علی قنبری اقتصاددان و استاد دانشگاه

 

استیضاح وزیر اقتصاد از جمله موضوعاتی است که برخی از نمایندگان مجلس خبر آن را منتشر و در این باره اظهار داشته اند که به دلیل ناکارآمدی وزیر اقتصاد و عدم کاهش نرخ تورم و سایر مسائلی که اقتصاد ایران را در وضعیت بغرنجی نسبت به گذشته حتی نسبت به یکی دو سال قبل قرار داده استیضاح این وزیر مورد نظر برخی از وکلای مجلس است.

 

 

 

 

 

علی رغم اینکه مسائل سیاسی بخصوص سیاست خارجی و تجارت خارجی که زمینه ساز رشد سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران است موضوعی بسیار مهم است اما نباید فراموش کنیم که تیم اقتصادی دولت، تیم بسیار ضعیفی است که در قد و قواره اداره کردن کشور و رفع مشکلات اقتصادی نیست به این خاطر نه تنها وزیر اقتصاد بلکه ضرورت حکم می کند برای نجات کشور از معضلات عدیده اقتصادی تیم اقتصادی دولت کاملا تغییر کند و افرادی خبره و نخبه در بخش های مختلف تدبیر امور اقتصادی کشور را به دست بگیرند.

 

در کنار تغییر تیم اقتصادی دولت، حل بخش مهمی از مشکلات اقتصادی وابسته به اصلاحاتی اساسی در سیاست خارجی و تعامل با دنیاست، چرا که بخش قابل توجهی از معضلات انباشت شده اقتصادی در طول سالهای گذشته ناشی از آثار سیاست خارجی است که تعامل حداکثری با همه کشورهای جهان ندارد.

 

بی تردید مسائل سیاست خارجی و داخلی روی اقتصاد کشور تاثیر گذار است بنابراین برای حل مشکلات اقتصادی همزمان دو تصمیم مهم و دو گام بلند باید برداشته شود اول تغییر تیم اقتصادی دولت، همچنین حل توافق برجام و گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری و رفع تحریم های بانکی. هر گونه تغییر مثبت در سیاست خارجی برای گسترش تبادلات اقتصادی و تجاری کشور به نفع اقتصاد است در غیر این صورت هر روز تلی از مشکلات بر سر اقتصاد کشور آوار می شود بنحوی که فشار این آوار می تواند بنیان اقتصاد را از جا بکند و ویرانی بزرگی ایجاد کند.

 

مسوولین باید متوجه این موضوع مهم باشند که مسائل سیاسی در اقتصاد کشور بسیار دخیل است لذا حل مشکلات سیاست خارجی و حل مسائل مرتبط به اف ای تی اف همه و همه بسیار مهم است؛ ضمن اینکه ارتقای سرمایه اجتماعی به دلیل سوء مدیریت ها و تضعیف اعتماد مردم به مسوولین نیز بار اصلاحات را در کشور سنگین تر کرده است، لذا از این موضوع مهم نباید غفلت کنیم.

 

امروز آرامش کشور وابسته به ترمیم سرمایه اجتماعی در داخل و تنش زدایی با دنیا و اصلاح سیاست های اقتصادی و شایسته سالاری به معنای واقعی است.

 

دنبال کردن و اهمیت دادن به تداوم مسیر اقتصادی در توسعه همکاری با کشورهای همسایه و کشورهای فرامنطقه ای در جذب موضوع بسیار مهمی است که امید به آینده را افزایش می دهد.

 

در این موضوع تردیدی نیست که اگر اقتصادی سرخورده و دورمانده از جهان داشته باشیم و مدیرانی ناکارآمد در راس تصمیم گیریها و سیاست گذاری ها باشند متاسفانه اقتصاد ایران در سراشیبی سقوط قرار می گیرد و طی ماه های آینده شاهد وضعیت بغرنجی در معیشت مردم و بخش های مختلف اقتصاد خواهیم بود.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 14 اسفند 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/12/13     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |