کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی گفت: افزایش نرخ ارز معلول افزایش نقدینگی است، لذا دولتمردان و متولیان امر هر چه سریعتر باید موضوع کنترل نقدینگی را در دستور کار خود قرار دهند یعنی به بررسی این موضوعات بپردازند که عوامل موثر بر رشد نقدینگی چیست؟

 

 

 

 

 

حجت اله فرزانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی در گفت و گویی با اشاره به این موضوع که به صورت دستوری دولت و بانک مرکزی نمی تواند بازار  ارز را اصلاح و در مسیر تعدیل قیمت قرار دهد گفت: متاسفانه در طول سال های گذشته در خصوص اصلاح و تعدیل قیمت ارز همواره به مردم آدرس غلط داده شده، چرا که نرخ ارز تابع دستورات دولت نیست و دولت نمی تواند نرخ ارز را به دلخواه خود کنترل کند، چرا که هیچ جای دنیا نرخ ارز اینگونه کنترل نمی شود به این دلیل که بالا رفتن نرخ ارز، خود معلول مسائل و سیاست گذاری های دیگری اعم از اقتصادی و سیاست خارجی است، لذا دولت به صورت دستوری نمی تواند این بازار را کنترل کند.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد: برای کاهش، تعدیل و ثبات نرخ ارز باید سرمنشاء اصلی و عوامل تاثیر گذار بر بالا رفتن نرخ ارز شناسایی و درمان شوند، در این صورت است که می توانیم انتظار کاهش نرخ ارز را در میان مدت داشته باشیم، مثل حل و بررسی درست مساله رشد نقدینگی کشور.

 

حجت اله فرزانی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: مساله کنترل نقدینگی و رشد تولید برای ارزش یافتن ارزش پول ملی و کاهش نرخ ارز یک موضوع حیاتی است، به همین خاطر باید به سراغ کنترل نقدینگی برویم.

 

تا مادامی که مسوولان موفق به کنترل نقدینگی نشوند مطمئنا نرخ ارز به صورت مداوم بالا می رود، در عین حال شاهد کاهش ارزش پول ملی خواهیم بود.

 

فرزانی در این باره توضیح داد: رشد نقدینگی به عنوان یک موضوع کلیدی باید حل شود تا دولت قادر به کنترل نرخ ارز شود.

 

باز هم بر این موضوع تاکید می کنم افزایش نرخ ارز معلول افزایش نقدینگی است، لذا دولتمردان و متولیان امر هر چه سریعتر باید موضوع کنترل نقدینگی را در دستور کار خود قرار دهند، یعنی به بررسی این موضوعات بپردازند که عوامل موثر بر رشد نقدینگی چیست؟ نقدینگی چگونه قابل کنترل است.

 

قطع به یقین در مرحله اول برای کنترل رشد نقدینگی، اصلاح سیاست های بودجه ای، مالی، تجاری و پولی بسیار حائز اهمیت است.

 

اگر در زمینه های یاد شده اصلاحات واقعی صورت داده شود نقدینگی کنترل می شود، بنابراین برای تحقق این موضوع دولت باید بین سیاست های اقتصادی و تجاری و حتی سیاست خارجی برای توسعه تجارت خارجی هماهنگی هایی ایجاد کند، در این صورت می توانیم امیدوار باشیم نقدینگی کنترل می شود.

 

حجت اله فرزانی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: وقتی نقدینگی کنترل شود آن زمان امیدوار به کاهش نرخ تورم می شویم، از سوی دیگر شاهد تقویت ارزش پول ملی خواهیم بود، لذا می توانیم به کنترل نرخ ارز و ایجاد ثبات در این بازار و به تبع آن کاهش انتظارات تورمی امیدوار باشیم.

 

وی در ادامه بحث گفت: آنچه مسلم است کاهش و ثبات نرخ ارز وابسته به حکمرانی اقتصادی درست و کنترل نقدینگی است، غیر از این مولفه و حل مسائل خارجی و تجاری هر آدرسی که داده شود قطعا غلط است و گرفتاریها و معضلات اقتصادی را حل نمی کند و در حد شعار باقی می ماند.

 

حجت اله فرزانی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: قطع به یقین به جای اینکه به دنبال سیاست کنترل نرخ ارز برویم، کنترل نقدینگی اگر در دستور کار دولت قرار داده شود به تبع تحقق این موضوع شاهد جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی خواهیم بود؛ در این صورت نرخ برابری ثابت می ماند.

 

مساله این است که بیشتر کشورهای دنیا طی پنج دهه گذشته نقدینگی خود را با سیاست های تجربه شده ای کنترل کرده اند پس ما با موضوع جدیدی رو به رو نیستیم که به دنبال اختراع چرخ باشیم، بلکه راهکار آن از قبل اندیشیده شده، لذا باید از تجارب موفق در کنترل رشد نقدینگی و تقویت ارزش پول ملی استفاده کنیم.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 7 اسفند 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/12/07     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |