ســفر مقامات عمانی به ایران اگر چه بــا انگیزه های سیاســی احیای برجام صــورت گرفته اما به رســم همیشگی، هیئت های اقتصادی نیز وارد عمل شدند و اقتصاد بر بستر سیاســت، تبلوری دو باره یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

در این میان با نگاهی به کارکرد مناطق آزاد در رشــد و توسعه اقتصادی کشــورها از یک سو و ظرفیت های اقتصادی عمان از ســوی دیگر، می توان امیدوار بود که مناطق آزاد کشــورمان در حال خروج از انزوایی است که به دلایل مختلف به آن تن داده است.

 

اگرچه روابط سیاســی ایــران و عمان همیشــه در شرایط مطلوبی قرار داشته اســت اما، الزاما به رشد تجارت بین دو کشــور منجر نشده و روابط اقتصادی پا به پای مناسبات سیاســی پیش نرفته است و این امر همچنان که از روابط اقتصادی ما با ســوریه نیز پیداست، از ضعف دیپلماسی اقتصادی حکایت می کند؛ آفتاب آمــد دلیل آفتاب.

 

به هر حــال به لحاظ حجم تجارت، عمــان جایــگاه ششــم را در میان کشورهای همســایه ما دارد و بر اســاس آمارها، در ســال ۹۷ یک میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار، سال ۹۸ معادل ۶۹۴ میلیــون دلار، ســال ۹۹ معادل ۸۷۲ میلیون دلار، سال ۱۴۰۰ معادل یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار و در ســال ۱۴۰۱ معادل یک میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار بوده است؛ فرصتی که باید مغتنم شمرد و از آن استفاده بهینه کرد.

 

اکنون در پی دیدارهای متعــدد برای همکاری های اقتصــادی و امضای تفاهم نامه ســرمایه گذاری بین ایران و عمان فرصتــی دوباره بــرای احیای مناطق آزاد رو بــه زوال ایران رخ داده اســت، امضای تفاهم نامه با وزیر تجارت، صنعت و توســعه سرمایه گذاری عمان که همکاری مناطق آزاد و ویــژه اقتصادی دو کشور را نشانه رفته است، نشانه ی خوبی برای شروعی امیدآفرین است.

 

در این تفاهم نامه به تقویت و توسعه روابط دو کشــور در زمینه ســرمایه گذاری و تجارت در مناطق آزاد تأکیــد و در خصوص ایجــاد منطقه آزاد مشــترک و نیز بررســی فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در راستای منافع دو کشور توافق شده است.

 

ناگفته پیداست توســعه مناطق آزاد، آثار اقتصادی فراوانــی را برای کشــورهای میزبان بــه دنبال دارد و می تواند کشورهای در حال توســعه را در پیمودن فرآیندهــای صنعتی شــدن و گذر از کشــورهای اقماری و پیوســتن به کشــورهای متروپل راهبری کند.

 

تحریک منابع ســرمایه گذاری و شــتابدهی به توســعه منطقه ای، افزایش صادرات و عایدات ناشی از مبادلات خارجی و بروز و ظهور فرصت های جدید شغلی، از اهداف کوتاه مدتی اســت که برای مناطق آزاد می توان متصور بود و نیز انتقال فن آوری و بهبود ارتباطات اقتصاد کشــور میزبان با سایر اقتصادها در عرصه جهانی، از اهــداف بلند مدت احیــا و تقویت مناطق آزاد اســت .

 

با عنایت به ایــن مقدمه مختصر، می تــوان از حضور عمانــی ها با مناســبات مطلوب سیاسی بین المللی و جایگاه اقتصادی شان در منطقه نهایت اســتفاده را برد و از تکرار استراتژی های غلط اقتصادی در سوریه جلوگیری کرد.

 

 

«روزنامه اقتصاد مردم - 24 مرداد 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/05/24     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |