رئیس پیشین سازمان توســعه تجارت، با اشاره به الزام هماهنگی 4 رکن تجارت خارجی برای توسعه مبادلات اقتصادی و تجــاری با چین، تاکید کــرد، به عنوان یک اولویت، ســرتیم مذاکرات خارجی اقتصادی کشــور، تعیین شود.

 

 

 

 

 

حمید صافدل در گفتگو با تسنیم، در پاسخ به سوالی در مورد سفر رییس جمهور به چین و تاثیرات احتمالی آن گفت: موضوع چین و نقشی که در اقتصاد جهان دارد بر کسی پوشیده نیست.

 

در طول چهار دهه گذشته چین از یک رشــد به دور از انتظاری را داشته است.

 

به طوری که رشدهای اقتصادی بیش از 8 درصد را به طور پی در پی شاهد بودیم.

 

وی افزود: این مسئله باعث شــده است تا چهره چین از حدود 40 ســال قبل و از زمان مائو به یک چهره جدید تبدیل شود که از نظر زیر ساخت ها بسیار متفاوت است.

 

از جمله مزیت های اساســی که در چیــن وجود دارد ارزانی کارگــر، قدرت رقابت، ســرعت تصمیم گیری و توسعه بازارها است.

 

صافدل با بیان اینکــه چین از ایــن مزیت های خود به خوبی طی این بازه زمانی استفاده کرده است، گفت: در طول این چهار دهه این کشور تلاش کرده است تا درگیر هیج منازعه بین المللــی حاد و جنگی نشــود.

 

اگرچه چین در منازعات بین المللی ســهمی داشته اما همواره مراقبت کرده است تا از نظر اقتصادی سهم بازار خود را از دست ندهد.

 

وی ادامه داد: امروز نیز در حوزه منازعات سیاســی در اتفاقات بین روسیه و اوکراین و بحث های ناتو، چین نیز ورود کرده اســت اما این ورود با دقت نظر بســیار انجام می شــود به گونه ای که بــه حوزه اقتصــادی ضربه ای وارد نشــود.

 

در دو دهه گذشــته به هر کشوری که سفر کردیم، یکی از بحث ها این بود که چین در حال گرفتن بازارهای آن کشورها است.

 

موضوعی تحت عنوان چین و یورش بــه بازارهای دنیا با شــعار »چین کارخانه ای برای تمام دنیا« انجام شده است.

 

در حقیقت چین تولید خود را تنها برای جمعیت بیش از یک میلیارد نفری خود در نظر نگرفته اســت و برای تمامی بازارهای دنیا در حال تولید است.

 

اگر همان مدل چین را با کشــوری کــه 100 یا کمتر از 100 میلیون نفر جمعیــت دارد و تنها می خواهد با اتکا بر بازارهای داخلی تولید کند مقایســه کنیم، می بینید که مدل قدرت اقتصادی چین شــرایطی را ایجاد کرده است که این مدل در بعد سیاسی نیز به این کشور کمک می کند.

 

این فعال اقتصادی تاکید کرد: به طــور خاص در طول یک دهه گذشــته روابط خوبی را با چین داشتیم، چین ســهم قابل توجهی از بازار نفت، گاز و پتروشیمی ما را داشــته و به طور متقابل نیز ما امکان تامین کالا از چین را داشــتیم.

 

به این ترتیب سهم قابل توجهی از بازارهای داخلی ما نیز در اختیار چین است.

 

وی گفت: بخشــی از این سهم ممکن است در چارچوب توافقات اتفاق افتاده باشد و بخشــی از آن در اثر همان سیاست حضور حداکثری چین در بازارها است.

 

حضور حداکثری چین در بازارها این امکان را برای این کشــور ایجاد کرده اســت تا تولیــد در ســرزمین های دیگر را برعهده بگیرد.

 

صافدل با اشاره به اینکه در کشورهای همسایه ما شاهد ســرمایه گذاری چیــن در بخش های مختلــف تولید از جمله مواد معدنی هســتیم، گفت: به طــور مثال در پاکستان و در بندر گوادر سرمایه گذاری های وسیعی در حال انجام است.

 

در بخش ترانزیتی پروژه معروف جاده ابریشم را در دســت دارد.

 

پروژه انتقال گاز ترکمنستان که می توان زمینه توســعه آینده چین را فراهم کند نیز در حال پیگیری است.

 

وی اظهار کرد: مــا باید چین را به عنــوان یک واقعیت اقتصادی دنیای آینده بپذیریم و بتوانیم با این شــرایط از ظرفیت هــای چین برای توســعه بازارهای خودمان استفاده کنیم.

 

البته تجارت یک جاده دو طرفه است به این معنا که به همان نســبتی که ما به دنبال به دســت آوردن سهمی از بازار کشور چین هستیم آنها نیز چنین نگاهی دارند.

 

بنابراین باید تحت یک شــرایط برابر(به عنوان بخشی از توافق بین المللی دو جانبه) ســهمی از بازارهای چین را برای کالاهای مزیت دار خودمــان بگیریم و در مقابل اجــازه واردات ســهمی از کالاهای مزیــت دار چین را بدهیم.

 

 

الزام‌ هماهنگی ‌4 ‌رکن ‌تجارت‌ خارجی ‌برای‌ توسعه‌ مبادلات ‌اقتصادی ‌و‌ تجاری ‌با‌ چین

 

صافدل در پاسخ به ســوالی در مورد شرایط هماهنگی معاونت دیپلماســی اقتصادی وزارت خارجه، سازمان توســعه تجارت، معاون بین الملل معــاون اول رییس جمهور و معاونت سرمایه گذاری خارجی وزارت اقتصاد در کنار اتاق های بازرگانــی و بخش خصوصی به عنوان پیشــانی حوزه تجارت خارجی و مــراودات اقتصادی بین المللی ایران گفت: امروز در هم تنیدگی حوزه های سیاسی و اقتصادی غیرقابل انکار است.

 

وی افزود: در کشــورهای همسایه شــاهد این موضوع هستیم.

به طور مثال نخســت وزیر ترکیه زمانی با یک هیئت به ایران سفر می کند و یک هیئت همراه اقتصادی از بخش خصوصی نیــز همراه خــود دارد.

 

در حقیقت می خواهد از بســتر سیاســی برای گســترش روابط اقتصادی استفاده کند.

 

 

«روزنامه اقتصاد مردم - اول اسفند 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/11/30     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |