حسین راغفر اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا

 

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت: در اصل نمی توان گفت دولت گام موثری برای کاهش نرخ تورم برداشته است، چرا که در این زمینه دولت کاری صورت نداده که خروجی آن مهار تورم یا کنترل تورم باشد، بلکه آنچه شاهد هستیم ناشی از گسترده تر شدن رکود در اقتصاد ایران است.

 

 

 

 

 

حسین راغفر اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در خصوص آمارهای مرتبط با کاهش نرخ تورم و آنچه به صورت واقعی در سبد معیشتی خانوار دیده می شود، گفت: علی رغم اینکه رسانه های دولتی تلاش می کنند اینگونه وانمود کنند که حال اقتصاد خوب است و آمارها امیدوار کننده است، به طوری که حتی نرخ برخی از کالاهای اساسی کاهش یافته اما واقعیت چیز دیگری است.

 

وی خاطر نشان کرد: آمارها در حوزه اقتصاد به هیچ وجه جالب نیست و اگر کاهشی در رشد افزایش قیمت ها حاصل شده است، ناشی از عملکرد اقتصادی دولت نیست، بلکه ناشی از رکودی است که بر اقتصاد حاکم شده بخصوص در حوزه هایی مثل مسکن و بسیاری از حوزه ها مثل خرید و فروش خودرو که این رکود عمیق دیگر بازارها را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا توضیح بیشتری داد و گفت: به نظر می رسد اگر در این مسیر اتفاقی افتاده باشد کاهشی در سرعت افزایش قیمت ها رخ داده است نه اینکه دولت موفق شده نرخ تورم را کاهش دهد، بلکه به دلیل سیاست های کنترلی دولت و بانک مرکزی اقتصاد به شدت در وضعیت رکودی قرار گرفته است.

 

حسین راغفر معتقد است: اگر قیمت ها نوسان ندارند ناشی از سیاست گذاری های درست و رشد اقتصادی و فعالیت بنگاه های تولیدی و تولید بیشتر و رونق اقتصادی نیست، بلکه به دلیل رکودی است که بر اقتصاد حاکم شده است والا هیچ هنری از سیاستهای دولت متصور نیست.

 

راغفر تصریح کرد: در اصل نمی توان گفت دولت گام موثری برای کاهش نرخ تورم برداشته است، چرا که در این زمینه دولت کاری صورت نداده که خروجی آن مهار تورم یا کنترل تورم باشد، بلکه آنچه شاهد هستیم ناشی از گسترده تر شدن رکود در اقتصاد ایران است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا معتقد است متاسفانه هیچ اعتباری برای سیاست های دولت در این زمینه نمی توانیم قائل شویم؛ یعنی باور کنیم دولت برنامه قابل قبول و عملیاتی برای کاهش نرخ تورم دارد، تنها مساله مهمی که عموم مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند این است که مردم قدرت خرید خود را به شدت از دست داده اند.

 

حسین راغفر کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: یکی از دلائل اصلی رکود در بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن خودرو و بسیاری از بازارهای دیگر عمدتا به دلیل سقوط قدرت خرید مردم است.

 

به بیان بهتر بخش زیادی از رکودی که امروز در اقتصاد ایران دیده می شود ناشی از فقیرترشدن مردم است، پس مدیریت و سیاست های دولت که باعث از دست رفتن قدرت خرید مردم نسبت به چند سال اخیر شده به هیچ وجه جای تقدیر و تشکر ندارد بلکه نشانه های ضعف بیشتر سیاست های اقتصادی است.

 

«

»روزنامه اخبار صنعت - 31 تیر 1402«

   تاریخ ثبت: 1402/05/02     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |