معاون پشتیبانی و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران گفت: مهم ترین بعد توسعه اقتصادی کشور بحث اجرایی شدن سند توسعه تعاون است که یکی از ابعاد اصلی آن، بعد مسئولیت اجتماعی است که در بعد اجتماعی سند تعاون به آن اشاره شده است.

 

 

 

 

 

 

علی مطیع جهانی روز شنبه در اولین نشست شورای همفکری مسئولیت اجتماعی ایران بیان داشت: اتاق تعاون ایران به تناسب وظایف و مسئولیت هایی که بر عهده دارد در کنار سایر اتاق ها مثل اتاق اصناف و اتاق بازرگانی می تواند در ابعاد اجتماعی و اقتصادی در کنار سایر دستگاه های اجرایی در راستای تحقق برنامه ها و اهداف گام های مثبتی بر دارد.


وی افزود: در سند توسعه بخش تعاون بیش از ۲۸ دستگاه مسئولیت اجرایی دارند و در راستای اجرایی شدن سند، این مسئولیت در بخش غیر دولتی بخش تعاون با اتاق تعاون ایران و در بخش دولتی وزارت تعاون کار و رفاه کار و رفاه اجتماعی است.

مطیع جهانی ادامه داد: طبق سیاست‌های اصل ۴۴ اتاق ها به عنوان بازوی مشورتی و به عنوان مشاور سه قوه هستند که میتوانند در بحث آیین نامه ها و حضور در تمامی شورا ها نقش اصلی را داشته و صاحب رای باشند.

وی ادامه داد: مهمترین بعد توسعه اقتصادی کشور بحث اجرایی شدن سند که یکی از ابعاد اصلی آن، بعد مسئولیت اجتماعی است که در بعد اجتماعی سند تعاون اشاره شده که اجرایی شدن این شورا می‌تواند در راستای سند توسعه تعاون هم همراه باشد و بتواند اقدامات خوبی از طریق شورا انجام شود.

مطیع جهانی بیان داشت: آمار نشان می دهد که تعاونی ها در دنیا در بحث مسئولیت اجتماعی حضور بالا دارند و شعار آن ها در این خصوص این است که تعاونی ها به کرامت بشر اعتقاد دارند و می‌گویند که ما می توانیم ارتباط میان مردم دنیا را از طریق تعاونی ها برقرار کنیم.

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تعاونی ها ابراز داشت: طبق فرمایشات رهبری در بحث شبکه سازی تعاونی ها ما می توانیم اقداماتی انجام دهیم که اینها به صورت پیوسته به هم ارتباط پیدا می کند وقتی شبکه سازی صورت می گیرد مسئولیت اجتماعی و بعد های اجتماعی و اقتصادی می‌تواند در کنار هم یک تعامل هم سو داشته باشد و این یکی از از مهم ترین ابعادی هست که ما در بحث تعاون پیگیر آن هستیم و در بعد اقتصادی هم تولید و توزیع کالاها که مردم در جامعه با آنها درگیر هستند از طریق بخش تعاون به خوبی مدیریت می شود.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران با اشاره به آمار توانمندی های تعاونی ها خاطرنشان کرد: از لحاظ آماری در دنیا بسیاری از بعد های اقتصادی بر عهده بخش تعاون هست به طور مثال در برزیل ۱۳ گرایش تعاونی وجود دارد که یکی از گرایش های تعاونی های آن تعاونی اجتماعی است، در کانادا ۳۲ درصد از کل جمعیت از طریق یک سازمان تعاونی هدایت می شوند.

وی گفت: در دنیا تعاونی ها ارتباطات بسیار سازنده ای با هم دارند و اخیرا هم اتاق تعاون ایران توانست در هیأت رئیسه اتحادیه جهانی تعاون صاحب کرسی شود که این ارتباطات و هم افزایی ها توانست در برقراری ارتباطات بین الملل هم در بعد اجتماعی و اقتصادی خود را نشان دهد.

مطیع جهانی بیان داشت: توانستیم با اتحادیه جهانی تعاون ارتباطات خوبی را برقرار کنیم بسیاری از کشورها به دور از هرگونه بحث های سیاسی و مسائل تحریمی کشور، توانستند ارتباطات خوبی با هم داشته باشند چون یک شعار و یک هدف مشترک دارند و برای رسیدن به آن هدف مشترک باید در کنار هم باشند این موضوع کاملاً مشخص است شبکه تعاون می تواند در دنیا بدون هرگونه بحث سیاسی و نگاه های متفاوت به جامعه خدمت کند.



برگزاری کنگره بین المللی تعاون به میزبانی اتاق تعاون ایران


وی به برگزاری کنگره بین المللی تعاون در شهریور ماه توسط اتاق تعاون ایران اشاره و تصریح کرد: در شهریور ماه امسال، کنگره بزرگ تعاون خواهیم داشت که با حضور ریاست جمهوری و حضور چهل کشور برگزار خواهد شد یکی از بحث های این کنگره، مسئولیت اجتماعی است که می تواند زمینه سازی یک ارتباط قوی با بدنه تعاونی ها باشد که این شورا می تواند کمک به سزایی در تدوین سیاست ها و محورهایی که قرار است در کنگره مطرح شود و همچنین کمیته های تخصصی که می‌توانند در ذیل و در کنار این کنگره تشکیل شود در بعد مسئله مسئولیت اجتماعی طی گزارشاتی که داریم می‌تواند یک مدل موفق از این گروه برای کشور خود داشته باشیم.

 

 

«خبرگزاری ایرنا - 3 تیر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/04/03     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |