پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت(بسته خبری 29 بهمن الی  5  اسفند ۱۴۰۱)، پرداخته است.

 

 

 

 

 

 

 

تقدیر از رئیس سازمان بورس به عنوان مدیر اجرایی برتر سال ۱۴۰۱

در همایش سالانه انجمن مالی ایران در سال ۱۴۰۱ «مجید عشقی»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مدیر اجرایی برتر و فعال بازارهای مالی در سال ۱۴۰۱ انتخاب شد.

 

شک نکنید دولت به نفع صنایع، قیمت گاز را تعیین می‌کند

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه در پاسخ به این پرسش که با توجه به محول کردن تعیین نرخ گاز از سوی کمیسیون تلفیق به دولت، دولت چه برنامه‌ای برای تعیین نرخ گاز دارد به خبرنکار «سنا» گفت: آن چیزی که در مورد قیمت گاز مطرح شده مستلزم این است که این تصمیم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نهایی شود.

سید احسان خاندوزی بیان کرد: در صورت محول شدن نرخ‌گذاری گاز صنایع به دولت (پس از تصویب نهایی در بودجه ۱۴۰۲)، شک نکنید دولت براساس معیارهای حفظ رقابت‌پذیری محصولات داخلی خود و سودآوری صنایع ملی، اقدام به قیمت‌گذاری خواهد کرد.

 

 

مهمترین دغدغه سازمان بورس حل مشکل روند منفی سرمایه‌گذاری در کشور است

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش سالانه انجمن مالی ایران که در شهر اصفهان گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی چنانچه منتج به ارائه راه حل‌های کاربردی برای چالش‌های سیاست‌گذاری و اجرایی شود، حتما مفید خواهد بود.

سازمان بورس از دیرباز هر دو هفته یکبار جلسات همفکری و مشورت با اساتید به‌نام و روسای ادوار سازمان را تشکیل داده که منشاء اثرات مفید بسیار بوده است.

 

 

مدل عملیاتی بازارگردانی تغییر می‌کند/حرفه‌ای شدن صندوق‌های بازارگردانی

رضا عیوض‌لو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در دوازدهمین نشست تخصصی صنایع با موضوع بررسی «صنعت بانک و موسسات اعتباری»، اظهار کرد: در جهت تسهیل‌گری فعالیت شرکت‌های بازار سرمایه، بازنگری‌هایی در خصوص بحث حاکمیت شرکتی داشته‌ایم که از جمله آن می‌توان به عدم الزام این امر برای شرکت‌های بازار پایه فرابورس اشاره کرد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس مطرح کرد: حجم فعالیت‌ صندوق‌های بازارگردانی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های پیشین به مراتب کاهش یافته است که شیوه و مدل بازارگردانی‌ آن‌ها اصلاح خواهد شد.

در اصلاح مدل عملیاتی بازارگردانی، به‌دنبال جایگزینی صندوق‌های بازارگردانی حرفه‌ای در عوض درگیر شدن منابع ناشران هستیم.

 

 

فرصت جهش بالقوه بورس با ورود دانش‌بنیان‌ها

محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران در همایش سالانه انجمن مالی ایران که در شهر اصفهان برگزار شد، گفت: ۷ هزار و ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد، که از این میزان حداکثر ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در بازار سرمایه فعال هستند.

شرکت‌هایی که به مقیاس مناسب و ارائه خدمت به عموم رسیده‌اند از عدد انگشتان دست کمتر هستند.

این مساله غم‌انگیز، می‌تواند فرصت یک جهش بالقوه برای بازار سرمایه باشد.

 

 

واریز سود سهام ۹۰ میلیون سهامدار از طریق سمات

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار درخصوص جزئیات واریز سود جاری و مطالبات سهامداران گفت: در پایان ۱۱ ماه ابتدایی امسال، ۶۴ هزار و ۷۱۵ میلیارد و ۶۳۷ میلیون تومان سود جاری متعلق به ۴۷۳ ناشر از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» به حساب ۵۶ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۷۶۱ سهامدار واریز شد.

وی ادامه داد: در بازه زمانی فوق، سمات سود سنواتی ۳۱۰ ناشر شامل ۳۱ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۲۳۷ سهامدار به ارزش ۶ هزار و ۷۹۸ میلیارد و ۲۶۹ میلیون تومان را پرداخت کرده است.

 

 

ریشه ناترازی بانک‌ها قیمت‌گذاری دستوری است/تحمیل مالیات نجومی بر بانک‌ها با تسهیلات تکلیفی

علیرضا معرفت، مدیرعامل بانک سامان در میز صنعت نظام بانکی به میزبانی سازمان بورس، گفت: ابلاغ سیاست‌های دستوری نخستین مشکل و معضل صنعت بانکداری است؛ اقتصاد دستوری کارایی را از نظام بانکی سلب می‌کند، بعضا قوانین و مقررات درخصوص نرخ سود تسهیلات و سپرده و ... دائما دچار تغییراتی می‌شوند که این مسئله مشکلات زیادی را برای نظام بانکی‌ به همراه دارد.

مدیرعامل بانک خاورمیانه اظهار کرد: وقتی نتوانیم سپرده را با شرایط تورم همسان کنیم، مردم سپرده‌گذاری نمی‌کنند.

مردم پولشان به بازار مسکن، سکه و ارز می‌برند؛ چرا که به‌دنبال بازده بیشتر است.

این قصه باعث ناترازی بانکی می‌شود. ما در همه حوزه‌ها ناترازی داریم.

ناترازی بانکی تنها یکی از انواع ناترازی در کشور است.

 

 

نگران سیاست ارزی جدید بانک مرکزی هستیم/حذف ارز ترجیحی مورد حمایت کمیسیون اقتصادی

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش سالانه انجمن مالی ایران که در اصفهان برگزار شد، گفت: تعیین نرخ ارز ثابت، یک سیاست شکست خورده است و دلار ۴۲۰۰ موجب تشکیل هزاران پرونده ارزی در دولت قبل شد.

در سیاست‌های ارزی اخیر کشور، شاهد اظهارنظرهای تخصصی نبودیم و این یک خلاء و آسیب جدی است که احتمال تکرار اشتباهات گذشته را زیاد می‌کند.

نیازمند تحرک بیشتر در انجمن‌ها و چنین نشست‌هایی هستیم تا همچون سایر کشورها نقش خود را در حکمرانی ایفا کند.

 

 

طرح مجلس برای جایگزینی مشوق‌های زائد بانکی با مشوق‌های بورسی

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش سالانه انجمن مالی ایران، اظهار کرد: انگیزه بنگاه‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری منابع داخلی خود کاهش یافته و شاید تمایل به صرف بخشی از این منابع در سرمایه‌گذاری غیرمولد داشته باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی تشریح کرد: تامین مالی در بازار سرمایه به نسبت بازار پول دشوارتر و گران‌تر شده است؛ بنابراین برای بنگاه‌ها به صرفه‌تر است که بدهکار شوند. البته محدودیت منابع و سایر چالش‌هایی همچون اعتبارسنجی و وثایق از محدودیت‌های بازار پول است.

 

 

انگیزه خودروسازان برای افزایش عرضه خودرو در بورس افزایش می‌یابد

سیدجواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر واردات انواع کشنده‌ها، خودروهای سنگین، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها، ون‌ها و خودروهای سواری تا عمر ۵ سال، گفت: با این مصوبه عرضه خودرو افزایش می‌یابد در نتیجه از یکسو قیمت‌ها منطقی می‌شود و بازار ساماندهی خواهد شد و از سوی دیگر خودروسازان داخلی برای رقابت با خودروهای وارداتی ناچار می‌شوند که کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند.

 

 

ارز ترجیحی باید از درآمدهای نفتی دولت تامین شود؛ نه از جیب صنایع

علی رحمانی کارشناس ارشد بازارهای مالی و استاد دانشگاه بیان کرد: چند نرخی بودن ارز، اتفاقی انتخابی نبوده و در این سالها برای مهار تورم به ما تحمیل شده است. ‌

البته تورم ناشی از سومدیریت اقتصادی است. با توجه به تورم موجود، در سنوات گذشته به منظور حمایت از معیشت مردم ارز ترجیحی به کالاهای اساسی تخصیص یافته و حالا هم با شرایط تحریم، ادامه این سیاست برای دولت دشوار شده است. ‌

حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰۰ ریالی در سال جاری و افزایش نرخ ارز در سامانه نیما آثار تورمی قابل توجهی داشته است.

 

 

افزایش ۳۰ درصدی درآمد ارزی شرکت‌ها، با کوچ از نیما به مبادلات

رئیس هیات مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار گفت: امسال هزینه شرکت‌ها متناسب با تورم ۴۰ الی ۵۰ درصدی رشد کرده اما درآمدهای آن‌ها به اندازه دلار نیمایی یعنی ۲۰ درصد، افزایش یافته بود. راه‌اندازی مرکز مبادله‌ ارزی و عرضه ارز در محدوده قیمتی ۳۶ الی ۳۷ هزار تومان تا حدی موجب پوشش تفاوت‌های مذکور می‌شود.

همچنین باید این موضوع را مدنظر داشت که برخی از شرکت‌ها ارز خود را در سامانه سنا با نرخ ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

تغییر محل فروش ارز از بستر سامانه نیما به مرکز مبادله ارزی، رشد حدودا ۳۰ درصدی را برای شرکت‌ها به ارمغان آورده است و طبیعتا تاثیر این موضوع در درآمد شرکت‌های بورسی بروز پیدا خواهد کرد.

 

 

تعیین نرخ محصولات پتروشیمی با دلار نیمایی، برای کف قیمت است/ تعیین قیمت نهایی در بورس کالا، بر اساس رقابت

عظیم ثابت، رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز بیان کرد: معتقدم نامه مربوط به تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی بر مبنای نرخ ارز نیمایی، تاثیری در روند بازار سرمایه و سودآوری پتروشیمی‌ها نخواهد داشت؛ چرا که تعیین قیمت پایه در بورس کالا به معنای تعیین کف قیمتی برای محصولات عرضه شده در این بازار است و قیمت نهایی محصولات در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا و رقابت بازار تعیین خواهد شد.

کما اینکه در مورد محصولات پتروشیمی گاه قیمت معامله تا ۵۰ درصد بالاتر از قیمت پایه بوده است!

 

 

سود ناشی از تعدیل نرخ ارز در جیب سهامداران عدالت

حامد فقرایی کارشناس بازار سهام در خصوص تاثیر راه‌اندازی بازار مبادلات ارز و طلا و بیان کرد: تقویت سمت عرضه در بازار ارز و عرضه ارز پتروشیمی‌ها بر اساس نرخ توافقی می‌تواند در کوتاه‌مدت از التهابات بازار آزاد نیز بکاهد و قیمت‌ها را کمی تعدیل کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد در نیمه اول سال ۱۴۰۲ شاهد کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و آرامش این بازار باشیم.

اما بعد از آن شرایط بازار ارز بستگی به انتظارات تورمی و همچنین وضعیت تراز ارزی کشور خواهد داشت.

افزایش نرخ ارز علت تورم نیست، بلکه خود معلول تورم است.

 

 

دود چندصدایی نهادها در چشم بازار سرمایه

امیرعلی امیرباقری گفت: طبیعتا دستگاه‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه باید تحت نظر یک دستورالعمل کلی و نگاه فرادستگاهی قرار گیرند تا به این واسطه نه تنها بازار سرمایه بلکه مابقی بخش‌های اقتصادی نیز از راندمان مطلوبی بهره‌مند بشود.

کشور ما سال‌ها درگیر مسئله خودتحریمی بوده که ریشه و علت اصلی این موضوع نیز به نبود هماهنگی مابین بازارها و رویکرد متعادل در کنترل آن‌هاست.

متاسفانه اکنون با استهلاک‌ قوانین و مقررات و تاثیر آن‌هابر بدنه بازارهای مالی مواجه هستیم.

 

 

میخکوب کردن ارز نیمایی، قیمت‌ کالا و ارز در بازار آزاد را کنترل نمی‌کند

مصطفی بختیاری مدیرعامل کارگزاری بانک دی در خصوص وضعیت فعلی بازار سهام بیان کرد: مشکل اصلی بازار سرمایه ما این است که سرمایه‌گذاران نسبت به سیاست‌های دولت در قبال صنایع و شرکت‌ها اطمینان خاطر ندارند و مشخص نیست چنانچه سودی برای شرکتی برآورد شد، با یک مصوبه یا دستورالعمل خلق‌الساعه، این سود دستخوش تغییر و تحول نگردد.

وی اضافه کرد: نکته تلخ تر آن جاست که تمامی سرمایه‌گذارانی که در یک سال گذشته، پول خود را از بازار سهام خارج کرده و در بازارهای موازی از جمله خودرو، طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، برنده بوده‌اند.

به همین دلیل هم حجم معاملات بازار سهام به شدت افت داشته و در مقابل، معاملات بازارهای فیزیکی پرحجم است.

 

 

خوراک پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۲ قطعا ارزان‌تر از امسال خواهد بود

مهدی رضایتی، مدیرعامل شرکت سبدگردان ثروت پویا بیان کرد: اگرچه در حال حاضر نرخ خوراک پتروشیمی‌های ما از نرخ‌ هاب‌های تولیدکننده در آمریکا و کانادا بالاتر است؛ اما نکته اینجاست که با توجه به افزایش نرخ ارز از سال گذشته تاکنون، حتی افزایش سقف نرخ خوراک پتروشیمی ها از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان ریسک جدیدی به صنعت پتروشیمی تحمیل نخواهد کرد و سهم‌های پتروشیمی ریسک بالا بودن نرخ خوراک را از سال گذشته در خود لحاظ کرده‌اند.

 

 

بورس همواره با یک اختلاف زمانی به رشد قیمت دلار واکنش می‌دهد

سیدمحسن موسوی گفت: زمستان سرد اقتصاد ایران به این دلیل به بازار سهام سرایت کرد که شاهد سیاست‌گذاری‌های اشتباه و ناهماهنگی بین سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف بودیم که اجازه تداوم صعود را به بورس نداد، اما اگر به صورت تاریخی هم به روند بازارها بنگریم، بورس همواره با یک اختلاف زمانی به افزایش انتظارات تورمی و رشد قیمت دلار واکنش می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که این موضوع در ادامه نیز تکرار شود و حتی سرمایه‌گذاران بزرگ دولتی نیز پول‌های خود را به بازار سهام وارد کنند.

 

 

رشد سودآوری صنایع صادرات محور؛ ارمغان راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی

حمید علماء مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری داریوش بیان کرد: خبر راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا اتفاق بسیار خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود؛ مشروط بر آنکه نرخ ارز در این سامانه بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری شده و دیگر به صورت دستوری شاهد تعیین نرخ برای ارز نباشیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در این صورت شرکت‌هایی که درآمدهای ارزی داشته باشند، امکان فروش ارز خود در این سامانه با نرخ واقعی را خواهند داشت و شاهد رشد سودآوری صنایع صادرات محور علی‌الخصوص پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها خواهیم بود.

 

 

حذف هاب اروپا، راه‌حل اصلاح فرمول خوراک پتروشیمی‌ها

فرهنگ حسینی، مدیرعامل گروه صنعتی امیر در رابطه با نحوه نرخ‌گذاری خوارک پتروشیمی‌ها اظهار کرد: در حال حاضر فرمول نرخ خوراک بر اساس ۴ هاب اروپایی و آمریکایی و میزان مصرف، صادرات و واردات گاز در کشور تعیین می‌شود.

او افزود: از اواخر سال گذشته تا اوایل امسال به سبب تشدید تنش‌ها بین اوکراین و روسیه نرخ گاز روند افزایشی را تجربه کرد اما این بحران ادامه نیافت و از اوایل تابستان امسال به سبب تغییر برخی سیاست‌ها در اروپا نرخ گاز کاهش پیدا کرد.

 

 

منفعت چند صنعت بورسی از بازار مبادلات ارزی

حمید فاروقی، عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان ویستا در خصوص تاثیر معاملات ارز در سامانه مبادلات ارزی در بازار سرمایه بیان کرد: عرضه ارز پتروشیمی‌ها در سامانه مبادلات ارزی اتفاق بسیار مثبتی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود.

از سویی یکی از ریسک‌های مهم پیش روی بازار سرمایه برطرف شده و سرمایه‌گذاران چشم‌انداز روشن‌تری نسبت به این بازار خواهند داشت و از سوی دیگر، با عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازاری توافقی شرکت ها امکان عرضه فروش ارز خود با قیمت مناسب تر را خواهند داشت.

در نظر داشته باشید که در اولین معاملات بازار مبادلات ارز و طلا، حواله دلار ۳۶۱۳۰ تومان معامله شد و همین نرخ هم رشد سودآوری پتروشیمی‌ها را به همراه خواهد داشت.

 

«پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) - 6  اسفند 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/12/06     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |