تشکیل وزارت بازرگانی ابزار جدیدی برای تنظیم بازار به دست نمی‌دهد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس»  

 

 

تشکیل وزارت بازرگانی در واقع ابزار جدیدی برای تنظیم بازار به دست نمی دهد و دستاورد جدیدی حاصل نمی شود گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی فقط بخشی از وظایف به فرد دیگری منتقل می‌شود.

 

 

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع  و معادن مجلس شورای اسلامی مخالف تشکیل وزارت بازرگانی با حضور در برنامه میز اقتصاد گفت: از سال 96 دولت‌های مختلف متقاضی تشکیل وزارت بازرگانی بودند و با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی این موضوع در کمیسیون صنایع  و معادن مجلس، همه اعضا، معاونان و اندیشکده‌ها مخالف تشکیل وزارت بازرگانی بودند.

وی افزود: سوالی که مطرح می‌شود این است که با ایجاد وزارت بازرگانی چه ابزار جدیدی در اختیار وزارت بازرگانی قرار می‌گیرد و می‌تواند تنظیم‌گری کند که اکنون وجود ندارد؟ در واقع دستاورد جدیدی به این وزارتخانه اضافه نمی‌شود بلکه با تشکیل وزارت بازرگانی بخشی از وظایف به فرد دیگری منتقل می‌شود و تنها دلیلی که برای جدا شدن وزارت بازرگانی و صمت مطرح است این است که اکنون مشکلاتی در بازار وجود دارد که باید پرسید آیا این مشکلات به دلیل عملکرد نامناسب ساختار فعلی است یا باید ساختار جدیدی ایجاد کرد؟

رئیس کمیسیون صنایع  و معادن مجلس بیان کرد: به اعتقاد متخصصان، هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌طور واقعی و کامل ادغام نشده است بلکه فقط تجمیع شده است و هنوز متناسب با این ادغام، ساختار جدید شکل نگرفته است.

 

فتح‌اله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی موافق تشکیل وزارت بازرگانی بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی دو وزارتخانه مطرح در این قضیه هستند.

توجه داشته باشید در ساختار سازمانی این دو وزارتخانه؛ حوزه بازرگانی، تجارت خارجی و صادرات و واردات در کجا قرار گرفته است؟

وی ادامه داد: در وزارت صمت 7 معاونت از جمله معاونت صنایع، ماشین‌آلات و تجهیزات، معاونت صنایع عمومی، معاونت صنایع حمل‌ونقل، معاونت فرآوری و مواد، معاونت تجارت و خدمات و معاونت هماهنگی محیط کسب‌وکار و معاونت حقوقی و امور مجلس همچنین در وزارت جهادکشاورزی معاونت آب و خاک، معاونت امور باغبانی، معاونت امور تولیدات دامی، معاونت امور زراعت، معاونت برنامه‌ریزی اقتصادی، معاونت توسعه بازرگانی و معاونت توسعه مدیریت وجود دارد. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در ساختار سازمانی وزارتخانه صمت، بحث صنعت و معدن غالب است و عملا بحث تجارت و خدمات مورد غفلت واقع شده است در وزارتخانه جهاد کشاورزی هم همین‌طور است.

به دلیل گستردگی وظایف در دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی، هیچ‌کدام‌ از وزارتخانه‌ها به درستی به وظایف خود عمل نمی‌کنند همچنین حوزه بازار با توجه به شرایط فعلی رها شده است.

طاهری در ادامه برنامه گفت: هنگامی‌که وزارت بازرگانی، صنعت و جهاد از هم جدا بود و وزارت بازرگانی تنظیم‌گری را انجام می‌داد بروکراسی و روند صادرات محصولات کشاورزی طولانی‌تر بود چرا که باید چند وزارتخانه تصمیم می‌گرفت و معمولا یک وزارتخانه به فکر تولید است و وزارتخانه دیگر به فکر بازار است و چون سیاست‌های این وزارتخانه‌ها در برخی موارد با یکدیگر تناقض دارد مقاومت می‌کنند و به ناچار موضوع به دولت کشیده می‌شود و تا زمان بررسی و نتیجه‌گیری نهایی این روند بسیار طولانی می‌شود به همین دلیل وزارت بازرگانی در دوره‌های قبل ادغام شد.

توسلی با اشاره به مبادلات تجاری با 15 کشور همسایه در سال 1401، بیان کرد: در سال 1401، 6 میلیارد و 98 میلیون دلار بابت واردات روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ، تراکتور، ذرت دامی، موز سبز، جو، دانه سویا، دسته الیاف، روغن خام سویا و پودر جاذب از کشور ترکیه هزینه شده، چرا این اتفاق افتاده است؟ به این علت که به وزارت جهاد کشاورزی گفته شده در بازار نظارت کند و از اصل وظیفه‌اش که تولید است، غافل شده است.

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم - 15 اردیبهشت 1402

دیدگاه کاربران