وضعیت اقتصاد، معیشت، بهداشت و آموزش آنها همان‌طور که در قانون ذکر شده، دغدغه ما است.

وی با بیان اینکه رسیدگی به مردم این منطقه با جدیت و شتاب بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: منطقه آزاد اروند یک منطقه راهبردی برای مردم ایران است و از نظر معنوی و فرهنگی با داشتن یادمان‌های شهدا و جنگ تحمیلی، مسیر عبور میلیون‌ها زائر اباعبدالله(ع) در ایام اربعین حسینی است.

مشاور رئیس‌جمهور، جهانی‌سازی مناطق آزاد کشور را یکی دیگر از سیاست‌ها و راهبردی برای توسعه مناطق آزاد کشور دانست و گفت: بر اساس سیاست‌‎های اقتصاد مقاومتی، یکی از درگاه‌های اصلی برونگرایی اقتصادی کشور، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند که ظرفیت کافی برای وارد شدن به اقتصاد جهانی را در اختیار دارند.

عبدالملکی افزود: تکمیل زیرساخت‌های نرم‌افزاری اقتصاد بین‌الملل در این مناطق، سیاست تکمیل زیرساخت‌های سخت‌افزاری اقتصاد بین‌الملل، ایجاد مناطق آزاد مشترک یا متناظر با کشورهای دیگر، جذب سرمایه‌گذار خارجی، ایجاد الگوهای اقتصادی جدید و مبتنی‌ بر ادبیات اسلامی و انقلابی (اقتصاد مقاومتی) از جمله بندهای این راهبرد خواهند بود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان، ایران را یکی از سودآورترین نقاط جهان برای سرمایه‌گذاری دانست و خاطر نشان کرد: هزینه‌های تولید و صنعت در کشور بسیار پایین است.

منبع خبر: پایگاه خبری و اطلاع رسانی مناطق آزاد - 12 فروردین 1402

دیدگاه کاربران