فاطمه یزدانی

 

امــروزه نقش مهــم حمل و نقــل بر فرایند رشــد اقتصادی بر کسی پوشیده نیســت، چرا که به دلیل داشــتن نقش زیر بنایی یکی از اجزای مهم اقتصاد بین المللی محسوب می شود که در ۱۰ سال گذشته نیز روند رو به رشدی در رشــد و شکوفایی اقتصادی کشور داشته است.

 

 

 

 

 

 

این فرآینــد در بر گیرنده تمام فعالیــت ها در زمینه تولید، توزیــع و مصرف کالا و خدمات را شــامل می شود.

 

اما در میان فرآیند کلی حمــل و نقل کالا و خدمات، حمل و نقــل دریایی که در توســعه تجارت خارجی نقش مهمی ایفا مــی کند جایگاه ویــژه ای دارد.

 

بر اساس آمارهای منتشــر شــده امروزه حمل ونقل دریایی بیــش از 92 درصد از ســهم جابه جایی کالا در تجــارت جهانی را به خود اختصاص داده اســت، این درصد قابل تامل کشــورهایی که بــه گونه ای با حمل و نقل دریایی ارتباط دارند را بر آن می دارد که ســرمایه گذاری های کلان و معقولی در این زمینه انجام داده و به علت نقش مهمــی که این صنعت در اقتصاد کشــور دارد از افراد متخصص و ماهر در این زمینه بهره بگیرند.

 

نقش حمل نقل دریایی در رشــد اقتصــادی از آن روســت که این روش نســبت به دیگــر روش های حمل و نقــل ارزانتر بوده و به همین دلیل اســت که مورد توجه تجار قرار می گیرد چــرا که هزینه های گزاف دیگر روش های حمــل و نقل را به آنها تحمیل نمی کند و به دلیل اینکه نرخ هــای حمل و نقل این روش در کنسرســیوم های بزرگ تثبیت می شــود صاحبان کالا و شرکت های بزرگ تجاری می توانند با اطمینان خاطر از ثبــات قیمت ها حمل ونقل خود را از طریق آب های آزاد انجــام دهند.

 

همچنین تنها در این روش است که می توان محموله های سنگین را از نقطــه ای به نقطه دیگر انتقــال داد، با اطمینان می توان گفت که این مزیت از مهم ترین مزایای این روش محسوب می شود که در دیگر روش های حمل و نقل امــکان جابه جایی چندین هــزار تن بار وجود ندارد ولی در صنعــت دریایی به ســهولت می توان هزارها تن بار را از طریق کشــتی هــای باربری جابه جا کرد.

 

این مزایا با توجــه به موقعیت اســتراتژیک ایران از نظر جغرافیایی می تواند نقشــی ارزنده را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند و کشورهای منطقه با توجه به شــرایط مثبت این صنعت در ایران از کشور ما به عنوان پلی برای برای نقل و انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی خــود بهره گیرند.

 

به ایــن ترتیب مناطق اقتصادی کشور را هرچه بیشتر افزایش دهد؛ در حال حاضر در کشــور 11 بندر بازرگانی بــا ظرفیت 186 میلیون تــن کالا فعالیت می کنند کــه همین وجه تمایز ایران از ســایر کشــورهای منطقه را نشان می دهد.

 

بســیاری از اقتصاد دانان جهان اعتقــاد دارند که در چند ســال آینده حجم مبادله جهانــی خدمات از ارزش کالایی آن فراتر خواهد رفت پس این چشــم انداز این نیاز را می طلبد که دولت ســرمایه گذاری های مناســبی در بخش حمل و نقل انجام دهد تا از این موقعیت اســتراتژیک کشــور به بهترین شکل استفاده شود.

 

 

«روزنامه اقتصاد مردم - 24 بهمن 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/11/24     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |