به گفته کارشناسان، برگزاری رویداد‌هایی مانند نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ می تواند در ایجاد شناخت تجار از شرایط کار و توسعه تجاری و اقتصادی کشور موثر واقع شود.

 

 

 

 

 

پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کشور، ایران اکسپو ۲۰۲۳ آغاز به کار کرد و تا ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت؛ نمایشگاهی که از بخش‌های مختلف پتروشیمی، ساختمان، مواد غذایی، دانش بنیان ها، پزشکی، صنعت، صنایع دستی، خدمات فنی و مهندسی و ... تشکیل شده است.

 

نمایشگاهی که تنها در آن محصولات حضور ندارند؛ نقطه عطفی که آقای مهدی صفری معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه با اشاره به آن می‌گوید: این‌ نمایشگاه تنها محصول نیست و خدمات هم در آن حضور دارد. خود خدمات یک بخش عظیم است جهش دنیا اکنون در حوزه صادرات به بخش خدمات است به طوری که در برخی از کشور‌ها ۷۰ درصد از سبد صادراتی، خدمات است.

 

 

حضور بیش از ۶۵ کشور مختلف  در نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران

 

با توجه به اینکه این نمایشگاه پس از پنج سال وقفه به دلیل کرونا برگزار می‌شود اما به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت آقای پیمان پاک مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.

 

او همچنین در ادامه بیان کرد: بیش از ۶۵ کشور مختلف از قاره اروپا، قاره آمریکا، کشور‌های همسایه، حوزه اوراسیا، آمریکای لاتین، جنوب شرق آسیا و کشور‌های آفریقایی در این نمایشگاه حضور موثر پیدا کرده اند.

 

پیمان پاک افزود: همچنین هیات‌های مختلف بیش از ۳۰ نفر از امارات متحده عربی، ۴۰ نفر از عربستان، ۵۰ نفر از عمان، ۵۰ نفر از پاکستان، ۱۰۰ نفر از چین و از همه کشور‌های فعال و نقاط هدف ایران برای توسعه روابط اقتصادی با استقبال گسترده در این رویداد حضور دارند.

 

به گفته مسئولان برگزاری این نمایشگاه، اقداماتی انجام گرفته و زمینه‌هایی فراهم شده است تا با حضور مهمان‌های خارجی به واسطه این رویداد افزایش صادرات غیر نفتی کشور حاصل شود؛ اقداماتی که آقای تکبیری رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با اشاره به آن می‌گوید: بیش از ۹۰ نفر مترجم تجاری را آموزش دادیم و در سالن‌های نمایشگاه حاضر هستند.

 

او افزود: حتی برخی از تجار و هیاتی که می‌آیند از قبل یک سری مذاکرات را با طرف ایرانی آغاز کرده اند و کار‌های خود را پیش برده اند.

 

 

توسعه تجارت و شناخت اقتصاد کشور با برگزاری نمایشگاه اکسپو ایران

 

برگزاری نمایشگاه‌هایی همچون اکسپو اقدامی است که به گفته مسئولان می‌تواند به تجارت کشور کمک کند؛ موضوعی که معاون سازمان توسعه تجارت آقای قنادزاده با اشاره به آن گفت: قطعا این قبیل نشست‌های تجار موثر در تجارت کشور خواهد بود.

 

موضوعی که رئیس سازمان توسعه تجارت آقای پیمان پاک نیز با تکمیل آن می‌گوید: علاوه بر این برگزاری رویداد‌هایی مانند ایران اکسپو ۲۰۲۳ در ایجاد شناخت و در توسعه تجاری و اقتصادی کشور هم موثر است.

 

 

پیش‌بینی امضای ۲ میلیارد دلار توافقنامه در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳

 

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین در خصوص میزان اثر گذاری نمایشگاه توانمندی صادراتی کشور مطرح کرد: بر اساس پیش بینی‌ها بیش از یک تا ۲ میلیارد دلار موافقتنامه و قرارداد تجاری در مدت سه روز برگزاری نمایشگاه بین المللی «ایران اکسپو ۲۰۲۳» به امضاء خواهد رسید.

 

به گفته مسئولان اقتصادی و تجاری کشور، برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی همچون اکسپو ایران ۲۰۲۳ می‌تواند در توسعه تجارت و معرفی اقتصاد کشور به دنیا نقشی پررنگ داشته باشد؛ برگزاری نمایشگاهی که برای افزایش آمار میزان صادارت غیر نفتی کشور می‌تواند مهم تلقی شود هر چند که تنها برگزاری نمایشگاه‌ها نیز برای افزایش این آمار کافی نخواهد بود.

 

 

«باشگاه خبرنگاران جوان - 18 اردیبهشت 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/02/19     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |