مجتبی عزیزیان، تحلیلگر بازارهای مالی مطرح کرد؛

 

بورس با ایجاد انعطاف در سطوح مختلف ریسک پذیری و طراحی ســاز وکار هــای متنوع تر می توانــد آینده ای روشن تر از بازار پول داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

مجتبی عزیزیان، تحلیلگر بازارهای مالی در گفت وگو با ایبنا با بیان اینکه بزرگترین چالش در اســتفاده فراگیر از ابزار های بازار های مالی، فراگیری نقاط دسترســی به این ابزارهاســت؛ اظهار کرد: در ایران مرســوم است که شــعب بانک ها نقاط تماس فراگیری هســتند و از این رو بهره گیــری از بانک ها، به دلیل تعداد بالای شــعب و پراکندگی آن ها در کشور، ســهولت بیشتری نسبت به بازار سرمایه دارد.

 

همچنین ادبیات تعریف ابزار های بازار پول بسیار ســاده تر و قابل فهم تر برای مردم عادی است و در مقابل ابزار های بازار ســرمایه معمولا پیچیده تر؛ به همین دلیل بازار پول همواره با توفیقات بیشتری همراه بوده اســت.

 

این تحلیلگــر بازار های مالی ابراز داشــت: باید توجه داشــت که این بــازار نمی تواند پاســخگوی چالش هــای روز و نیازمندی هــای تخصصی تر باشــد؛ ضمن اینکه در ســال های اخیر انــواع ابزار های مالی در بازار ســرمایه رشــد قابل توجهی از نظــر کمی و کیفی داشته است و می توان امید داشت که به تدریج سهم بازار سرمایه از این نسبت تغییر کند و بتواند سهم بیشتری از تامین مالی بنگاه های اقتصادی را به عهده بگیرد.

 

عزیزیان تصریح کرد: دلیل دیگر توفیق بازار پول نسبت به بازار ســرمایه امکان تامین مالی کوتاه مدت اســت و تا قبل از ایجاد امکان جدید «PDF» ها؛ روشــی تقریبا برای تامین مالــی کوتاه مدت بنگاه ها در بازار ســرمایه وجود نداشــت؛ بنابراین بازار ســرمایه با ایجاد انعطاف در سطوح مختلف ریسک پذیری و طراحی سازکار های متنوع تر نســبت به بازار پول می تواند آینده ای روشن تر از آن داشــته باشــد.

 

به ویژه اینکه در آینده نزدیک نیاز به نقاط تماس فیزیکی (شــعب بانک ها) به طور کلی از بین خواهد رفت و کانال های مجــازی فراگیری ویژه ای خواهند داشت.

 

وی با اشــاره بــه اهمیت تصویــب مالیات بــر عایدی ســرمایه گفت: مهمترین چالش امروز بازار ها در کشور، دستکاری و مداخله در قیمت هاست؛ به طور معمول این قیمت سازی توسط سوداگران انجام می شود و همین امر بزرگترین عامل و ریشه ایجاد تورم در این بازار هاست؛ اما نباید فراموش کرد که در اقتصــاد تورمی ایران، افزایش قیمت کالا ها امری مرسوم است و مردم عادی نباید هدف این طرح قرار بگیرند.

 

به عبارت دیگر، شــخصی که یک دارایی را برای استفاده شــخصی و نه با انگیزه سوداگری می خرد، نباید به دلیــل افزایش تورم و به تبع آن افزایش قیمت دارایی اش؛ مشــمول این نوع مالیات شــود.

 

بلکه این طرح باید ســوداگرانی را که به قصد قیمت ســازی وارد بازار ها می شــوند را هــدف قــرار دهد.

 

مدیرعامل تامین ســرمایه نوین تصریح کرد: باید توجه داشــت که در بازار های مالی به ویژه در عموم معاملات کالایی برای اینکه تغییرات قیمت ها رخ دهد، نیاز بــه انجام حداقل معاملات (حجم مبنای مشخص) است.

 

به عبارت دیگر، باید حجم مشــخصی از معامــلات در قیمت های جدید انجام شــود تا آن قیمت توســط فعالان بــازار پذیرفته شــود.

 

فاصله حجم معاملات برای قیمت سازی با حجم مبنای معاملات، می تواند معیار مناسبی برای تشخیص «معاملات قیمت ســاز» و اخذ مالیــات از مابه التفاوت قیمت دستکاری شده تا قیمت واقعی باشد.

 

عزیزیان در پاسخ به این سوال که اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و ثبات نســبی نــرخ ارز در ۶ ماه گذشــته چه تاثیری بر اقتصاد و بازار سرمایه و رشد تولید و پیش بینی پذیــری اقتصاد خواهد داشــت؟

 

گفت: قطعــا ثبات در بازار هــای مالی موجب اعتمادســازی و پیش بینی پذیر شــدن بازار هاســت و می تواند موجب رشــد و اعتلای بازار های مالی به خصوص بازار سرمایه را فراهم آورد.

 

این تحلیلگر بازارهای مالی در پاســخ به این پرسش که تقویت سیستم اعتبار سنجی در کشــور برای نهاد های مختلف پولی و مالی مثــل بانک ها و صنعــت بیمه چه کاربرد و چــه اهمیتــی دارد؟

 

گفت: تقویت سیســتم اعتبارســنجی باعــث می شــود که ســرعت و کیفیت مبادلات مالــی افزایش یابد؛ بــه این ترتیــب، باتوجه به روشــن بودن وضعیت اعتباری اشــخاص حقیقی و حقوقی، امکان تخصیص سریعتر منابع میسر و بسیاری از بروکراسی های اداری نیز حذف می شود.

 

از سوی دیگر، فرهنگ ایفــای تعهدات در جامعه به شــکل جدی تری تضمین خواهد شــد. همانطور که امروز در کشــور های توســعه یافته تقریبا تمامی مراودات مالی اشــخاص و ســازمان ها در گرو کارنامه اعتباری آن هاست؛ در ایران نیز حرکت به سوی اعتبارسنجی برای اعطای تسهیلات آغاز شده و به تدریج جایگزین تضامین کنونی می شود.

 

عزیزیان در پایان در پاســخ به این پرسش که با توجه به اینکه نرخ رشــد نقدینگی از ۴۱ درصد بــه ۲۶.۴ درصد رسیده است، کنترل رشد مقداری ترازنامه بانکی ها چه تاثیری بر کاهش رشد نقدینگی داشــته و کاهش رشد نقدینگی چه تاثیراتی بر اقتصــاد دارد؟

 

تاکید کرد: قطعا رشد نقدینگی در کشور موجب ایجاد تورم می شود و در واقع مهمترین عامل آن اســت؛ بنابراین مهار نقدینگی کمک شــایانی به کاهش تورم خواهد کرد؛ اما باتوجه به شــرایط جاری کشــور نیاز به نقدینگی و برآورد ها برای پاسخگویی به صنایع، بهتر اســت از طریق راه حل هایی دنبال شود که تخصیص منابع محدود را اصلاح می کند و هم زمان ســرعت گردش پول را در چرخه های بســته پولــی افزایش دهد.

 

بــه همین دلیل مطلوب اســت که سازکار های زنجیره های تامین مالی حلقه بسته تقویت شــود تا باوجود اینکه به نقدینگی اهرم می دهد، تاثیری در افزایش ضریب فزاینده پولی نداشته باشد.

 

 

«روزنامه اقتصاد مردم - 21 آذر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/09/21     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |