امیرحسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت

 

یکی از ویژگی های مدیریت بخش خصوصی و برتری مدیریت در بخش خصوصی واقعی نسبت به مدیریت بخش دولتی بهره وری بالا و داشتن برنامه ها و طرح هایی برای جلوگیری از زیان و رقابت با سایر رقبا در بازار و صنعت است.

 

 

 

 

 

اگر این موضوع را به صنعت خودروسازی کشور تعمیم دهیم زیان های مکرر شرکت هایی که دولت انها را مدیریت می کند در برابر با دو برابر شدن سهم بخش خصوصی در بازار نشان می دهد بهتر است صنعت خودروسازی به بخش خصوصی حقیقی واگذار شود.

 

آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه دولت با تدوین قوانین باید به سمت تنظیم گری درست صنعت حرکت کند با اینکه در حال حاضر وزیر صنعت اصرار دارد طبق اصل 44 قانون اساسی لازم است صنعت خودروسازی به بخش خصوصی واقعی واگذار شود و من وزارتخانه به لحاظ حاکمیتی باید به وظایف خودم برسم اما متاسفانه دولت دراین زمینه کمترین اقدامی انجام نمی دهد.

 

بی تردید مدیریت بنگاه خودروسازی وظیفه دولت نیست، بلکه طبق اصل 44 و طبق سیاست های ذیل اصل 44 صنعت خودروسازی باید به بخش حقوقی واگذار شود اما دولت فعال سرگرم مدیریت است، یعنی دولت نه تصدی گری نه حکمرانی را به درستی انجام نمی دهد در حالی که اگر تصدی گری را واگذار کند در این زمان می توان نوع حکمرانی دولت را مورد بررسی قرار داد.

 

متاسفانه به این دلیل که دولت علاقه ای به واگذاری مدیریت خودروسازی به بخش خصوصی ندارد در حال حاضر هیچ کس مسوولیت خودروسازی را به عهده نمی گیرد در حالی که اجرای قانون اصل 44 این امکان را فراهم می کند که تصدی گری به بخش خصوصی واگذار شود تا در فرصت ایجاد شده دولت بتواند حکمرانی را تقویت کند اما متاسفانه شاهد اتلاف وقت و از دست رفتن بهره وری و توسعه صنعت خودروسازی هستیم.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 22 مهر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/07/22     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |