سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار مصرف انرژی کشور می‌شود

معاون وزیر نیرو:  

 

 

محمود کمانی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، افزود: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران تلاش می‌کند این سند تدوین شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

تدوین این سند نیاز به یک پایلوت دارد که امید است سازمان پژوهش‌ها در این زمینه اقدام کند.

 

وی ادامه داد: هیدروژن کاربردهای مختلفی از جمله در خوراک پتروشیمی و فولاد دارد و بخش هیدروژن سبز در انرژی برق کاربرد دارد؛ اگر هیدروژن سبز اجرایی شود، اقتصاد برق در کشور دگرگون خواهد شد.

 

معاون وزیر نیرو به ناترازی موجود در برق کشور اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته با اقدامات وزارت نیرو خاموشی در بخش خانگی نداشته‌ایم، اما ناترازی آسیب‌رسان است.

کمانی با بیان اینکه اوج پیک بار سال گذشته ۶۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود، بیان کرد: اوج پیک بار امسال به ۷۲ هزار و ۵۰۰ رسیده که حدود ۳ هزار مگاوات افزایش داشته است و عدد قابل توجهی است.

وی ادامه داد: یکی از راهکار رفع ناترازی برق، توسعه نیروگاهی است که به دلیل محدودیت سوخت نیروگاهی خیلی نمی‌توان اجرایی کرد.

رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق راه‌حل بعدی را توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد و گفت: راهکار سوم که مهم‌تر است توجه به مدیریت مصرف است.

 

 

سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار مصرف انرژی در کشور داریم

 

کمانی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار مصرف انرژی در کشور داریم و از نظر شدت مصرف هم جایگاه خوبی نداریم، تاکید کرد: ظرفیت حدود ۳ میلیارد دلار در بهینه‌سازی مصرف در کشور وجود دارد که کمتر موردتوجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکنون در اجرای بهینه‌سازی موفق نبوده‌ایم، گفت: قیمت‌گذاری انرژی یکی از عوامل این عدم موفقیت است.

معاون وزیر نیرو بر استانداردسازی به عنوان راهکاری موثر در بهینه‌سازی تاکید و خاطرنشان کرد: تاکنون استانداردسازی‌ها چندان مورد توجه نبوده است.

کمانی گفت: برخی استانداردهای انرژی کشور ۱۰ سال پیش تدوین شده در حالی که نیاز بوده به‌روزرسانی شوند.

 

 

۱۶ میلیون لامپ رشته‌ای در یک سال تولید شد

 

وی با بیان این که سال گذشته ۱۶ میلیون لامپ رشته‌ای در کشور تولید شد، ادامه داد: این میزان لامپ بار زیادی به شبکه تحمیل می‌کند.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: وزارت نیرو گام‌های خوبی در زمینه اصلاح و بهینه‌سازی مصرف برداشته است.

کمانی اصلاح استاندارد کولرهای آبی را یک نمونه از اقدام‌ها برشمرد و گفت: استانداردهای جدید سایر وسایل به مرور تدوین و اجباری خواهند شد.

وی ادامه داد: ایجاد نیروگاه‌های جدید نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد دارد درحالی‌که مدیریت مصرف با هزینه‌ای کم شدنی است.

معاون وزیر نیرو تلاش برای استانداردسازی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اجرای این کار نیاز به آزمایشگاه مناسب دارد تا تدوین استاندارد به سرعت اجرایی شود.

منبع خبر: خبرگزاری موج - دوم مرداد 1402

دیدگاه کاربران