با توجه به توسعه و رشد فناروی های نوین در بخشهای مختلف صنعت و خدمات مالی پیش بینی می شود بیشتر کشورها به ســمت اقتصاد دیجیتال پیش بروند و این در حالی اســت که در این میان توسعه بیشتر این حوزه به عوامل مختلفی از جمله تصمیم گیری ها در سطح کان دولت و کشــورها بستگی دارد.

 

 

 

 

 

سرمایه گذاری و امنیت از جمله چالشــها در زمینه سرعت بخشیدن به اقتصاد دیجیتال است.

 

اقتصاد دیجیتال مفهومی نیســت که یکباره خلق شــده باشد، بلکه یک روند تکاملی آن را شکل داده است.

 

اقتصاد دیجیتال را می توان سیر تکامل یافته اقتصاد اطاعات در دهه ۱۹۷۰، اقتصاد دانش بنیان در دهه ۱۹۸۰ ،اقتصاد نوین در دهه ۱۹۹۰ و اقتصاد شبکه و اینترنت در دهه اول ۲۰۰۰ معرفی کنیم.

 

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ریشه آن چیزی که امروز اقتصاد دیجیتال نامیده می شود را در اقتصاد دانش بنیان می داند.

 

این مجموعه، اقتصاد دانش بنیان را اقتصادی بر مبنای تولیــد، توزیع و کاربرد دانش تعریف می کند که در آن بر خاف اقتصاد کاسیک، مبنا بر کمیابی منابع نیست و در آن دانش بر خاف سایر منابع کاسیک که هنگام مصرف مستهلک می شوند، می تواند بارها و بارها مصرف شود و هر بار رشد بیشتری داشته باشد.

 

بر اســاس مطالعات انجام شده در سال های گذشته، پیش بینی می شد که تا ســال ۲۰۲۵ حدود ۲۴ درصد از سهم اقتصاد جهان مربوط به اقتصاد دیجیتال شود، اما گزارش های اخیر نشان می دهد که با همه گیری ویروس کرونا، رشــد اقتصاد دیجیتال در جهان بیشتر از پیش بینی های گذشته افزایش یافته و پیش بینی های قبلی زودتر محقق شده است.

 

در حالی اقتصاد فضای مجازی یا اقتصاد دیجیتال شامل پدیده های جدید و نو در نظام اقتصادی می شــود که این پدیده ها پیش از این وجود نداشته و لازم است مورد بررسی و ساماندهی قرار گیرند.

 

تحول دیجیتال و فناوری های نوین سبب از بین رفتن میلیون ها شغل در جهان و جایگزینی ماشین به جای انسان، خصوصا در مشاغل ساده و دارای فرایندهای تکراری می شود و در مقابل مشاغلی که تخصصی و نیاز به مهارت بالا هستند با افزایش تقاضا و کمبود نیرو در بازار کار مواجه خواهند شد.

 

از همین رو پیش بینی می شود که تا ۱۰ سال آینده کمبود نیروی متخصص فناوری اطاعات و ارتباطات در کشورهای پیشتاز دنیا در حوزه فناوری اطاعات بیشتر احساس شود و این کشورها در صدد جذب متخصصان و نخبگان سایر کشورها از جمله ایران باشند؛ بر این اساس در صورت عدم پیش بینی سازوکار مناسب برای بهره گیری از ظرفیت نخبگان داخلی و جذب نخبگان بین المللی، ممکن است در آینده نزدیک با مشکل کمبود نیروی نخبه و متخصص در بخش فناوری اطاعات مواجه شویم که این موضوع توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور را با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

 

در این شرایط نیروی کار و نظام کسب و کار در بستر خارجی رشد و گسترش می یابد و این بستر و پلتفرم خارجی می تواند نسبت به مسدودسازی، تحریم، قانونگذاری و دریافت مالیات از کسب و کارها اقدام کند که در نهایت منجر به از دست دادن این قدرت می شود و با روند سازوکار فعلی مدیریت حکمرانی کشور و نادیده گرفتن سند تحول دولت، روز به روز شاهد ضعف بیشتر حکمرانی خواهیم بود.

 

در حال حاضر بزرگترین چالش در بخش بازارسازی دیجیتال است.

 

کانال های تبلیغات برای حوزه تجارت الکترونیک بسیار محدود شده است همچنین تمایل مردم برای اســتفاده از اینترنت به اندازۀ قبل نیست.

 

بر همین اساس کانال های دیجیتال خیلی کوچکتر شده اند اکنون یکی از بزرگترین چالش ها کوچکتر شدن بازارسازی دیجیتال برای کسب وکارهای اینترنتی است.

 

به دلیل مشکات اقتصادی، سبد خرید مردم به تامین کالاهای اساسی محدود شده و خرید کالاهای دیجیتال در رتبه های بعدی آنها قرار گرفته است.

 

اگر تا پیش از این استفاده از کالاهای دیجیتال زیاد بود اکنون کاهش زیادی داشته است.

 

 

«روزنامه اقتصادی امروز – 7 تیر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/04/07     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |