آماده راه‌اندازی خط مستقیم دریایی ایران و عربستان هستیم/ مشکل فنی و بندری نداریم

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان:  

 

 

باید توجه داشت که مبادلات ایران و عربستان در حد و میزان مبادلات ایران و امارات نبوده است که شاهد تردد مستمر کشتی‌ها و جابه‌‌جایی بار باشیم.

 

 

 

 

پیش از توافق ایران و عربستان هم مبادلات تجاری بین دو کشور هر چند محدود اما وجود داشت و کالای صادراتی از ایران از مسیر امارات به عربستان می‌رسید.

در حال حاضر هم با اینکه حجم تجارت دو کشور و مبادلات کالا بین ایران و عربستان چشمگیر نیست و به عدد قابل توجهی نرسیده اما درخواست فعالان اقتصادی برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل و مبادلات با عربستان، راه‌اندازی خط مستقیم دریایی با این کشور است.  

حسین عباس‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ایجاد خط دریایی مستقیم ایران و عربستان اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی این آمادگی را دارد در صورت درخواست و افزایش حجم تجارت با یک مقصد مشخص به راه‌اندازی خط مستقیم دریایی اقدام کند.

وی ادامه داد: درباره راه‌اندازی خطوط دریایی موضوعات اصلی توافقات اقتصادی و میزان حجم تجارت است که این موضوعات را وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی دنبال می‌کند.     

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان درباره برنامه ایران برای راه‌اندازی خط دریایی عربستان در آینده نزدیک، گفت: سازمان بنادر به عنوان متولی مباحث اداره امور دریایی این آمادگی را دارد با ایجاد هر خطی کشتی‌های طرف مقابل را بپذیریم و اقدامات جاری تخلیه و بارگیری را مانند هر خط و کشتی دیگری انجام دهیم.

عباس‌نژاد با تاکید بر اینکه از لحاظ موضوعات دریایی و بندری هیچ مانعی برای راه ‌اندازی خط دریایی مستقیم ایران و عربستان وجود ندارد، افزود: اصول و استانداردهای بین‌المللی در بنادر دو طرف حاکم است و اگر در این مسیر درخواست حمل بار وجود داشته باشد در بخش فنی و حمل و نقل دریایی هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به برقراری تردد مستقیم کشتی‌ها و انتقال بار بین ایران و عربستان گفت: در سال‌های گذشته هم خط مستقیم دریایی بین ایران و عربستان وجود داشت و بار بین دو کشور به طور مستقیم جابه‌جا می‌شد اما برقراری این خط بستگی به میزان بار داشته ‌و به هر حال مسیری بین دو کشور وجود داشت و اینگونه نیست که برای اولین بار خط مستقیم دریایی بین دو کشور راه اندازی شود.

البته  باید توجه داشت که مبادلات ایران و عربستان در حد و میزان مبادلات ایران و امارات نبوده است که شاهد تردد مستمر کشتی‌ها و جابه‌‌جایی بار باشیم. 

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 21 فروردین 1402

دیدگاه کاربران