فاطمه یزدانی

 

تجارت به انتقال مســتمر دانش و راهکارهای مفید بین شــرکای تجــاری می انجامــد و از این طریق نقش بسیار مهمی در بهبود اســتانداردهای کیفی و زیســت محیطی و نیز توانمندی نیــروی کار ایفا می کند.

 

 

 

 

 

 

برخــی کشــورهای جنوب شــرق آســیا از جمله بنــگلادش و ســری لانکا توانســته اند بــه لطف گســترش روابط تجاری خود با کشورهای اروپایی، اســتانداردهای کیفی محصــولات صادراتی خود به ویژه منســوجات را به میزان قابل توجهی بهبود دهند و بــه ظرفیت های صادراتی بالاتری دســت یابند.

 

در دهه نخســت قرن جاری، ارزش صادرات کشور بنگلادش بیش از 80 درصد افزایش یافت.

 

 تجارت به دولت های کمک می کند تا با بهره گیری از مزیت گســتردگی منابع تأمین کالاها و خدمات، هزینه خریدهــای خود را کاهش دهنــد و بار مالی کمتری را تحمل کنند.

 

خریدهای دولت ها از کشــورهای خارجی به طور متوســط 10 الی 15 درصــد از تولیــد ناخالص داخلی کشــورها را تشــکیل می دهــد که رقم قابل توجهی محسوب می شــود و نشان از اهمیت مســتقیم تجارت بین الملل بــرای خود دولت ها دارد.

 

تجارت موجب تقویت ارتباط بین ملت ها می شــود زیرا آنها را در فضایی دوســتانه گــرد هم می آورد و موقعیتی برد-برد را برای آنهــا فراهم می کند.

 

پس می توان گفت تجارت می تواند به گســترش صلح و ثبات در جهان کمک کند.

 

نتایــج مطالعــات تجربــی مرکــز تحقیقــات سیاست گذاری اقتصادی(CEPR)  نشان می دهد که احتمال تبدیل شــدن تنش های سیاسی عادی به درگیری هــای نظامــی بین کشــورهایی که با یکدیگر روابط تجاری بیشــتری دارند، بسیار کمتر از کشورهایی اســت که تمایل چندانی به تجارت با یکدیگر نشان نمی دهند.

 

در واقع ترس از لغو روابط تجاری و از دســت دادن مزایای ناشی از این روابط باعث می شود که دولت ها با احتیاط بیشتری رفتار کنند. تجــارت، بخش هــای اقتصادی مولــد را تقویت نموده و از این طریق به ایجاد فرصت های شــغلی جدید با ســطح درآمــد بالاتر کمــک می کند و کیفیت زندگی مردم کشورهای مختلف را بهبود می بخشد.

 

درآمد کارگران بخــش تولیــد در اقتصادهای باز، بســته به منطقه ای که در آن واقع شــده اند، بین 3 تا 9 برابر درآمد همکاران آنها در اقتصادهای بســته است.

 

حتی در درون یک اقتصاد نیز درآمد کارگران بخش های مرتبط با خارج بســیار بهتــر از درآمد کارگران بخش های بسته است.

 

در کشور شیلی، کارگران شــاغل در صنایعی که از امتیاز تجارت و ســرمایه گذاری خارجی بهره مند هستند، ســالانه 1100 یورو بیش از سایر کارگران این کشور درآمد کسب می کنند.

 

 

«روزنامه اقتصاد مردم - 30 مهر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/07/30     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |