خیز تهران برای عضویت در گروه اقتصادهای نوظهور؛

 

روز گذشــته کنفرانــس "ایــران و بریکــس: چشم اندازها برای شراکت و همکاری" از سوی معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برگزار شد.

 

 

 

 

 

این کنفرانس به دنبال اعلام وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وزرای خارجه دوستان بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار شــد.

 

بر اســاس آنچه که وزارت امور خارجه جمهوری اســلامی ایــران اعلام کرد، در این نشســت مقامات و ســفرای پنج کشور عضو بریکس شامل هند، چین، برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی به همراه سفرا و دیپلماتهای سفارتخانه های خارجی مقیم تهران هم چنین مقامات، مدیران و صاحبنظرانی از دستگاههای دولتی و خصوصی و نیز اســاتید و دانشجویان دانشــگاه های کشور در این کنفرانس یک روزه حضور داشــتند.

 

پس از تغییر عضویت ایران از ناظر به دائم در پیمان «شانگهای»، اینک نوبت به عضویت در «بریکس» رسیده است؛ ائتلافی بــه رهبری قدرت های اقتصادی نوظهور که در مقابل سیاست های تهاجمی غرب و ائتلاف های اروپایــی- آمریکایــی از قبیل «جی ۷» قد علم کرده است.

 

پس از آنکه میانه تیرماه امســال عضویت دائم جمهوری اســلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای در نشست مجازی سران این سازمان به ریاست هند رسما اعلام شد، تهران گام های بلندتری برای عضویت در بریکس برداشته است.

 

چند روز پیش «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روســیه از ســفر قریب الوقوع خود بــه ایران برای گفت و گو پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همکاری ایران با گروه بریکس با مقامات تهران خبر داد.

 

متعاقب آن، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رســانه گفت: خوشــبختانه در ســطوح مختلف آمــد و رفت های دیپلماتیک با فدراســیون روسیه بر قرار است و موضوعات مختلفــی بــرای گفت و گو و تبادل نظر داریم و معاون وزیر خارجه روسیه به تهران سفر می کند.

 

حال این پرســش به ذهن می رسد که بریکس شامل چه کشورهایی است، چه پتانسیل هایی دارد و چه اهدافی را دنبال می کند؟

 

 

مزیت هــای متقابل ایــران و گروه بریکس

 

پــس از آنکــه در دولت ســیزدهم، روند تغییر عضویت ایران در شــانگهای ســرعت گرفت و بالاخره تهران عضوی دائم از این ائتلاف شــد، دولتمردان بریکس را هدفگذاری کردند که یکی از مهمترین گام ها چند هفته پیش در آفریقای جنوبی برداشته شد.

 

در روزهــای ابتدایــی مردادمــاه، «علی اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی برای شرکت در نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشــورهای عضو و دوست بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرد؛ سفری که در آن یک گام رو به جلو برای عضویت ایران در بریکس برداشته شد.

 

البته با توجه به حضور وزیران امور خارجه چند کشــور دیگر همچون عربستان سعودی، امارات و ... در نشست کیپ تاون به نظر می رسد که سایر قدرت های منطقه ای نیز علاقه مند به عضویت در گروه بریکس باشند.

 

در ارتباط با مزیت های تهران برای بریکس لازم به ذکر اســت که موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد ایران و قابلیت ها و ظرفیت های بی نظیر آن در حوزه انرژی، تزانزیت و فعالیت های تجاری و اقتصادی به گونه ای است که اعضای بریکس نگاهــی ویژه به تهران دارند و ایران از جذابیت بالایی برای کشــورهای قــدرت و قدرت های نوظهــور این گروه برخوردار اســت.

 

در مقابل، عضویت در بریکــس، فرصت های اقتصادی سیاســی قابل توجهــی را در اختیار ایران قرار می دهــد که به دلیل بد عهدی غرب در اجرای برجــام، تحت شــدیدترین تنگناها قرار دارد و چند دور مذاکره در دولت سیزدهم هم به دلیل زیاده خواهی های آمریــکا و متحدان اروپایی، بی نتیجه مانده است.

 

بنابراین، بریکس می تواند به کمک ایران برای خنثی ســازی تحریم های غربی برآید.

 

ضمن اینکه روســیه نیز به عنوان عضوی از شــانگهای و بریکس که اینک تحت شــدیدترین تحریم های تاریــخ آمریکا و اروپا قرار دارد، می تواند با استفاده از تجارب تهران، تحریم های غرب را دور بزند.

 

بنابراین در چنین شرایطی که غرب با استفاده ابزاری از تحریم در مقابل کشورهای ناهمسو، سعی در دستیابی به مطالبات گزاف خود دارد، همکاری کشورهای نوظهــور بزرگ، غنــی و پرجمعیت می تواند محاسبات آنها را برهم بزند.

 

در نتیجه بازیگران مختلــف جهــان به ویژه اعضای بریکس به این نتیجه رسیده اند که با تعریف سازوکارهای پولی و اقتصادی مخصوص به خود از آسیب های نظم آمریکایی-اروپایی مصون بمانند.

 

 

«روزنامه اقتصادی اسکناس - 18 مرداد 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/05/18     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |