پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت(بسته خبری 6 الی  12  اسفند ۱۴۰۱)، پرداخته است.

 

 

 

 

 

 

سیگنال‌دهی اشتباه، مانع رشد چند برابری دانش‌بنیان‌ها

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه بازدید از گروه مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) اظهار کرد: امروز ارزش مپنا شاید به ۱.۵ میلیارد دلار نرسد اما دانش انباشته، توان تولید و حتی دارایی‌های مادی این شرکت در کشورهای دنیا ده‌ها برابر این مقدار ارزشمند است.

وی بیان کرد: در گروه مپنا بیش از ۵۰ میلیون نفر سهامدار مستقیم و عدالت وجود دارد و به نوعی تمام جامعه که مشمول دولت، مردم می‌شود و همچنین کشورهای همسایه، ذی‌نفع این صنعت هستند.

 

 

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص، با راه‌اندازی صندوق بخشی

مجید عشقی در مراسم رونمایی از اولین صندوق بخشی ایران با نماد پتروآگاه (سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی) در بورس تهران گفت: در راستای راهبردی که در بازار سرمایه برای توسعه کمی و کیفی نهادهای مالی داشتیم، از سال گذشته پیگیر تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بودیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون پنج نوع صندوق جدید تأسیس کردیم، گفت: صندوق بخشی آخرین نوع از پنج نوع مذکور است. هدف از معرفی این صندوق‌ها این است که بازار سرمایه بتواند متناسب با نیاز مشتریان به همه ذائقه‌های موجود در بازار پاسخ دهد.

 

 

بررسی راهکارهای بهبود فضای کسب‌وکار تامین‌ سرمایه‌ها

با دعوت دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران مدیران عامل شرکت‌های تأمین سرمایه امروز طی جلسه‌ای با حضور آقای دکتر علیرضا ناصرپور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، به بحث و بررسی مسائل مختلفی چون محدودیت‌های ایجادشده از سوی بانک مرکزی برای صدور مجوزهای جدید برای شرکت‌های تأمین سرمایه بانکی، شناور بودن قراردادهای منعقده با ناشران، اصلاح نرخ سود صندوق‌ها، اصلاح سیستم حسابداری صندوق‌ها، بازنگری در حد نصاب‌های تعیین‌شده برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازنگری در مدت اوراق و نرخ اوراق منتشره و محوریت کانون در حل مسائل و مشکلات صنفی پرداختند.

 

 

بررسی راهکارهای بهبود فضای کسب‌وکار شرکت‌های سبدگردان

روز دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ جلسه‌ای به دعوت دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و با حضور علیرضا ناصرپور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، علی‌اکبر ایرانشاهی سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و مدیران عامل شرکت‌های سبدگردان در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

طی این جلسه مسائل و مشکلات شرکت‌های سبدگردان رسیدگی و راهکارهای بهبود فضای کسب‌وکار آن‌ها بررسی شد.

 

 

در اوج‌گیری‌های بعدی بازار، اختلالی در هسته معاملات نخواهیم داشت

روح الله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در خصوص اقدامات انجام شده در دوسال گذشته به منظور ارتقای سامانه معاملات بیان کرد: در نظر داشته باشید که در اکو سیستم فناوری بازار سرمایه کشور بخشی از خدمات مرتبط با سامانه معاملاتی، هسته معاملات و سیستم‌های معاملاتی، در اختیار شرکت مدیریت فناوری بورس می باشد و بخش دیگر این خدمات، مربوط به شرکت‌های OMS است که خدمات آنلاین به مشتریان کارگزاری‌ها ارائه می‌کنند.

در نتیجه اقدامات شرکت مدیریت فناوری بورس تهران برای ایجاد بهبود در هسته معاملات و سامانه های معاملاتی بوده است.

 

 

تأمین منابع مالی، چالش‌ این روزهای صنعت دارو/دارویی‌ها ۱۵ همت نقدینگی نیاز دارند

آخرین جلسه هم اندیشی با بررسی صنعت دارو در سال ۱۴۰۱ به همت صندوق توسعه بازار سرمایه با همکاری کانون کارگزاران و میزبانی شرکت بورس تهران برگزار شد.

این سلسله جلسات که از ابتدای سال ۱۴۰۱ و با هدف هم اندیشی و دریافت نظرات کارشناسان بازار در خصوص صنایع با حضور تحلیل‌گران و نمایندگان صنایع برگزار شده، برای سال آتی نیز ادامه خواهد داشت.

در بخشی از این نشست منصور نکویی‌نیا، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین گفت: منابع مالی یکی از موانع و چالش‌های پیش روی این شرکت و صنعت است؛ به طوری که نیاز به تامین نقدینگی از تیرماه تاکنون بیش از ۵ برابر شده است.

نیاز است ۱۵ همت به سیستم دارویی تزریق شود تا بتوان از این مشکل عبور کنیم.

 

 

"شرکت‌ پروژه‌ها" سرمایه‌های خرد را برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام، تجهیز می‌کند

وحید روشن قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به دستورالعمل تامین مالی از طریق ابزار شرکت پروژه بیان کرد: هیئت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار سال گذشته دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه سهامی عام را تصویب کرد و بر همین اساس، پروژه‌هایی که به منظور راه اندازی و بهره برداری از آنها، برنامه‌ریزی کافی صورت گرفته و بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، می‌توانند از طریق عرضه عمومی در فرآیند تاسیس شرکت سهامی عام یا افزایش سرمایه از محل صرف حق تقدم در شرکت سهامی عام موجود، اقدام به پذیره نویسی عمومی کرده و وجوه مورد نیاز برای تکمیل پروژه را از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند.

 

 

ضرورت استفاده از احراز هویت دوعاملی در ورود به سامانه‌های معاملاتی

حامد سنجری، رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه (مکنا) در نشست گروهی با خبرنگاران ضمن تشریح ساختارهای امنیتی - سایبری سازمان بورس، الزامات و توصیه‌های امنیتی برای سهامداران را تشریح کرد.

حامد سنجری در بخشی از این نشست گفت: قرار بود احراز هویت دو عاملی اجباری باشد؛ اما به این سازوکار اعتراض شد و همچنان این موضوع اجباری نشده اما سامانه نرم‌افزاری همه کارگزاری‌ها این قابلیت را دارد و بنده به شدت به همه مردم توصیه می‌کنم که احراز هویت دو عاملی را فعال کنند.

 

 

تعیین قیمت مس در بورس کالا، کاملا به نفع صنایع داخلی است

محمودرضا الهی‌فرد مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس در خصوص فرآیند عرضه فلزات اساسی در بورس کالا، اظهار کرد: بورس کالای ایران در دو رینگ داخلی و صادراتی میزبان عرضه محصولات صنعتی و... برای مقاصد داخل و خارج از کشور است.

وی در ادامه بیان کرد: در مورد کالای مس، مخصوصا فروش و عرضه نوع کاتدی آن (تولید شرکت ملی صنایع مس ایران) خریداران رینگ داخلی، اشخاص حقوقی دارای مجوز خرید (صرفا کارخانجات تولید کننده مفتول مسی مجاز به خرید) هستند و قیمت پایه کاتد در رینگ داخلی بورس کالا، عموما پایین‌تر از ارزش واقعی (بر اساس قیمت‌های جهانی و صادراتی آن) تعیین می‌شود.

این کار بر اساس سیاست‌های دولت و وزارت صمت و با هدف حمایت از صنایع داخلی و مصرف کنندگان محصولات آنها صورت می‌گیرد؛ اما در خصوص کاتد صادراتی، اصولا نباید محدودیت‌های موجود در زمینه فروش داخلی و قیمت‌های پایه آن وجود داشته باشد.

 

 

سود صادرات تایر در جیب دلالان

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر درمورد وضعیت عرضه و تقاضای تایر گفت: وضعیت عرضه از ناحیه تولیدکننده رضایتبخش است و با سال‌های گذشته هیچ فرقی نکرده، اما اتفاقاتی خارج از حوزه تایرساز در بازار می‌افتد که موجب افزایش اختلاف قیمت تولیدکننده و مصرف کننده شده است.

وی افزود: عده‌ای در بازار به دنبال نوسانات ارزی که ایجاد شده، تایر را از سطح بازار جمع آوری کرده و صادر می‌کنند و چون با ارز سروکار دارند، سود زیادی هم کسب کرده‌اند.

 

 

تمرکز توان تحلیل روی قسمت مشخصی از بازار با صندوق‌های بخشی

محمدرضا سرافزار یزدی، مدیرعامل کارگزاری آگاه در حاشیه آیین رونمایی از صندوق سرمایه‌گذاری بخشی گفت: در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم تنوع ابزارهای مالی بسیار مهم است.

صندوق‌های متنوعی در بازار سرمایه وجود دارد و تاکنون جای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی در بازار سرمایه خالی بود.

در هر صورت، وقتی بحث صندوق سرمایه‌گذاری بخشی به میان می‌آید، یعنی توان تحلیلی و توان کارشناسی و تخصصی شما روی قسمت مشخصی از بازار متمرکز می‌شود.

این صندوق می‌توانند دغدغه بعضی از سرمایه‌گذاران مبنی بر نوسانات دلار را پوشش دهد.

 

 

ابزارهای غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس، متنوع‌تر از سال ۹۹

علیرضا قدرتی عضو هیئت مدیره شرکت سبدگردان هیوا بیان کرد: بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای موازی از جمله بازار طلا، مسکن، خودرو و بازارهای کالایی از معدود بازارهایی است که در دو سال گذشته رشدی نداشته و پرپتانسیل‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است.

وی اضافه کرد: اما یکی از آفت های بازار سرمایه در چند سال گذشته، رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران خردی بوده که بعضاً دانش مالی کافی هم نداشته‌اند و در نتیجه هیجان کاذب(چه در سمت خرید و چه در سمت فروش) هم متحمل ضرر و زیان شده‌اند و هم به تلاطم بازار سهام دامن زده‌اند.

حال آنکه با توجه به ظرفیت‌های بازار سرمایه و جمعیت بالغ بر ۸۰ میلیونی کشور، این بازار می‌تواند بازاری بسیار فراگیر، پویا و کارآمد باشد.

 

 

سفته‌بازی بر روی کالاهای فیزیکی کاهش و سود صنایع افزایش می‌یابد

میثم باقری، رئیس کارگروه امور معاملات و پایاپای کالای کانون کارگزاران بورس در رابطه با مزایای معافیت گواهی سپرده کالایی محصولات عرضه شده در بورس کالا، اظهار کرد: اکنون تعداد کثیری از بورس‌های کالایی در جهان به سمت اوراق‌های مبتنی بر کالا اعم از گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی و اختیار معاملات حرکت کرده‌اند.

وی بیان کرد: در حال‌ حاضر هرچه بتوانیم بورس‌های کالایی کشورمان را از معاملات فیزیکی به سمت اوراق مبتنی‌بر کالا حرکت دهیم شاهد ارتقاء بورس‌های کالایی خواهیم بود.

 

 

عرضه سیمان در بورس کالا، نمونه‌ای موفق از حذف قیمت‌گذاری دستوری

محمدعلی احمدزاد اصل مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی هر کشوری بورس آن کشور است، گفت: بورس از ظرفیت‌های بزرگ اقتصاد هر کشوری برای شفافیت مالی، استفاده از ابزارهای مناسب، نقدشوندگی خوب بازارها و جذب سرمایه‌های کوچک و بزرگ و سوق دادن آنها به سمت تولید و اشتغال مولد است.

وی افزود: خوشبختانه در ایران ظرفیت‌های بزرگی در بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی وجود دارد تا بتوان سرمایه‌ها را جذب کرد.

علاوه بر جذب سرمایه‌ها و سوق دادن آنها به سمت تولید، یکی از ظرفیت‌ها استفاده از ابزارهای نوین مالی در حوزه جذب منابع و هدایت آنها به سمت شرکت‌های سرمایه پذیر بورس کالا و بورس‌های دیگر است.

 

 

گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم عاملی برای پیشگیری از زیان‌های سنگین

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مزایای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازارسرمایه، اظهار کرد: در ابتدا و اواسط سال ۹۹ برخی سهم‌ها بیش از ارزش ذاتیشان مورد معامله قرار ‌گرفتند و برخی سهامداران خرد نیز به سبب آگاهی پایین نسبت به نحوه قیمت‌گذاری و معاملات در بازار سهام، زیان قابل توجهی را در زمان ریزش بازار متحمل شدند.

او افزود: در حال حاضر با توجه به گسترش و تنوع در ابزارهای بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران خرد و تازه وارد می‌توانند در راستای پوشش ریسک و تضمین اصل سرمایه از روش‌های غیرمستقیم همچون مراجعه به سبدگردان‌ها و صندوق سرمایه‌گذاری بهره گیرند.

 

 

بهبود P/E و رشد سودآوری صنایع، با ارز مبادله‌ای

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: حدودا ۷۰ درصد از شرکت‌های بورسی کامودیتی محور یا هلدینگ‌های مربوط به آن‌ها هستند و هر میزان که نرخ دلار منطقی‌تر شود و با بازار آزاد همخوانی و تطابق بیشتری داشته باشد، سودآوری بیشتری را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

بهزادفر با تاکید بر اینکه نرخ واقعی که در کشور کشف و معامله می‌شود، نرخ بازار آزاد است؛ بیان کرد: بخش زیادی از هزینه‌های عمومی کشور و طبیعتا شرکت‌های بورسی دلاری است، در نتیجه مچ شدن معاملات ارز صنایع بورسی در قیمتی پایین‌تر از نرخ واقعی، منطقی نیست.

البته پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار بازار آزاد در کوتاه مدت (طی یک الی دو ماه آینده) از ثبات نسبی برخوردار شود.

 

 

واقعی‌سازی قیمت‌های فروش، شرط لازم برای جذب سرمایه‌گذار در صنعت برق

علی بخشی گفت: طبق مقرره جدید مجلس، نرخ خوراک نیروگاه‌ها با میانگین نرخ گاز صادراتی و وارداتی محاسبه شده است؛ اگر نرخ محصول نهایی نیروگاه‌ها نیز اصلاح شود، این تصمیم می‌تواند اقدام خوبی باشد.

با اصلاح و بازنگری نرخ محصول نیروگاه‌ها متناسب با نرخ های صادراتی، فعالان حوزه تولید برق نیز از این اتفاق استقبال خواهند کرد.

برق همچون هر محصول دیگری، یک کالا تلقی شده و باید قوانین اقتصادی مربوط به این کالا را رعایت کرد.

اقتصاد ناتراز صنعت برق، باعث عدم سرمایه‌گذاری در این صنعت و به تبع آن خاموشی و مشکلات شبکه توزیع و انتقال شده است.

 

 

ثبت رکورد تاریخی خروج نقدینگی ۱.۴ همتی، از صندوق‌های درآمد ثابت ETF

بهادر برهان، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری افرا بیان کرد: بین روند بازار سهام و ورود و خروج نقدینگی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، رابطه‌ای مستقیم برقرار است و معمولا هر زمان بازار سهام دچار رکود می‌شود، استقبال از صندوق‌های درآمد ثابت افزایش می‌یابد و بالعکس.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: خروج حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان پول از صندوق‌های درآمد ثابت، ریسکی برای "فیکس‌اینکام" ها نیست؛ ولی اگر این روند تداوم داشته باشد، میتواند منجر به کوچک‌تر شدن این صندوق‌ها گردد.

البته بعید است که افزایش ابطالی‌ها در صندوق‌های درآمد ثابت، سبب فشار فروش سهام توسط این صندوق‌ها شود.

معمولا مدیران صندوق‌ها برای تامین نقدینگی ابطالی‌ها، اقدام به برداشت از سپرده‌های بانکی یا فروش اوراق با نقدشوندگی بالاتر می‌کنند.

 

 

بورس کالای فعلی نتیجه تلاش ۲۰ ساله دست‌اندرکاران اقتصادی است

سید جواد درواری کارشناس بازار سهام با اشاره به انتقاداتی که این روزها به عرضه محصولات در بورس کالا بر مبنای نرخ ارز صورت گرفته، بیان کرد: همان‌طور که میدانیم کشور در شرایط حساس اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی قرار دارد و تصمیم‌گیری و انجام امور اقتصادی در سطح کلان بسیار حائز اهمیت است.

در حال حاضر شفافیت در عرصه اقتصادی کشور یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های همه مردم و کسانی است که برای ساختار اقتصادی و سیاسی کشور دلسوزی و دل‌مشغولی دارند و شفافیت اقتصادی بین عموم جامعه بسیار پررنگ شده است.

بازار پول، سرمایه، ارز و کالا در صورت ارسال اطلاعات صحیح و به‌موقع و داشتن عملکرد خوب و قابل‌قبول، اثر مثبت و قابل ‌ملاحظه‌ای بر روی متغیرهای کلان اقتصادی دارند و توسعه این بازارها، نقش بسزایی در فرایند رشد اقتصادی کشور ایفا می‌کند.

 

«پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) - 13  اسفند 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/12/13     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |