توقیف غیرقانونی کارخانه‌ها توسط برخی بانک‌ها

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران:  

 

 

علیرغم دستورات مقامات ارشد نظام، متأسفانه باز هم شاهدیم، برخی بانکها با وجود اینکه هنوز پرونده مطالبات شان در دادگاه در حال رسیدگی است و هیچ حکم قطعی ندارند، با اِعمال نفوذ در برخی از دستگاهها نسبت به توقیف و مصادرۀ کارخانجات اقدام کرده اند.

 

 

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در دیدار با جمعی از مدیران و صاحبان صنایع طی سخنانی نسبت به خطرات مصادره صنایع کشور و کارخانجات بخش خصوصی توسط برخی بانکها شدیداً هشدار داد و گفت: اظهارات و سخنان سران محترم سه قوه در مجامع و نشستهای مختلف در خصوص حمایت همه جانبه از "تولید و صنایع" و همچنین ساماندهی و رفع مشکلات جامعه، ایجاد امنیت اقتصادی، اعتماد و احترام به فعالان اقتصادی بخش خصوصی، همگی نشان از توجه، حسن ‌نظر و تدبیر و تأکید این بزرگواران به دلگرمی صاحبان سرمایه و صنایع و افزایش ضریب امنیت سرمایه‌ گذاری داخلی و خارجی در کشورمان دارد.

وی افزود: با یک نگاه سطحی به وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تمامی کشورهای جهان درمی‌یابیم که کشورهای جهان به دو دسته قوی و ضعیف، ثروتمند و فقیر و منظم و بی ‌نظم تقسیم شده و هیچ کشوری حتی ایران از این قاعده مستثنی نمیباشد.

یکی از دلایل و فاکتورهائی که موجب قوی، ثروتمند و منظم شدن کشوری می شود پشتوانه مالی ان کشور می باشد، بعبارتی هرچه قدرت مالی و درآمدهای ارزی کشوری افزایش یابد وضعیت آن کشور از همه نظر در سطح جهانی و در معادلات بین‌المللی روبه رشد خواهد گذاشت.

سبزعلیپور اظهار داشت: درآمدزایی و کسب منابع مالی هر کشوری، از راههای گوناگون حاصل می گردد، بطور مثال از طریق فروش منابع معدنی و نفت، صادرات کالاهای غیرنفتی، صدور خدمات فنی و مهندسی، صنعت توریسم و .... اما غالب کشورهای با ثبات و پیشرفته (در زمینه ‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی) در یک مورد با همدیگر مشترک بوده و متقابلاً اکثر کشورهای بی ‌ثبات نیز در مواردی با هم اشتراک دارند.

علیپور با اشاره به اینکه با مطالعه روند فعالیتهای کشورهای با ثبات و رمز موفقیت آنها در زمینه ‌های مختلف به این نتیجه می رسیم که دخالت دولتها در امور اقتصادی و درآمدزایی کشورشان کمرنگ بوده و نقش اصلی را بخشهای خصوصی برعهده دارند، گفت: یعنی دولتها بستر، زمینه و ابزار فعالیت بخشهای خصوصی را مهیا نموده و متقابلاً آنها نیز با سرازیر کردن منابع مالی از طریق صادرات و پرداخت مالیاتهای کلان، دولت و کشورشان را ثروتمند می کنند.

اما دولتهای بی ثبات و غیرپیشرفته، دولتهایی هستند که تمایل دارند تا یک تنه همه کارها را انجام داده و در تمامی زمینه ‌ها فعال باشند و برای فعالیت‌ بخشهای خصوصی خود ارزشی قایل نمی‌باشند.

برخی از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه، آمریکای لاتین، آسیای میانه، خاور دور و کشورهای کمونیستی سابق در همین حال و هوا حرکت کرده و سیاست‌ فوق را در امور کشور خویش اعمال می‌نماید!!

وی با اشاره به تجربه چند کشور از جمله چین یادآور شد: تا زمانیکه دولت چین از اقتصاد بسته پیروی میکرد و زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم نکرده بود علیرغم داشتن جمعیت میلیاردی و وسعت زیاد جزو کشورهای عقب ‌مانده اقتصادی جهان محسوب می شد، اما پس از تغییر سیاست و سپردن امور اقتصادی کشور چین به بخشهای غیردولتی، امروز شاهد ابرقدرتی به نام چین هستیم که تمامی کشورهای پیشرفته و قدرتمند جهان از جمله آمریکا را از قدرت اقتصادی خود به وحشت انداخته است.

برخی از کشورهای کمونیستی سابق و اعراب از جمله امارات متحده عربی نیز در این زمینه قابل مثال می باشند.

علیپور تصریح کرد: مقدمه فوق الذکر را عرض کردم تا به موضوع این جلسه برسیم.

همه می دانید که کشورمان ایران از نظر نفت، گاز، معادن مختلف، کشاورزی، آثار تاریخی و تمدن، آب و هوای متنوع و موقعیت جغرافیایی بی نظیر و سوق الجیشی، جزء 10 کشور برتر، غنی و ثروتمند جهان می باشد اما اگر قرار است که جزء کشورهای موفق و پُردرآمد جهان هم باشد، باید از خام فروشی دست برداشته و به صادرات غیرنفتی کالاهای صنعتی و مصرفی روی بیاورد که متولی صادرات غیرنفتی هم فقط بخش خصوصی است.

یعنی با به حرکت درآمدن "چرخ تولید" نه تنها غالب مشکلات اقتصادی کشور و اشتغال حل می شود بلکه با افزایش تولیدات صنعتی و مصرفی، زمینه برای صادرات به غالب کشورهای جهان نیز فراهم می شود.  "تولید و صادرات" هم فقط با دستان توانمند بخش خصوصی امکانپذیر است ولاغیر.

سبزعلیپور اظهار داشت: مقام معظم رهبری سالهاست که رمز موفقیت اقتصاد ایران و کلید حل مشکلات را دقیق و بخوبی پیدا کرده و به این نتیجه رسیده اند که "تولید" گره گشا و سکوی پرتاب درآمدهای ارزی و ریالی کشورمان می باشد، از همین رو 8 سالی است که تقویت "تولید" و راه اندازی هرچه بهتر "چرخ تولید" را محور "شعار سال" قرار داده اند.

حضرت آیت اله خامنه ای پس از بررسی اوضاع و احوال اقتصادی کشور تا سال 97، برای سال 98 شعار "رونق تولید" سال 99 "جهش تولید" سال 1400 شعار "تولید، پشتیبانی ‌ها، مانع‌زدایی" سال 1401 "تولید، دانش ‌بنیان و اشتغال ‌آفرین" و برای سال 1402 "مهار تورم، رشد تولید" را انتخاب کردند و صراحتاً به سران سه قوا و مسئولین کشور تأکید نمودند که از "تولید" و تولیدکنندگان حمایت کنند و تلاش نمایند تا مانعی بر سر راه "تولید" و تولیدکنندگان بوجود نیاید!!

وی ادامه داد: سران سه قوا نیز به کررات اعلام کرده و دستور داده اند که هیچ کارگاه و کارخانه‌ای نباید بدلیل بدهی بانکی تعطیل و یا مصادره شود و تأکید نموده اند که حفاظت از سرمایۀ کارخانه‌ داران با دستگاه قضا است.

متأسفانه طی سالهای گذشته آنطور که انتظار میرفت به امر "تولید" پرداخته نشد و دولتمردان و غالب مسئولین به اهمیت "گردش چرخ تولید" پی نبرده اند و همین امر موجب شده تا بعضا بجای "رونق تولید" شاهد "رونق دلالی" و رشد قاچاق باشیم و بجای رفع موانع از برابر تولید و تولیدکنندگان و کارآفرینان نیز، شاهد افزایش موانع و بی توجهی به تولید و تولیدکنندگان باشیم که واقعاً جای تأسف دارد که مسئولین به اهمیت فرمایشان رهبری پی نبرده و شعارهای سالها را از قوه به فعل تبدیل ننموده اند!!

ظاهراً دستهایی در کار است تا اجازه ندهد تولید در این کشور رشد کند، شاید بهبود اوضاع تولید، رفع مشکلات کشور و توسعه اقتصاد، منافع برخی را به خطر می اندازد!!   

علیپور یادآور شد: مقام معظم رهبری علناً بانکها را از بنگاه داری منع نموده و همین دیروز هم جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری در "شورای عالی اشتغال" چند بار و با صدای بلند تأکید نمودند: اینکه یک بانکی، کارخانه‌ای را برای طلبش مصادره کند، اصلاً درست نیست و هیچ بانکی حق ندارد برای پیگیری مطالباتش، صنایع، کارخانه یا کارگاهی را تعطیل کند، چون تعطیلی واحدهای تولیدی، برخلاف سیاستهای کلان کشور و دولت است.

اما علیرغم این فرمایشات، تأکیدات و دستورات مقامات ارشد نظام، متأسفانه باز هم شاهد این واقعیت هستیم که برخی از بانکها با وجود اینکه هنوز پرونده مطالبات شان در دادگاه در حال رسیدگی می باشد و هیچ حکم قطعی ندارند، با اِعمال نفوذ در برخی از دستگاهها و سازمانها نسبت به توقیف و مصادرۀ کارخانجاتی که در ایران و حتی در خاورمیانه و دنیا نمونه و برجسته هستند اقدام نموده اند!! صنایعی که در حال حاضر حدود دهها هزار نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم در آنها مشغول به کار می باشند و پروژه های عظیم و ملی را در دست اقدام دارند!!

وی افزود: اصلاً قابل درک و قابل باور نیست که چرا عده ای فقط به منافع خودشان فکر میکنند و "منافع ملی" برایشان ارزشی ندارد. 

در ارتباط با جلوگیری از توقیف کارخانجات فوق الذکر، 3 روز پیش جناب آقای رئیسی طی نامه ای خطاب به وزیر اقتصاد، دستوراتی را جهت پیگیری موضوع صادر نموده اند که تا آنجائی که بنده اطلاع دارم هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته!! در صورت لزوم اعلام نام صنایع و کارخانجات مورد بحث امکانپذیر می باشد!

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان سخنانش گفت: برای چندمین بار متذکر می شوم که نباید نسبت به "شعار سال" و فرمایشات رهبری و رئیس جمهور بی تفاوت بود و اجرای آنان را نادیده گرفت و کاری کرد که در انتهای سال به کلمه "متأسفانه" برسیم و بگوییم که شعار امسال نیز از قوه به فعل تبدیل نشد!! حضرت آیت اله خامنه ای در پیام نوروز 1401 خودشان به صراحت اعلام فرمودند که اجرای "شعار سال" به این معنا نیست که تعدادی تابلو و بیلبورد در سطح خیابانها نصب کرده و فقط روی سربرگ ادارات و وزارتخانه ها "شعار سال" چاپ شود!! بلکه باید هم و غم تمام مسئولین و دولتمردان اجرای دقیق فرمایشات رهبری باشد تا بیانات ایشان در حرف باقی نماند.

در خاتمه مجدداً تأکید میکنم زندانی نمودن صاحبان صنایع و کارآفرینان بدهکار به بانکها و همچنین توقیف و مصادره صنایع، کارخانجات و واحدهای تولیدی کشور بر خلاف دستور مسئولان بوده و امیدوارم سران محترم سه قوه و مسئولین ذیربط نسبت به عملکرد غلط و خودسرانۀ مدیران برخی از بانکها در تعطیلی صنایع واکنش نشان داده و از اقدامات نادرست آنان جلوگیری نمایند.

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم - 8 مرداد 1402

دیدگاه کاربران