بورس های اوراق بهــادار برای عرضه محصولات مالی نامتعارف که ریســک و بازدهی بالاتری به همراه دارند، اقدام به تفکیــک بازار های خود و راه اندازی بازار ســرمایه گذاران حرفه ای کرده است.

 

 

 

 

 

 

به گزارشی، 24 مرداد ضوابط و مقررات پیشنهادی بورس تهران مبنی بر راه اندازی بازار سرمایه گذاری حرفه ای توسط ســازمان بورس به تصویب رسید و بعد از طی فرآیند های لازم اجرایی خواهد شد.

 

راه اندازی بــازار ســرمایه گذاری حرفه ای در بورس تهران که علی عبــاس کریمی معاونت توســعه و راهبرد شــرکت بورس تهــران در خصــوص ماهیت آن بــه باشــگاه خبرنگاران جوان گفت: با رشد و توســعه بازار های سرمایه شاهد تنوع رو به رشــد ابزار ها و نهاد های مالی در بورس های اوراق بهادار هســتیم که بخش مهمی از آن ها بــا ابزار های مالــی متعارف به نحو بــارزی متفاوت هســتند.

 

ایــن تفاوت به ترکیب های متنوعی از ریسک و بازده انجامیده و در مواردی ابزار هایی با ریسک اندک و گاهی ابزار هایی با ریســک بالا و البته انتظار بازدهی بالا را به بازار های سرمایه معرفی کرده است.

 

او در ادامه بیان کرد: بورس های اوراق بهادار از آن رو که پذیرای عموم ســرمایه گذاران شامل ســرمایه گذاران حرفــه ای و ســرمایه گذاران غیرحرفه ای اســت، برای عرضــه محصولات مالی نامتعارف که ریســک و بازدهی بالاتری به همراه دارند، اقدام به تفکیک بازار های خود و راه اندازی بازار سرمایه گذاران حرفه ای کرده است.

 

بورس ها در این بازار آن دسته از ابزار های مالی را که ریســک و انتظار بازدهی بیشــتری دارند به ســرمایه گذارانی که مایل به پذیرش ریسک بیشتر هستند، عرضه می کنند.

 

امضای بیانیه ریسک، شرط حضور در بازار سرمایه گذاری حرفه ای اما آیا تمام معامله گــران می توانند در این بازار فعالیت کنند؟ موضوعی کــه رضا کیانی مدیر تحقیق و توســعه بورس اوراق بهــادار تهران در پاســخ به آن گفت: الزامات حضــور در بازار ســرمایه گذاری حرفه ای در بورس هر کشــور متفاوت است، اما در ایران بنا بر طراحی صورت گرفته توســط بورس تهران، بــرای هریک از ابزار های قابل معامله در این بازار بیانیه ریسکی تهیه خواهد شــد و هر شــخصی که بخواهد از ابزار ها اســتفاده کند، باید بیانیه مذکور را امضا کند.

 

او همچنیــن در ادامه مطــرح کــرد: در بازار ســرمایه گذاری حرفه ای تنها نماد هایی که از ویژگی های ریســک و بازدهی، اطلاع رســانی و ســازوکار های معاملاتی متعــارف برخوردار نیستند قابلیت معامله دارند.

 

در ادامه هــم کریمی معاونت توســعه و راهبرد شــرکت بورس تهران بــه باشــگاه خبرنگاران جوان در خصوص این که چه ابزار ها و نهاد هایی قابلیت معامله در بازار ســرمایه گذاری حرفه ای را دارند؟ گفت: بر اســاس مقررات مصوب بازار ســرمایه گذاری حرفه ای، ســهام شرکت های پروژه (ســهامی عام)، صندوق های جسورانه و صندوق های خصوصی امــکان درج و معامله در این بازار را دارند و ســایر اوراق بهــاداری نیز در صورتی که ویژگی هایی متناســب با این بازار را داشــته باشــند پس از پیشــنهاد هیأت مدیره بورس تهران و تایید هیأت مدیره سازمان بورس قابل درج و معامله در این بازار خواهند بود.

 

عمق بخشی به بورس ایران با بازار سرمایه حرفه ای به گفته کارشناسان و مســئولان تشکیل بازار سرمایه حرفه ای دارای مزیت هایی مختلفی از جمله عمق بخشی به بازار سرمایه ایران است؛ موضوعی که کوروش آســایش کارشناس این حوزه با تاکید بر آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازار سرمایه کشــور ما در مقایسه با سایر کشور ها نوپاست و ضرورت عمق بخشی به این بازار بسیار حس می شــود.

 

ایجاد بازار سرمایه حرفه ای نیز یکــی از راه های عمق بخشــی به این بازار اســت.

 

همچنین ایجاد بازار ســرمایه حرفه ای ســبب ایجاد تنوع در سرمایه گذاری می شود و تنوع ســرمایه گذاری باعث بهبود در فرآیند تولید و تامین مالی خواهد شد و در کل با بهبود تولید ناخالصی کشور همراه می شود.

 

در ادامه رضا کیانی مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهــران در رابطه با ســایر مزایای بازار سرمایه گذاری حرفه ای، مطرح کرد: جدا سازی ابزارهایی با ریســک بالا و انتقال آن ها به بازار خاص، ســرمایه گذاران را نسبت به نحوه معاملات با خبر کرده و کمک می کند ســرمایه گــذاران با علم وآگاهــی در این بــازار اقدام به معامله کنند.

 

 

»روزنامه اقتصاد مردم - 31 مرداد 1402«

   تاریخ ثبت: 1402/05/31     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |