مرتضی ادب

 

موفقیت و بهره بردن صحیح از هستی در گرو شناخت ضوابط و معیارهای حاکم بر طبیعت و اجرای آنهاست.

 

 

 

 

 

 

امروزه به چهارچوب این قوانین و ضوابط ، واژه مدرنیته "استاندارد" اطلاق می گردد.

 

در دنیای پیشرفته کنونی ، رعایت استانداردو ارتقای سطح کیفیت محصول ها و خدمات، که به نوعی مدیریت کیفیت نیز محسوب می گردد، پیش شرط ورود به عرصه رقابت و رمز ماندگاری در بازارهای جهانی است.

 

استانداردها از کار جمعی متخصصان در یک زمینه حاصل می شود و در زمان تدوین استانداردها اتفاق نظر ایجاد می کنند.

 

از آنجا که استانداردها در صحنه بین الملل بر اساس یک توافق و ذی نفعان گسترده ایجاد می شود، آنها نمایانگر آنچه می توان توافق کرد، هستند.

 

بنابراین استاندارد منتشر شده تلفیقی است از آنچه گروه آماده انتشار دارد.

 

در سال ۱۹۲۶ میلادی بنیاد سازمانی جهت استانداردرشته ها گذارده شد که به نام اتحادیه بین المللی سازمان های ملی استانداردخوانده شد.

 

این اتحادیه تا آغاز جنگ جهانی دوم فعالیت داشت و سر انجام منحل گردید.

 

در تاریخ ۱۴ اکتبر ۱۹۴۶ میلادی برابر با ۲۲ مهر ۱۳۲۵ هجری شمسی، نمایندگان عضو کمیته هماهنگی ۲۵ کشور که عمدتا استاندارد وابسته به سازمان ملل متحد بودند، در لندن اجتماعی تشکیل دادند و پس از مذاکره های طولانی به تأسیس سازمان بین المللی استاندارد با حروف اختصاری ISO  به منظور یکپارچه کردن تدوین استاندارد در سراسر جهان، ایجاد تسهیلات در تجارت بین المللی، حمایت از تولید کننده و مصرف کننده و توسعه همکاری های علمی، فناوری، اقتصادی و غیره توافق نمودند.

 

این سازمان که هم اکنون مقر آن در ژنو سوییس است، مهمترین سازمان جهانی برای تهیه کلیه استانداردهای رشته های مختلف به استثنای دو رشته برق و الکترونیک و مواد دارویی می باشد.

 

تأسیس یک سازمان برای استانداردکردن کالاها در ایران از سال ۱۳۳۲ مورد توجه رسمی دولت واقع گردید.

 

از آغاز همان سال مقدمه ساختمان و تأسیس اداره استانداردایران فراهم شد و در ۷ تیر ۱۳۳۸ عنوان آن به سازمان استانداردتغییر یافت.

 

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تنها مرجع رسمی کشور است که وظیفه تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی )رسمی) ایران را بر عهده دارد.

 

استاندارد ایران نشانی است که توسط سازمان ملی استاندارد ایران به شرکت های متقاضی تایید شده اعطاء می گردد.

 

به صورت کلی هر شرکتی که مطابق با آیین نامه ها و دستورالعمل های سازمان ملی استاندارد ایران تولیدات و خدمات خود را ارائه نماید می تواند از نشان استاندارد ایران بهره مند شود.

 

سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان تنها نهاد متولی ممیزی و اعطاء و تمدید نشان استاندارد، به هر شرکتی که مطابق با آئین نامه ها و دستورالعمل های این سازمان عمل نماید.

 

پس از تقاضای شرکتها و موسسات مختلف و بررسی محصولات آنها در صورتی که شرکت متقاضی همه اصول مورد نظر این سازمان را رعایت کرده باشد نشان استاندارد ملی خود را به این سازمان ها اعطاء می کند.

 

عدم تطابق استاندارد موجود در کشور با استانداردهای اروپایی موجب شده تا در حال حاضر صادرکنندگان با چالش های بسیاری در روند صادرات مواجه شوند؛ چالش هایی که تدوین قانون جدید استاندارد این امکان را به وجود آورده تا شرایط برای رفع برخی موانع صادراتی به وجود آید.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 19 تیر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/04/19     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |