آزاد ســازی ۶ میلیارد یورو از دارایی های بلوکه شــده کشورمان در کره جنوبی به عنوان بخشی از توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان ایرانی با جاسوســان آمریکایی که مقرر شــده طی روزهای آتی به حســاب دو بانک قطری واریز شود، انتظاراتی را در افق اقتصاد ایران پدیــد آورده که در صورت عدم مدیریت درســت، می تواند به از دســت رفتن این منابــع بینجامد و در صــورت هدایت صحیح، بــاری از دوش اقتصاد بردارد.

 

 

 

 

 

 

پاســخ های نمایندگان به این ســوال اقتصادی کار و کارگر مبنی بر این که «آزادسازی این دارایی ها چگونه می تواند به بهبود معیشت مردم کمک کند» یکسان نبود و گرایش های سیاسی البته بر پاسخ های ایشــان تأثیر داشت به طوری که احمد امیرآبــادی فراهانــی از نماینــدگان اصولگرای مجلس یازدهم، این پول را به حساب بدهی دولت قبل گذاشــت و چنین گفت: این پولــی که آزاد می شود توسط دولت قبل، پیش خورد شده است، بنابراین در اختیار دولت نیســت کــه برای مردم خرج کند!

 

نماینده مردم قم افزود: این پول قبلا توســط دولت قبل پیش خورد شــده یعنی ما به ازای آن چاپ پول توســط بانک مرکزی انجام و بنابراین توسط همان دولت خرج شــده اســت و حالا باید صرف پرداخت طلب بانک مرکزی بشود.

 

این عضو کمیســیون برنامه و بودجه مجلس شــورا ی اســلامی در عین حال اظهار داشــت: البته دولت هنوز هم می تواند این پول ها را برای تخصیص ارز به واردکننده بدهد و در داخل کشــور هم از وارد کننده معادل ریالی آن را بگیرد.

 

به این ترتیب ریال را جمع می کند و سطح نقدینگی را پایین می آورد که همین موضوع منجر به کاهش تورم خواهد شد.

 

وی در عین حال به این سوال که «این پول به کنترل تورم می انجامد یا کاهش آن؟» پاســخ مشخصی نداد ولی اظهارداشــت: حالا چه کنترل تورم و چه کاهش آن، بالاخره تأثیر خود را می گذارد ولی نباید انتظار داشته باشــیم که دولت این را خرج مردم و معیشــت آن ها کند، چون دســت دولت نیست.

 

 

با این همه، فتح اله توســلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اســلامی معتقد بود دولت می تواند با تبدیل این منابــع ارزی به ریال، کمک موثری به وضعیت معیشتی مردم کند.

 

این نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس یازدهم برخلاف برخی همفکران خود که آزادسازی دارایی های بلوکه شده را نتیجه تلاش های دولت سیزدهم می داننــد، به طــور تلویحــی از تــلاش دیگران در دولت های قبلی نیز ســخن گفــت و افزود: اولا تخلف آمریکایــی بوده که منابع ملــی و اقتصادی ما را در چنبره خود گرفتند و با دســتور این کشور، کره جنوبی پول های ایــران را بلوکه کرد و به مردم ما ظلم شــد چرا که این پول ها خیلی پیش تر، باید صرف توســعه اقتصاد ایران می شد ولی به هر حال هر کسی در هر جایگاهی در بازگرداندن این منابع تلاش کرده، نزد خداوند مأجور است و مردم نیز این موضوع را به خوبی درک می کنند.

 

توســلی ادامه داد: حالا با ورود ایــن منابع ارزی به کشــور، دولت می تواند آن را به ریال تبدیل کرده و در خصوص تکمیل پروژه های نیمه تمام اقدام کند.

 

همچنین آرام ســازی بازار و تأمین نیازهای اولیه مردم که در حال حاضر سفره هایشان دچار مشکل شده است می تواند کمک موثری باشد.

 

وی افزود: ما الان در عراق نیز منابعی داریم که باید با کمک دستگاه دیپلماســی و مسئولین امر نسبت به آزادسازی این دارایی ها نیز اقدام شود.

 

 

ولی اسماعیلی رییس کمیســیون اجتماعی مجلس اما تقویت ســرمایه گذاری داخلی و دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای ایجاد اشتغال بیشتر و کمک به رفع یا کاهش بیکاری- به عنوان ابرچالش کشــور- را از الزامات اساســی برای هزینه کرد دارایی های آزاد شده ایران برشمرد.

 

وی اظهار داشت: مهم ترین اقدام دولت که می تواند منجر به بازشدن سفره های مردم شود و تأثیر خود را درکوتاه مدت و بلند مدت بگذارد، تقویت ســرمایه گذاری در داخل و دعوت از سرمایه گذاران خارجی است که در نهایت به دو رویکرد اصلی می انجامد.

 

نماینده مردم گرمی ادامه داد: با این اتفاق، هم رشد اشــتغال محقق می شود و مشکل بیکاری به عنوان یکی از ابرچالش های کشور تا حدودی مرتفع می شــود و هم تولیدات داخلی افزایش مــی یابد و رقابت در بازار رخ می دهد.

 

اســماعیلی تصریح کرد: رشد سرمایه گذاری های داخلی و شراکت با کمپانی های بزرگ خارجی تأثیر مستقیم بر معیشت مردم و اقتصاد کشور خواهد داشت.

 

انتظار مردم از مجلس و دولت هم، همین است.

 

«روزنامه اقتصاد مردم - 25 مرداد 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/05/25     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |