محمد علی احمد زاد اصل کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازار سرمایه

 

یکی از موضوعات و محورهای مورد نظر دولت و شخص رئیس جمهور در مسائل اقتصادی و مرتبط با معیشت مردم این بود که سفره مردم به تحریم ها گره خورده نمی شود و دولت با مدیریت درست اقتصادی و اصلاحاتی که در اقتصاد و مدیریت صورت می دهد مانع اثرگذاری تحریمها روی سفره مردم می شود.

 

 

 

 

 

بالا ماندن نرخ تورم و بی ثباتی نرخ ارز که همه کالاها و خدمات را به صورت فوری و میان مدت تحت تاثیرات افزایش قیمت خود قرار می دهد موضوعی است که نشان می دهد دولت موفق به تحقق شعار و وعده خود نشده است.

 

استفاده از مدیران فاقد تجربه و عدم بهره بردن از حضور نخبگان اقتصادی منجر به آن شده که هر مساله ای سیاسی یا اقتصادی در سفره مردم تاثیر بگذارد و رنج بیشماری بر سفره مردم تحمیل کند.

 

مدیریت اقتصادی و اصلاح اقتصاد از جمله مطالب مهمی است که پیش بینی پذیری اقتصاد را سهل می کند به این معنا که اگر اقتصاد درست مدیریت شود، شاخص ها به روز باشد قطع به یقین مردم و فعالان اقتصادی می توانند آینده اقتصاد و شاخص ها را به درستی پیش بینی کنند موضوعی که بر کاهش انتظارات تورمی اثر می گذارد و التهاب ها را از بازارهای مختلف جمع می کند.

 

عدم پیش بینی پذیر بودن اقتصاد موضوع مهمی است که متاسفانه منجر به بی ثباتی های گسترده ای شده است.

 

انتظارات تورمی در این وضعیت بالاتر می رود و رفتارهای سوداگری و دلالی به دلیل وجود نگرانی های اقتصادی افزایش می یابد.

 

به بیان دیگر اقتصاد بی ثبات اساس کشور را بر هم می زند به این دلیل است شاهد خروج سرمایه از کشور و منفی شدن نرخ سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد می شود و مردم تصور می کنند روی آینده اقتصاد کشور نمی توان حساب باز کرد.

 

گره نزدن معیشت مردم به برجام را دولت در عمل باید با سیاست گذاری های درست نشان دهد نه در حرف و سخن،چرا که نتیجه حرف و سخن افزایش نرخ ارز می شود و مسائلی که این روزها اقتصاد ایران را از جهات مختلف تحت تاثیراتی منفی قرار داده است.

 

حرف درمانی و شعار دادن مشکل و معضل اقتصاد ایران را حل نمی کند بلکه حمایت از تولید، سرمایه گذاری و بخش خصوصی است که راه را برای توسعه و رشد اقتصادی با سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد باز می کند.

 

در غیر این صورت با اخذ مالیات های بالا وفشار اقتصادی دولت نمی تواند اقتصاد را سامان دهی کند لذا روز به روز حجم مشکلات کشور افزایش می یابد.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 4 بهمن 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/11/03     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |