بررسی راهبردهای بهبود اتصال منطقه‌ای میان ایران هند و ازبکستان

سومین نشست گروه کاری بندر چابهار، «ایران، هند و ازبکستان»  

 

 

 

ایران، هند و ازبکستان در سومین نشست گروه کاری بندر چابهار، به نقش این بندر به‌عنوان مسیر تجاری جایگزین به سمت آسیای مرکزی پرداختند و راهبردهایی را برای بهبود اتصال منطقه‌ای بررسی کردند.

 

 

 


خبرگزاری اکونومیک تایمز هند، بمبئی میزبان سومین نشست گروه کاری بندر چابهار بود.

 

در این نشست که با حضور نمایندگان ایران، هند و ازبکستان و همچنین هیأتی از اتاق بازرگانی افغانستان برگزار شد، اهمیت بندر چابهار در حمایت از بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان و ارائه یک مسیر تجاری جایگزین به آسیای مرکزی مورد تأکید قرار گرفت.

 

بر اساس بیانیه رسمی، شرکت‌کنندگان افزایش ترافیک ترانزیتی از طریق بندر چابهار را یادآوری کرده و راهکارهایی برای ارتقای اتصال منطقه‌ای را مورد بحث قرار دادند.

 

پس از این نشست، جلساتی با تاجران و نهادهای اقتصادی برگزار شد و در آن گزارشی درباره عملیات توسعه پایانه شهید بهشتی بندر چابهار توسط شرکت «ایندیا پورتس گلوبال لیمیتد» ارائه شد که امکانات موجود برای ترانزیت در این بندر را شرح می‌داد.

 

هند در تاریخ ۱۳ می ۲۰۲۴ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) قرارداد ۱۰ ساله‌ای برای بهره‌برداری از بندر استراتژیک چابهار با ایران امضا کرد.

 

این قرارداد جایگزین توافقنامه اولیه سال ۲۰۱۶ شد که فعالیت‌های هند در پایانه شهید بهشتی بندر چابهار را در بر می‌گرفت و هر سال تمدید می‌شد.

 

از زمان آغاز فعالیت، این بندر پذیرای بیش از ۴۵۰ کشتی بوده و بیش از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای حجیم و ۱۳۴ هزار و ۸۲ کانتینر ( TEU واحد معادل بیست فوت) را جابه‌جا کرده است.

 

در سال مالی گذشته، میزان جابه‌جایی کانتینرها یک هزار و ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

 

بندر چابهار که در سواحل دریای عمان واقع شده و برنامه توسعه آن از سال ۲۰۰۳ توسط هند پیشنهاد شده است، مسیری برای ارسال کالاهای هندی به افغانستان و آسیای مرکزی ارائه می‌دهد.

 

این مسیر از پروژه جاده‌ای و ریلی تحت عنوان کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب استفاده می‌کند و پاکستان را دور می‌زند.

منبع خبر: روزنامه اقتصاد سرآمد - 4 آذر 1403

دیدگاه کاربران