ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی

 

در این موضوع تردیدی وجود ندارد که یکی از مهمترین مطالبات امروز مردم ایران از دولت مهار تورم است چرا که موضوع تورم در همه کشورها بخصوص در کشورهای توسعه یافته در دهه ۹۰ میلادی حل شده یعنی کشورها با توجه به معیارها و راهکارهای علم اقتصاد توانسته اند تا حد بسیار زیادی بر تورم غلبه و آن را مهار کنند.

 

 

 

 

 

 

امروز کارشناسان اقتصادی راه های خوبی برای کاهش نرخ تورم دارند چرا که مردم و فعالین اقتصادی خواهان حل تورم و کاهش نرخ تورم هستند، بنابراین این موضوع در ایران یک بار برای همیشه باید سامان بگیرد یعنی دغدغه مردم در موضوع حل و مهار تورم باید به درستی پاسخ داده شود.

 

به نظر می رسد دولت برای کاهش نرخ تورم و تحقق شعار سال بیش از پیش تلاش کند چرا که مشکلاتی که طی سال های اخیر بخصوص در موضوع تورم جهانی که ناشی از بیماری کرونا بود و بعد از آن جنگ اوکراین، بار تورمی این بحرانها از روی دوش مردم دنیا تا حد زیادی برداشته شده است، بنابراین بهانه هایی از این قبیل برای توجیه بالا بودن تورم از نوع جهانی قابل قبول نیست.

 

دولت با راهکارهای درست باید مسئله محدودیت سمت عرضه و انبساط مالی ایجاد شده که زمینه ساز خلق نقدینگی در سال های گذشته شده را به بهترین نحو ممکن حل کند.

 

این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که رشد نقدینگی با رشد تولید باید همخوانی داشته باشد چرا که اگر روالی غیر از این منوال حاکم شود قطعا به افزایش تورم کمک می کند.

 

بی تردید دولت و بانک مرکزی با راهکارهای درست باید به سیاست های پولی و مالی خود را به بهترین نحو ممکن اصلاح کنند تا شاهد چابکی هر چه بیشتر سیاست های پولی، مالی و ارزی و اثر گذاری آن بر بخش های مختلف اقتصاد باشیم.

 

در این موضوع تردیدی وجود ندارد که دولت خواهان حل مساله تورم است، چرا که چنین وعده مهمی به مردم داده است اما مساله حائز اهمیت این است که دولت برای این منظور باید از حضور متخصصین پولی و کارشناسان زبده اقتصادی استفاده کند، چرا که آنها به خوبی می توانند رفتارهای پولی را شناسایی و مراقب پیامدهای ان باشند.

 

اگر کارشناسان اقتصادی زبده برای حل مساله تورم به کمک دولت بیایند قطعا می توان به کاهش نرخ تورم و کاهش انتظارات تورمی امیدوار بود به این دلیل که بخشی از تورمی که با آن مواجه هستیم اثر انتظارات تورمی است که از عوامل مختلفی ایجاد شده است.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 19 تیر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/04/19     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |