خدمات ریلی و جذب سرمایه گذاری
تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی و ارائه خدمات مناســب، فعال کردن بخش های سرمایه گذاری است که باید تعامل مناســب بین تولیدکنندگان ناوگان ریلی با سرمایه صورت پذیرد.
جبارعلی ذاکری با حضور در جلســه شورای اداری راه آهن آذربایجان که پنج شــنبه ۱۲ مهرماه برگزار شــد، اظهار کرد: لازم است در ارائه خدمات مســافری و باری تحولی در مجموعه ها شکل بگیرد تا رضایت مردم را بیشتر جلب کنیم.
مدیرعامل راه آهن اولین گام برای رســیدن بــه این هدف را تعامل با شــرکای تجاری برشمرد و گفت: ضروری اســت از توان و ظرفیت مجموعه هــای فعال کمک بگیریم تا جهشــی در راه آهن اتفاق بیفتد.
زیرا اگر به امید ســرمایه گذاری دولت، استفاده از نفت، ظرفیت مالیات و اســتفاده از تأمین منابع مالی دولت باشــیم تغییر محسوسی در ارائه خدمات، رخ نخواهد داد.
معاون وزیر راه و شهرســازی با دعوت از سرمایه گذاران برای حضور در صنعت ریلی گفت: در گام اول، اولویت ما بخش مســافری اســت و علاقه مند هســتیم ســرمایه گذاری در قطارهای حومه ای و قطارهای برون شــهری از طریق شرکت های حمل و نقلی انجام شود.
مدیرعامل راه آهن خاطرنشــان کرد: تنهــا راه برون رفت از وضعیت فعلی و ارائه خدمات مناســب، فعال کردن بخش های ســرمایه گذاری است که باید تعامل مناســب بین تولیدکنندگان ناوگان ریلی با سرمایه صــورت پذیرد تا بتوانیم با اســتفاده بهینه از این ظرفیت، خدمات را با کیفیت بالاتری به مردم ارائه دهیم.
وی از تفویــض برخی اختیارات به مدیــران مناطق خبر داد و افزود: انتظار می رود مدیــران ادارات کل مناطق راه آهن، با تعامل با مدیران اســتانی، دســتگاه های اجرایی و نمایندگان محترم مجلس، مشکلات اســتانی را در اســتان خود حــل کنند تا نیــاز به ورود ســتاد به این موضوعات نباشد.
ذاکــری افزایش بهــره وری و پرهیز از روزمرگــی را دومین وظیفه مناطــق ذکر کــرد و افزود: ضروری اســت با افزایــش بهره وری از پایین تریــن ســطوح و در حوزه های مختلف، به ســمت بهبود وضعیت فعلی راه آهن حرکت کنیم.
وی بر ارائه مســتمر گزارش هــای فنی و موانــع و راهکارها از تمام مناطق، تــلاش برای ارتقا ایمنی، نظارت متنــاوب بر فعالیت های زیر مجموعه هــا، آموزش های حین کار، اســتفاده از ظرفیت اراضی مازاد، بهره گیری از قانون مولد ســازی برای حل مشکلات مناطق، استفاده از ظرفیت نهضت ملی مســکن برای واگذاری مسکن به همکارانی که فرم (ج) آنها سبز است و اســتفاده از ظرفیت ایستگاه راه آهن خاوران تبریز نیز تاکید کرد.
ذاکری به اهمیت خطوط فرعی اشــاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا شــبکه ریلی را به ســمت چشمه های بار توســعه دهیم و اتصال به کارخانجات و مبادی بار را بیشتر کنیم.
مدیرعامل راه آهن پس از این جلســه، با حضور در ایســتگاه راه آهن تبریز، از قســمت های مختلف ایســتگاه، دپوی تعمیــرات و قطارهای مســافری بازدید و بــا حضور در داخــل قطار با جمعی از مســافران گفت و گو کرد.