مرتضی ادب

 

اگر به دنبال مردمی کردن اقتصاد هستیم، مشاغل خانگی یکی از بهترین بسترها برای تحقق این هدف است.

 

مشاغل خانگی مزایای بسیاری دارند که می توان از این رویکردها و مزیت ها برای مردمی کردن اقتصاد و درجهت اصلاح الگوی مصرف، تولید ملی و داخلی و رونق تولید استفاده کرد.

 

 

 

 

 

 

شعاری که دبیرخانه در دو سال گذشته در پیش گرفته «هرخانه یک تولید» است و هر خانواده ایرانی می تواند در خانه خود با رویکردهای مشاغل خانگی به یک تولید خانگی برسد.

 

اگر نگاهی به اقتصاد کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه داشته باشیم رشد و توسعه کسب و کارهای بومی و خانگی بازار محور در این کشورها کاملا مشخص است.

 

در حال حاضر کشورهای بسیاری از جمله انگلستان، استرالیا، چین و ایتالیا از جمله کشورهای موفق درزمینه توسعه کسب و کارهای خانگی به شمار می روند که کارآفرینی خانوادگی در آن ها روزبه روز و به شکل تخصصی در حال گسترش است.

 

آمارها هم این چنین عنوان می کند که 23 درصد کل مشاغل در کشورهای توسعه یافته و صنعتی را کسب وکارهای خانگی به خود اختصاص داده است، در حالی که در کشور ما سهم مشاغل خانگی بنا به گفته سیدصولت مرتضوی وزیر رفاه در حال حاضر حدود 4 درصد است که باهدف رسیدن سهم این مشاغل از اشتغال کشور به بالای 20 درصد تلاش می شود از ظرفیت دو بانک عامل تخصصی وزارت کار و بانک های دیگر استفاده شود.

 

ایجاد اشتغال خانگی زمانی درآمدزا است که بازار تقاضا آن فراهم باشد.

 

تولید بدون بازار فروش نه به ارتقا کیفیت کمک می کند و نه می توان از آن انتظار توسعه داشت.

از این رو نخست باید حمایت شود تا انواع مجوزها اخذ و در ادامه از این مشاغل خانگی خواسته شود تا در اقتصاد نقش پررنگی ایفا کنند.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش تولید ناخالص داخلی در برخی کشورها را مربوط به رشد کارگاه های کوچک خانگی دانست که این ظرفیت در کشور ما در حوزه صنایع دستی، فرش بافی، سنگ های قیمتی و ... است.

 

به گفته وی مشاغل خانگی مصرف انرژی و هزینه های تولید را کاهش می دهند و تسهیل ورود این قشر به بازار کار که از سیاست های مهم دولت است را فراهم می کنند.

 

به گفته وی مشاغل خانگی منجر به کاهش 0.5 درصدی آمار بیکاری زنان شده است و سهم مشاغل خانگی از کل اشتغال متعهد شده دولت 150 هزار فرصت شغلی است؛ علاوه بر اینکه در بازه زمانی شروع به کار دولت سیزدهم بالغ بر 250 هزار فرصت شغلی خانگی ایجاد شده است.

 

گفتنی است بنا به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امسال برای توسعه مشاغل خانگی 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته که تا کنون نزدیک به 2 هزار و 600 میلیارد تومان آن جذب و باقی باید هر چه زودتر از سوی بانک های عامل به متقاضیان پرداخت شود.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 7 آبان 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/08/07     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |