رحمان سعادت اقتصاددان

 

کاهش یا تثبیت قیمت ها همواره یکی از مهمترین دغدغه های دولتمردان و مطالبات اصلی مردم بوده است، یعنی دولتمردان همواره ادعا کرده اند که به دنبال راهکارهایی برای کاهش قیمت و تثبیت شرایط اقتصادی هستند، ضمن اینکه کنترل نرخ ارز نیز از جمله موضوعاتی است که ارتباط مستقیمی به کاهش،افزایش یا تثبیت نرخ ها دارد.

 

 

 

 

 

 

علی رغم اینکه دولت و بانک مرکزی با کاهش رشد نقدینگی و تثبیت نرخ ارز تلاش می کنند بازارهای مختلف از گزند شوک های قیمتی در امان بمانند اما کاهش یا ثبات نرخ ارز اثر خود را بلافاصله روی کاهش یا تثبیت قیمت ها نشان نمی دهد، چرا که چسبندگی قیمت ها در علم اقتصاد مانع از کاهش سریع قیمت کالاها و خدمات می شود.

 

به نظر می رسد دولت باید توقف رشد نقدینگی را از خود کلید بزند تا در این میان با کنترل سایر شاخص ها بتواند وضعیت را برای ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش نرخ ها بخصوص در کالاهای اساسی که در سبد معیشتی روزانه مردم قرار دارد فراهم کند.

 

در صورتی که وضعیت مدیریت اقتصادی، کاهش رشد نقدینگی و مسائل مرتبط در سیاست خارجی به بهترین نحو مدیریت شود و انتظارات تورمی به پایین ترین سطح خود برسد، نرخ دلار ثابت بماند آن زمان می توان ادعا کرد که آثار فعالیتهای صورت گرفته در اقتصاد کلان در میان مدت اثر خود را روی کاهش نرخ تورم و کاهش قیمت ها نشان می دهد.

 

انتظار می رود دولت و بانک مرکزی رویکرد و سیاست ثبات نقدینگی را دنبال کنند تا در مسیر پیش رو با مدیریت سایر بخش ها و حمایت از تولید و عرضه کالای بیشتر زمینه ساز کاهش نرخ تورم و ایجاد ثبات اقتصادی باشند، اگر این موضوع محقق شود قطع به یقین از آن زمان به بعد می توان انتظار داشت نرخ تورم آثار کاهشی خود را روی کالاها و خدمات نشان خواهد داد.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 14 شهریور 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/06/13     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |