انگار وزارت ارتباطات پشت افرادی است که فیلترشکن می فروشند!

نماینده مجلس:  

 

 

 

اگر خیلی از افرادی که از فیلترشــکن ها استفاده می کنند، در ســال ۵۰۰ هزار تومان در ایــن بخش هزینه کنند، به رقمی تریلیاردی می رسیم.

 

 

 

 

ما باید بدانیم این پول به جیب چه کسانی می رود.

 

محمد وحیــدی نماینده بجنــورد و عضو کمیســیون آموزش مجلس، یکی از منتقدان جدی بر عملکــرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت ســیزدهم اســت.

 

چندی پیش بنده در یکی از نطق های خود به وزارت ارتباطات تذکر دادم که در کشور، میلیون ها نفر در اینترنت برای استفاده روزمره شان، از فیلترشکن ها استفاده می کنند و در این بین، افراد زیادی هم کسب و کارشان بر این بستر است و تحت الشعاع شرایط نامساعد کنونی قرار گرفته است.

 

استفاده مردم از فیلترشکن ها بسیار پررنگ شده است و اگر وزارت ارتباطات نتواند این فضا را کنترل کند، هزاران میلیارد تومان از جیب مردم به جیب کسانی می رود که اصلا معلوم نیست وصل به چه افرادی هستند.

 

متاسفانه از مسئولان هم، فردی یا افرادی پاسخگوی جابجایی این حجم کلان از پول ها نیستند.

 

وضعیت طوری است که انگار وزارت ارتباطات پشت افرادی است که فیلترشکن می فروشند این وضعیت کارت به کارت کردن پول ها به واسطه خرید فیلترشکن ها اگر بنا باشد ادامه داشته باشد، راهی جز پاسخگویی شفاف وزارت ارتباطات نیست.

 

روند کنونی این طور به ذهن متبادر می کند که شاید وزارت ارتباطات پشت افرادی است که فیلترشکن می فروشند.

 

استفاده از فیلترشــکن ها مخصوصا برای نوجوانان و جوانان مضر است، چون خیلی از این افراد را به بخش های غیر اخلاقی سوق می دهد.

 

حال باید پرسید این چه مدیریتی است که برای مدیریت فضای مجازی، کاری کرده اند که نه تنها مردم به طور گسترده از تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام و ... استفاده می کنند که حتی به واسطه برخورداری از فیلترشکن ها به دیگر بخش های غیر اخلاقی هم کشیده شده اند.

 

چرا با وجود این چالش ها، افرادی که در راس وزارت ارتباطات و شــورای عالی فضای مجازی هستند، به این موضوعات فکر نمی کنند؟

 

در حال حاضر مردم می خواهند مسئولان صدایشان را بشنود و می توان از میــان راهکار های خود مردم، راهکار یا راهکار های منطقی را انتخاب کرد.

 

بلاتکلیفی بدترین اتفاق برای مردم و نشان دهنده مدیریت ضعیت مسئولان است.

 

الان افرادی که گوشی همراه آیفون ۱۴ خریدند، نمی توانند از آن استفاده کنند، چون آقایان یک گوشه نشستند و می گویند این گوشی ها رجیستر نشود.

 

حال اگر فردا تکنولوژی به روزتری بیاید، مردم نمی دانند به خاطر این محدودیت ها می توانند به سمت آن بروند یا نه؟

 

روزی از وزیر ارتباطات یک سوالی را پرسیدم و ایشان به من گفتند در حال حاضر خیلی از فیلترشکن ها مجانی هستند.

 

در پاسخ به این اظهارنظر آقای وزیر باید بگویم اگر فیلترشکن مجانی هم باشد، در آن محیط، کلی تبلیغات صورت می گیرد که شاید مخالف جریان فرهنگی کشور باشد.

 

مثلا دعوت به مهاجرت دانشجویان که تبلیغات آن روی همین فیلترشکن های رایگان است و از این دست تبلیغات، واقعا برای کشور نگران کننده است.

 

در حال حاضر هیچ منطقی برای عملکرد وزارت ارتباطات و تصمیماتی که در این حوزه گرفته می شود، وجود ندارد و حتی آقای وزیر در بخش مدیریت های همراه اول یا بخش های فضای مجازی، مدیران قوی را هم به کار نگرفته اســت که هم تصمیمات درست بگیرند و هم نظارت دقیقی داشته باشند.

 

اگر فروش فیلترشکن توسط خود وزارت ارتباطات انجام می شود، اعلام کنید اگر خیلی از افرادی که از فیلترشکن ها استفاده می کنند، در سال ۵۰۰ هزار تومان در این بخش هزینه کنند، به رقمی تریلیاردی می رسیم.

 

ما باید بدانیم این پول به جیب چه کســانی می رود و اگر این افراد از خود وزارت ارتباطات هســتند، خب بدانیم که وزارتخانه از این راه در حال درآمدزایی است و اگر آن ها پشت صحنه نیستند، پاسخ منطقی به ما بدهند.

 

اگر وزارت ارتباطات تلاش دارد که مردم را دعوت به اســتفاده از پلتفرم های ایرانی کند، باید آن یکی، دو پلتفرمی که با استقبال مردم روبرو شده را حمایت کند.

 

قرار نیست کلی پلتفرم داخلی که مردم از آن ها اســتقبال نکردند و خدمات خوبی هم نمی دهند، از حمایت های دولتی بهره مند باشند.

 

برخی مسئولان عالی رتبه در ایران از برخی بستر های فیلترشده مثل اینستاگرام و توییتر استفاده می کنند.

 

اگر قرار است در بالاترین سطح تصمیم گرفته شود که این پلتفرم ها فیلتر شود.

منبع خبر: روزنامه اقتصادی امروز - 19 شهریور 1402

دیدگاه کاربران