عضو اتاق اوراسیا در گفت و گویی مطرح کرد؛

 

فعالیت سیستم حمل و نقلی مناسب، پایین بودن نرخ تعرفه گمرگی، توسعه روابط تجاری و اخذ مجوزهای لازم با دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم این روزها زمینه صادرات برنج از مازندران به بازار هدف کشور روسیه را فراهم کرده است.

 

 

 

 

 

حسین جلیلی بال، برنج مازندران محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی با نگاه اقتصادی دولت سیزدهم و با تعیین استانداردهای صادراتی از سوی طرف مقابل این روزها تاییدیه کشور روسیه و حتی اوراسیا را هم اخذ کرده و تولیدکنندگان و تجار مازندرانی برای تحقق این امر به صف شدند.

 

صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران دستکم طی یکسال گذشته ترجیع بند اظهارات کارشناسان و مسوولان در سطوح مختلف بود و به همین دلیل در ماه های گذشته اصلاح و بازسازی اراضی شالیزاری برای دستیابی به محصولی بازار پسند در آن سوی مرزها در دستور کار قرار گرفت تا زنجیره صادرات پس از برداشت برنج هم تکمیل شود.

 

ظرفیت انبارداری محصولات کشاورزی مازندران هم بر همین مبنا از 800 هزار تن به یک میلیون و 500 هزار تن رسید.

 

همه این اتفاقات خوشایند و مثبت برای صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران به ویژه برنج بابرنامه ریزی اصولی در حال محقق شدن است و اکنون مسوولان ارشد استان معتقدند که برنج مازندران توان رقابت در بازارهای جهانی را دارد.

 

 

منطقه اوراسیا بازار بکر برای تجارت

 

مهدی آزادواری، عضو اتاق اوراسیا در خصوص منطقه اوراسیا به خبرنگار ما گفت: منطقه اوراسیا، بازاری بکر برای تجارت، تجار و بازرگانان ایرانی به حساب می آید.

 

در منطقه اوراسیا، اتّحادیه اقتصادی دارا است که در حال حاضر ۵ کشور عضو این اتحادیه می باشند که در آینده امید است تعداد آنان افزایش یابد.

 

علیرغم اینکه تعداد آنان قرار است افزایش یابد، می توان بسیاری از فعالیت های اقتصادی را انجام داد و فرصت های بسیار زیادی در حوضه تجارت برای ایران به ارمغان آورد.

 

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال در حوزه صادرات، منطقه اوراسیا بازار بسیار خوبی برای ایران دارد که می تواند بازار ایران را تقویت کند.

 

در حال حاضر در دو سال اخیر، بازار خودروسازی چین توانسته است به بیش از 40 درصد، بازار خودرو روسیه را به خود اختصاص دهد.

 

با این اوضاع بازار صادراتی ایران بسیار می تواند در روسیه فعال باشد.

 

مهدی آزادواری در ادامه افزود: در کشور های دیگر، صادرات و واردات می تواند تعامل بسیار سازنده ای را داشته باشند و از این فرصت پیش آمده بتوانند استفاده های بهینه را انجام دهند.

 

حتی به عنوان یک هاب اقتصادی و تجاری، منطقه اوراسیا می تواند بازوی اجرایی خوبی برای ایران و بهبود و تقویت اوضاع اقتصادی ایران در حوزه تجاری و بازرگانی، در ارتباط با تعامل تجاری با سایر کشور های دنیا باشد که این فرصت را نباید از دست داد

 

 

ارتقای دانش تجار

 

این عضو اتاق اوراسیا گفت: لازمه مهم،داشتن دانش و ارتقای سطح دانش تجار و بازرگانان ما است که بایستی این را داشته باشند و سرعت عمل انجام درست فعالیت های تجاری و استفاده بکر از فرصت های حوزه های صنعتی، کشاورزی، معدنی و حوزه های انرژی و دیگر حوزه ها فراهم باشد.

 

استفاده از بنادر ایران، استفاده از مناطق آزاد ایران، استفاده از ظرفیت های ایران بسیار می تواند کمک کند که کشور های دیگر را به سمت خود جذب کند و بتواند موضوع تجاری خود را تقویت دهد.

 

وی در پایان بیان کرد: ایران در حال حاضر می تواند کالاهای اساسی و استراژیک خود را همراه با برنامه ای خوب و یک استراتژی مناسب، از کشورهایی که در حوضه اوراسیا هستند، پوشش دهد و تامین کند و دیگر نیازی به کار های اساسی نداشته باشد.

 

این لازمه یک استراتژی و راهبرد خوب است که بتواند تعادل بازار را در حوزه عرضه و تقاضا تامین و فراهم کند و دچار مشکل نشود.

 

این موضوع در کشور های حوزه اوراسیا وجود دارد که ایران بتواند به راحتی کالاهای مورد نیاز خود را فراهم کند.

 

در کنار آن می تواند در حوزه های صادراتی، حوزه های نفت و انرژی، صنعتی و معدنی و موضوعات دیگر هم، موضوع صادرات خود را تقویت کند.

 

در کنار این موضوع بهتر از همه این است که شرکای خارجی را در این شرایط پیدا کند و بتواند جذب سرمایه و سرمایه گذاری داشته باشد و این اطمینان را به تجار و بازرگانان منطقه اوراسیا دهد که ایران می تواند یک هاب خوبی برای حوزه های تجاری شود و همچنین، با توجه به مسیر شمال به جنوبی که اتفاق می افتد، راه های تجاری و دسترسی های تجاری از ایران بسیار ترسیم می شود و این می تواند مزیت دیگری برای تقویت حوزه های تجاری در ایران باشد.

 

 

«روزنامه اقتصاد پویا - 7 مرداد 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/05/07     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |