همزمان با توقف معامات دلار و یورو در بازار متشکل ارزی، آغاز فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران، قیمت دلار رکورد جدیدی ثبت کرده و از 50 هزار تومان عبور کرد تا بار دیگر به سیاست های اقتصادی بانک مرکزی دهن کجی کند؛ این در حالی است که رئیس بانک مرکزی می گوید نرخ های کنونی را قبول ندارد و البته در اظهار نظری دیگر اینطور عنوان کرد که «نرخ ارز و طلا بر اساس واقعیت های اقتصادی کشور تعیین می شود»؛ با وجود این نمایندگان مجلس هم این بار به افزایش نرخ ارز واکنش نشان داده و بالاخره از تشکیل جلسه ای برای بررسی نوسانات و افزایش قیمت ارز خبر دادند.

 

 

 

 

افزایش افسارگسیخته این روزهای قیمت دلار، صدای نمایندگان مجلس شورای اسلامی را هم درآورده است؛ رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته و البته ضمن تشکر اقدامات صورت گرفته از وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی خواست تا به راه حل های زیرساختی و کوتاه مدت مدیریت بازار ارز که توسط مجلس ارائه شده است توجه ویژه داشته باشند تا شاهد ثبات در قیمت ارز و اقتصاد ایران باشیم.

 

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این روند، گفت: با مسیری که دولت در حوزه سیاست ارزی پیش گرفته است شرایط بهبود نمی یابد.

 

او سیاست تعیین نرخ ثابت ارز را غلط خوانده و گفت: این سیاست نوعی سرکوب طرف عرضه و تحریک طرف تقاضا است.

 

سیاست های غلط سال 1397 در حال تکرار است و با دنبال کردن این مسیر مشکلی حل نخواهد شد.

 

حتی یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که قرار است مجلس در جلسه ای با حضور مسئولان اجرایی و تصمیم گیران بانک مرکزی موضوع نوسانات و افزایش قیمت ارز را بررسی کند.

 

 

آغاز فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران

 

با وجود این به نظر می رسد بانک مرکزی، صرف نظر از توجه به تورم که مهم ترین عامل افزایش نرخ ارز است، این بار در جدید ترین طراحی خود برای کنترل نرخ ارز، تصمیم گرفته مرکز مبادله ارز و طلای ایران را ایجاد کند؛ بانک مرکزی اعلام کرد که مرکز مبادله ارز و طلای ایران، دارای چندین تالار معاماتی و عرضه ارز و طلا خواهد بود که در مرحله نخست تالار ارز خدماتی و تالار حواله مرکز مبادله ایران در آن گشایش شده و شروع فعالیت خواهد داشت.

 

 ایجاد مرجعیت قیمت، افزایش حجم معامات رسمی و سهولت دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا از مهمترین اهداف کلان مرکز مبادله ارز و طلای ایران ذکر شده است.

 

منابع لازم ارزی از محل صادرات شرکت های صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین و جهت فروش به واردکنندگان عرضه می شود و تامین ارز بابت واردات دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی همچنان با نرخ 28 هزار و 500 تومان بر بستر سامانه نیما کماکان با قوت ادامه خواهد یافت.

 

از مهمترین سرفصل های بازنگری شده ارز خدماتی در مقررات می توان به سرفصل های ارز درمانی، ارز دانشجویی، ارز ماموریت، ارز مسافرتی، ارز شرکت های هواپیمایی داخلی، ارز شرکت های ترانزیت زمینی و دریایی و سایر موارد اشاره کرد.

 

 

نرخ مرکز مبادله ارز و طلا مرجع قیمت گذاری خواهد شد

 

با این تصمیم جدید بانک مرکزی، محمدرضا فرزین توضیح داد: طی ماه های اخیر بانک مرکزی تلاش کرده است که ارز لازم برای تمامی نیاز های واقعی کشور را به اندازه کافی تامین کند، بر این اساس در سال جاری ارزی که در سامانه نیما برای واردات تمامی کالا های مورد نیاز کشور تامین شده به میزان 48 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته این در حالی است که نرخ آن در این مدت صرفا 17 درصد رشد داشته است.

 

محمدرضا فرزین با بیان اینکه با توجه به نیاز مردم به اسکناس ارز تلاش کرد ه ایم تمام نیاز مردم به اسکناس ارز را نیز در 600 صرافی و 150 شعب بانکی تامین کنیم، افزود: قرار است مرکز جدیدی با عنوان «مرکزمبادله ارز و طلا» را راه اندازی کنیم که دلیل این امر نیز این است که قصد داریم در این مرکز تمامی نیاز های واقعی مردم را به ارز تامین کنیم.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه نرخ کنونی در بازار بدلیل مسائل انتظاراتی نرخ مورد قبول ما در بانک مرکزی نیست، گفت: نرخی که در مرکز مبادله ارز و طلا کشف و اعلام می شود نرخ مبنا و مرجع قیمت گذاری در بازار خواهد شد.

 

وی افزود: به همین دلیل تلاش کرده ایم مرکز مبادله ارز و طلا را راه اندازی کنیم، البته ساختمان جدیدی نیز برای آن خریداری شده و قبل از عید به این مکان منتقل می شود، لیکن اکنون به صورت موقت در بازار متشکل ارزی شروع به فعالیت خواهد کرد.

 

فرزین با بیان اینکه در مرکز مبادله ارز و طلا تالار حواله را راه اندازی خواهیم کرد، گفت: در تالار حواله بخشی از فروش ارز صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی در مرکز مبادله عرضه خواهد شد و به نیاز های مختلف اختصاص می یابد.

 

 

ارز را برای تمام نیازهای واقعی تامین می کنیم

 

فرزین در خصوص نرخ بازار مبادله ارز و طلا نیز گفت: نرخی که در مرکز مبادله ارز و طلا شکل می گیرد بر اساس منابع و مصارف ارزی و متغیر های بنیادین اقتصاد کان خواهد بود و تلاش می کنیم این نرخ قطعا مناسب و خارج از انتظارات و حباب باشد که بر این اساس هم عرضه کننده و هم متقاضی از منابع ارزی کشور استفاده کنند.

 

ما همچنان تامین ارز کالا های اساسی و تجهیزات پزشکی و سایر نیاز های قبلی را با نرخ 28 هزار و 500 تومان ادامه خواهیم داد و ارز آن ها را از محل فروش نفت و میعانات نفتی و گازی تامین می کنیم.

 

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تامین ارز به صورت اسکناس برای مصارف خدماتی نیز گفت: باید روش تامین ارز سرفصل خدمات کمی متفاوت شود و در طی این مدت تلاش بسیار خوبی در بانک مرکزی انجام گرفت که 68 قلم نیاز خدماتی شناسایی شد که ارز مورد نیاز این دسته از جمله ارز مسافرتی، پزشکی، دانشجویی در این مرکز باید تامین شود.

 

وی افزود: برای تامین ارز خدماتی سامانه هایی طراحی شده است که مردم می توانند با مراجعه به آن ها، نیاز های ارزی خود را ثبت کنند که در ادامه مستندات آن ها توسط نهاد های ذیربط بررسی می شود، به عنوان مثال برای ارز دانشجویی وزارت علوم و برای پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مدارک لازم را بررسی می کنند که در صورت تایید ارز آن ها توسط بانک مرکزی تامین خواهد شد و بانک مرکزی تمام نیاز های واقعی ارزی مردم را در این سامانه تامین خواهد کرد.

 

فرزین با بیان اینکه در شرایط کنونی بانک مرکزی تلاش خواهد کرد از تمامی تجربیات و آموزه های گذشته کشور در حوزه ارز استفاده کند تاکید کرد: استفاده از تجارب گذشته به منظور به حداقل رساندن نوسانات ارزی است و شاهد ثبات در بازار ارز خواهیم بود.

 

 

دلار و طلا همچنان صعودی

 

البته فرزین در صفحه توییتر خود در اظهار نظری عجیب اینطور عنوان کرد که «نرخ ارز و طلا بر اساس واقعیت های اقتصادی کشور تعیین می شود» با وجود این، اخبار غیررسمی منتشرشده از بازار آزاد حاکی از آن است دلار با ثبت رکوردی تاریخی به بالای 50 هزار تومان رسیده، همچنین نرخ یورو و پوند به ترتیب به 53 هزار و 500 تومان و بالای 60 هزار تومان رسیده است.

 

بازار طلا و سکه هم به رغم کاهش جهانی قیمت طلا اما به تبعیت از دلار در ایران، شاهد افزایش قیمت بوده و هر سکه بهار آزادی (طرح جدید) هم به بالای 29 میلیون تومان رسیده است

 

 

«روزنامه افتصادی اسکناس - دوم اسفند 1402»

   تاریخ ثبت: 1401/12/02     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |