عضو کمیســیون انرژی مجلس شورای اســلامی تاکید کرد: شاهد هستیم که سختی وضعیت معیشــتی مردم با احساس عدم مشارکت در حکمرانی همراه شده است و تا زمانی که مردم این احساس را داشته باشند، دشمن معیشت مردم را با تنگ تر کردن حلقه تحریم ها ســخت تر کرده و زمینــه دوری مردم از حاکمیت را فراهم می کند.

 

 

 

 

 

 

 

فریدون عباسی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اولویت هایی که دولت سیزدهم در سال ســوم فعالیت خود باید به آنها بپردازد، بیان کرد: دولت در شــرایط فعلی لازم اســت که به ســرمایه اجتماعی اهمیت ویژه ای بدهد.

 

اکنون سرمایه اجتماعی کشور از جنبه های مختلف آسیب دیده است.

 

دولت باید در سال سوم فعالیت خود این آسیب را برطرف کند؛ قطعا همه این آسیب ها از جنبه اقتصادی به سرمایه اجتماعی وارد نشده است.

 

برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اسفندماه این یک ضرورت است که دولت در سال ســوم فعالیت خود آسیب های وارد شده به سرمایه اجتماعی را ترمیم کرده و این احساس را به مردم بدهد که در حکمرانی نقش دارند وی در ادامــه اظهار کــرد: باید ســرمایه اجتماعی احســاس مشارکت در اداره کشور و حکمرانی داشــته باشد.

 

از آنجا که ما یک انتخابات در اسفندماه پیش رو داریم، اگر سرمایه اجتماعی احساس کند که در حکمرانی مشــارکت دارد در انتخابات نیز به صورت چشمگیر شــرکت خواهد کرد؛ یعنی یک مشارکت حداکثری خواهیم داشت.

 

این یک مسئله اساسی برای کشور ما در حال حاضر به شمار می رود.

 

باید به این موضوع دقت کنیم که سختی معیشت با احساس عدم مشــارکت در حکمرانی همراه شده است.

 

زمانی که مردم این احساس را داشته باشند، دشمن معیشت مردم را با تنگ تر کردن حلقه تحریم سخت تر می کند و باعث دور شدن مردم از حاکمیت خواهد شد.

 

نماینده مردم کازرون در مجلس شــورای اسلامی تصریح کرد: نمود این دور شــدن مردم از حاکمیت را می توان در سرد شدن جو انتخاباتی دید.

 

دولت باید به این موضوع توجه کرده و با تمام قوا در سال سوم فعالیتش وارد میدان شــده و این ناراحتی را از بین ببرد.

 

اگر دولت این کار را انجام دهد، مردم معیشت سخت را که از طرف دشمن است، به درســتی درک می کنند که این سختی معیشت جنگ اقتصادی اســت.

 

مردم سختی معیشت را به عنوان جنگ تلقی نکردند که مقصر آن را دشــمن خارجی بدانند.

 

دشمن نیز با تبلیغات و جریان سازی هایی که در داخل کشور کرده و اغتشاشاتی که به راه می اندازد، سختی معیشت را به گردن حاکمیت می اندازد که این ها مدیریت غلط داشته اند.

 

دشمن با فعالیت های رســانه ای خود در تلاش است تا سختی معیشــت را به گردن حاکمیــت بیاندازد اما دولت ســیزدهم از دســتاوردهای نظریــه مقاومــت و فعالیت هــای میدان به فرماندهی شهید قاسم ســلیمانی به خوبی استفاده کرده و گام های خوبی در جهت رفع اختلافات با جهان اســلام برداشــته است وی در ادامه تاکید کرد: ارتباطات خارجی که دولت سیزدهم به خصوص با کشورهای همسایه برقرار کرده و اختلافات موجود در حال کنــار رفتن می باشــد، مرهون نظریــه مقاومت و کار میدانی است.

 

دولت از این دســتاورد نظریه مقاومت و فعالیت های میدان که شهید قاسم ســلیمانی فرمانده عملیات آن بود اســتفاده کرده و در جهت رفع اختلافات با همسایگان و جهان اسلام به خوبی گام برداشته است.

 

اگر به خوبی این تلاش های دولت در سطح کشور تبلیغ و انتشار داده شود و مردم نیز اثرات این ارتباطات و مناسبات خارجی را در زندگی خود ببینند، قطعا می توانیم ســایر مســائل را نیز با کمک مردم حل کنیم.

 

وی افزود: دولت در حوزه اشتغال باید به تولیدکنندگانی که در عرصه گسترده تر و در تمام اســتان ها فعالیت می کنند، توجه کند.

 

دولت باید از شــعار دادن دست بردارد.

 

دولت در سال سوم دیگر نباید از کلمه «باید بشــود» استفاده کند.

 

دولت دیگر باید خود را مســئول بداند.

 

دولت باید به ادارات دولتی که در صدور مجوزها نقش دارند توصیه کند تا مجوزهای کســب و کار را با رعایت استانداردها به راحتی در اختیار متقاضیان قرار دهد؛ به عبارت دیگر یک زمانی مشخصی برای ارائه پاسخ به متقاضیان تعیین شود.

 

این عضو کمیســیون انرژی مجلس شورای اســلامی در ادامه تصریح کرد: در دولت برای صدور مجوزها هم باید شروع کننده خوبی داشته باشیم و هم تمام کننده خوب.

 

اکنون هر دو مورد را نداریم؛ یعنی اینقدر کار در دستگاه های دولتی می چرخد، هیچ کس جرأت شروع کردن ندارد.

 

افراد کمی نیز جرأت تمام کردن دارند تا تصمیم گرفته و مجوز را بدهند.

 

از سوی دیگر کسانی که قصد دارند کار انجام دهند، دارای یک سرمایه اولیه هستند.

 

در ادامه راه باید از بانک وام بگیرنــد.

 

در قانون بودجه ما پیش بینی کردیم که به چه نحوی تسهیلات از سوی بانک ها ارائه شود اما بانک ها کارشــکنی کرده و زیر بار وام های مرتبط با حوزه تولید نمی روند.

 

وی در ادامه خاطرنشــان کرد: زمانی که ادارات دولتی مجوز را صادر کردند، کارشــناس بانک چرا باید نظر دهد؟ کم کردن مبالغ از طــرف بانک چه معنایــی دارد؟ چــرا بانک ها قطره چکانی پول را می دهند؟ باید ســرمایه به موقع در اختیار افراد قرار گیرد که مســئولان نیز بتوانند از فعالان اقتصادی مطالبه کنند تا به موقع کار را اجرایی کنند.

 

متاســفانه اکنون بانک ها نیز با دولت همکاری لازم را ندارند.

 

در دو ســال گذشته چقدر وام در حوزه تولید داده شــده است؟ متاســفانه کارها در این حوزه قفل است.

 

وی در ادامه بیان کرد: بعضا مدت ها طول می کشد تا آئین نامه اجرایی یک مصوبه مجلس نوشته شــود.

 

مگر چقدر باید زمان گذاشته شــود؟ اکنون شش ماه از ســال می گذرد، هنوز آئین نامه اجرایی خیلی از مصوبات مجلس نوشته نشده است.

 

اکنون ما می توانیم ســرمایه گذار از خارج بیاوریــم.

 

برخی علاقه مند هستند در کشور ما ســرمایه گذاری کنند چرا که سود سرمایه گذاری برای آنان خوب اســت.

 

اکنون خود دستگاه های دولتی یک مانع برای جذب سرمایه گذار خارجی هستند.

 

متاسفانه مدیران دولتی ما می ترسند که راه بروند و تا زمانی که گام برندارند دویدن را نیز نخواهند آموخت وی افزود: می توان وضعیت را بهبود داد و با تولید جلوی تورم را گرفت.

 

می توان ســرمایه گذار خارجی را جذب کرد اما دستگاه های دولتی توان جذب سرمایه را ندارند.

 

برخی از مدیران ما می ترسند که راه بروند.

 

یک بچه زمانی که قدم بر می دارد، ترسش می ریزد و راه رفتن یــاد می گیرد.

 

مدیران دولتــی ما نیز نباید بترسند بلکه باید راه بروند.

 

سپس دویدن هم یاد می گیرند، اما اکنون می ترســند.

 

حتی راه هم نمی روند؛ بلکه صرفا فرافکنی می کنند تا مبــادا جایی به آنهــا گیر دهد.

 

انســجام مدیریت کامل در کشــور وجود ندارد.

 

دولت باید موضوعات اساســی را دســته بندی کرده و برای هر موضوع یک وزیر را فرمانده واحد در نظر بگیرد؛ یعنی همه چیز را در آن موضوع خاص از یک وزیر طلب کند.

 

ســایر وزرا نیز باید از آن وزیر تبعیت کنند.

 

چون در شرایط جنگ اقتصادی هســتیم ما به فرماندهان اقتصادی نیاز داریم.

 

دولت باید از خود شــروع کند.

 

تســهیلات به موقع ارائه کند و کار را نیز به موقع بخواهد.

 

باید راه را برای جذب ســرمایه گذار خارجی باز کرد.

 

آئین نامه هــای لازم را یک هفته ای می تواند بنویسد.

 

 

«روزنامه اقتصاد مردم - 14 شهریور 1402

   تاریخ ثبت: 1402/06/13     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |