تشکیل اتاق مشترک با اقلیم کردستان، کمکی به صادرات ایران

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت:  

 

 

اخیرا ماشین های حامل کالاهایی که از مسیر اقلیم کردستان به شهرهای دیگر عراق می رود در نقطه خروج از اقلیم و ورود به عراق 1000 دلار عوارض پرداخت می کنند در حالی که این ماشین ها در ورود به اقلیم در مرز ایران یک بار هم به میزان 1000 دلار عوارض پرداخت کرده بودند.

 

 

 

 

 

محمد هلاکو در گفت و گویی از تاثیر اختلافات اقلیم کردستان عراق و حکومت مرکزی عراق بر تجارت ایران گفت و توضیح داد: مقصد 25 درصد از کالاهای ایرانی که به سمت عراق می رود، اقلیم کردستان است و این در حالی است که بین اقلیم و حکومت مرکزی عراق اختلافات سیاسی و تجاری وجود دارد و این امر گاه تاجران ایرانی را با چالش روبه رو می کند، به طور مثال اخیرا ماشین های حامل کالاهایی که از مسیر اقلیم کردستان به شهرهای دیگر عراق می رود در نقطه خروج از اقلیم و ورود به عراق 1000 دلار عوارض پرداخت می کنند در حالی که این ماشین ها در ورود به اقلیم در مرز ایران یک بار هم به میزان 1000 دلار عوارض پرداخت کرده بودند.

 

وی افزود: اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق گاه حتی قوانین یکدیگر را قبول ندارند و در همین حال اتاق مشترک ایران و عراق نیز بیشتر بر مسائل تجارت با حکومت مرکزی متمرکز است و بر چالش های تجارت با عراق از مسیر اقلیم آنچنان که باید ورود نکرده است.

 

هلاکو خاطرنشان کرد: ایجاد یک اتاق مشترک با اقلیم کردستان و یا کمیته مشترک می تواند در رفع مشکلات تجارت با عراق از مسیر اقلیم تاثیر زیادی داشته باشد حتی در این زمینه می توان از طریق ارتباط با اتحادیه اتاق های بازرگانی اقلیم مشکلات را بررسی و رفع کرد.

 

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق اظهار کرد: ایران برای اقلیم کردستان اهمیت ویژه ای دارد و مسیر ترانزیت نفت خام و مازوت اقلیم به هند و امارات است.

 

وی اضافه کرد: علاوه بر موضوع یادشده در صادرات کالا به عراق این چالش نیز وجود دارد که دولت این کشور با هدف حمایت از واردکنندگان عراقی ارزش کالاهای وارداتی از ایران را با دلار 130 هزار دیناری عراق محاسبه می کند در حالی که قیمت دلار در بازار عراق 150 هزار دلار است و با وجود خدماتی که دولت ایران به عراق ارائه کرده این رفتار با بازرگانان ایرانی منصفانه نیست.

 

هلاکو یادآور شد: همچنین در صادرات کالاهای ایران به عراق امکان حمل یکسره وجود ندارد و کالاها پس از خروج از ایران در مرز مشترک تخلیه و در ماشین عراقی بارگیری می شود؛ این اتفاق به بسته بندی کالا و حتی اصل کالا آسیب می رساند و به ویژه در مورد کالاهای فسادپذیر مانند مواد غذایی احتمال آسیب بیشتر است، علاوه بر این انتقال کالا از ماشین ایرانی به ماشین عراقی زمان بر هست، این شرایط را مقایسه کنید با تاجران ترکیه ای که کالاهای خود را بدون توقف در مرز ابراهیم خلیل به عراق وارد می کنند.

 

برای حمل یکسره کالا از ایران به عراق باید شرکت های حمل و نقل بین المللی ایجاد شود.

 

وی گفت: روزگاری کالاهای ایرانی در عراق حرف اول را می زدند اما امروز عرضه کالاهای ترکیه ای، چینی و اردنی کار را برای بازرگانان ایرانی سخت کرده است.

منبع خبر: روزنامه ابرار اقتصادی - 25 شهریور 1403

دیدگاه کاربران