صدرالحسینی تحلیل گر مسائل خاورمیانه

 

هرچقدر روابط ایران و عربستان در مسائل اقتصادی درهم تنیده تر شود، قطعا روابط سیاســی نیز مستحکم تر خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

ســیدرضا صدرالحســینی تحلیل گر مسائل خاورمیانه در گفت و گویی، در خصوص دســتاوردهای ســفر امیرعبداللهیان به عربستان گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ سیاست خارجی ما، حل چالش های برقراری روابــط مجدد ایران و عربستان بعد از 7 سال بو د که این موضوع می تواند دریچه ای برای ورود به بیش از 50 کشــور اسلامی باشد.

 

در این رابطه سفر آقای امیرعبداللهیان به جده و ملاقات با همتای خود پاسخی به سفر ماه گذشته فیصل بن فرحان بود که می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی افزود: همچنیــن حضور هیات اقتصادی همراه با آقای امیرعبداللهیان برای حل مشــکلات فی مابین مسائل تجاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

دیدار طولانی وزیر خارجه با محمدبن سلمان ولیعهد این کشــور از اهمیت خاص خود برخوردار اســت که صحبت های آقــای امیرعبداللهیان پس از این دیدار نیــز می تواند مورد توجــه قرار بگیرد.

 

صراحــت در گفتــار میان ایــن دو مقــام ایران و عربستان حائز اهمیت بود.

 

وی تصریح کرد: به نظر می رســد موضوع گسترش روابــط با کشــورهای اســلامی آن هــم از دروازه عربســتان می تواند صادرات کالاهای ایران به دیگر کشورهای عربی و اسلامی را افزایش دهد.

 

همچنین پرکردن خلا حضور رژیم صهیونیســتی در منطقه، یکی دیگر از اهداف ســفر آقــای امیرعبداللهیان به عربســتان بود.

 

نکته قابل تامل دیگر انجام طرح مشــترک امنیت منطقه ای در قالب امنیت قومی با کشورهای منطقه اســت که طرح آن توسط ایران ارائه شد و به عنوان یکی از دســتاوردهای مهم این ســفر قلمداد شود.

 

صدرالحســینی در ادامه گفت: همچنین نیاز عربستان ســعودی به فن آوری های ایران در حوزه های گوناگــون و همچنین ضرورت انجام ســرمایه گذاری مشــترک دو کشور در حوزه انرژی، بندرگاهــی، راه و راه آهــن می تواند از نقاط همکاری دو کشور باشد.

 

 

«روزنامه اقتصاد مردم - 31 مرداد 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/05/31     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |