بانک مرکزی عامل منفی شدن تراز تجاری است

رییس کمسیون اقتصادی مجلس گفت:  

 

 

 

عامل اصلی اینکه میزان صادرات نسبت به سال گذشته کاهش یافت و برای اولین بار در تاریخ کشور تراز تجاری به منفی ۶ میلیارد دلار رسیده، سیاستهای ارزی بانک مرکزی است.

 

 

 

 

 

پورابراهیمی در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات با بیان اینکه به نظر می رسد که تدوام تحریم ها علیه ایران در حال پایان اســت، اظهار داشت: در سالهای گذشته کشورمان مسیری را پیدا کرده که بتواند از این اقدامات خصمانه تحریمها عبور کند که علایم آن در گزارشی که معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ارایه کرد، دیده می شود که مصداق آن عضویت ایران در پیمانهای بین المللی از جمله شانگهای و بریکس است.

 

به گزارش ایلنا، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بررسی میدانی ما نشان می دهد که اقدامات دولت به دلیل جدا شــدن از سیاست های ارزی نامناسب در پایان دولت گذشته تبدیل به رشد 25 درصدی صادرات شد و این اقدامات به تعدیل نرخ ارز منجر می شود که این موضوع دغدغه بانک مرکزی است.

 

اما عملکرد 6 ماهه امسال یک وضعیت کاملا متفاوتی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد که عامل اصلی اینکه میزان صادرات نسبت به سال گذشته کاهش یافت و برای اولین بار در تاریخ کشور تراز تجاری به منفی 6 میلیارد دلار رسیده، سیاستهای ارزی بانک مرکزی است.

 

پورابراهیمی ادامه داد: اگر در این باره اقدامی انجام ندهیم علیرغم تمام تلاشهای وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و ... در حوزه تجارت و صادرات انجام می دهند، نمی توانیم نتیجه مثبتی بگیریم.

 

امسال برای اولین بار ظرفیتی را با عنوان صادرات خشکبار داریم که بعد از چند سال مشکلات مربوط به گرمازدگی، سرمازدگی و کم آبی در نهایت به تولید مطلوب رسیدیم و در تنها پسته 250 هزار تن امکان صادرات داریم و بیش از 2.5 میلیارد دلار ظرفیت صادراتی در پسته وجود دارد اما اگر برای صادرات آن تمهیداتی پیش بینی نکنیم است این هدف محقق نمی شود.

 

وی ادامه داد: وقتی در 6 ماه اول با این ناترازی در تجارت مواجه شدیم اگر با این روند پیش برویم در بحث تجارت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یکی از مشکلات مشترک بین فعالان اقتصادی موضوع تعهدات ارزی و نحوه تسویه تعهدات ارزی است، اظهار داشت: امروز جای رییس کل بانک مرکزی در این جلسه خالی است و گویی بانک مرکزی مجموعه جدا از ساختار اقتصادی کشور است و به هیچ وجه با این موضوع را قبول نداریم و به رییس جمهوری در سران قوا هم گفته ایم که بانک مرکزی حق نگاه جزیره ای در ساختار اقتصادی کشور را ندارد.

 

وی ادامه داد: در مجلس جلسه در باره صادرات غیر نفتی می گذاریم گزارشی توسط جهاد کشاورزی ذکر شد مبنی بر این توسعه صادرات غیر نفتی و نیاز به واردات خودرو که این موضوعات را مجلس تصویب کرد و قرار بر این شد که رابطه ای بین واردات خودرو و صادرات محصولات کشاورزی برقرار شود اما در اجرا با رفتار غیر قابل قبول بانک مرکزی مواجه شدیم

منبع خبر: روزنامه اقتصادی امروز - 30 مهر 1402

دیدگاه کاربران