هدف هر اکسپو افزایش آگاهی های عمومی، به اشتراک گذاشتن تغییرات، تشویق پیشرفت ها و انتقال تجربیات در زمینه کاری خود است.

 

 

 

 

 

 

اهداف شرکت کنندگان: در این رویداد جامعه بزرگی از مردم، از جمله کارشناسان، مدیران، ســازمان های غیر دولتی و سیاستمداران شانس این را خواهند داشت تا با هم همکاری کنند.

 

رئیس جمهوری در افتتاحیه نمایشگاه توانمندی های صادراتی(ایران اکسپو ۲۰۲۴ ) بیان و در تبیین چرایی تحریم ناپذیری ایران به این موضوع اشاره کرد که جوانان و متخصصان داخلی، در سال های گذشته توانسته اند با نوآوری و ابتکارهای خاص علاوه بر تامین نیازهای ضروری کشــور، دریچه های صادراتی جدید به روی دنیا باز کنند.

 

رئیس جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی گواه تحریم ناپذیربودن جمهوری اسلامی ایران اســت، گفت: تحریم در ایران اسلامی با اراده پولادین مردم هرگز به نتیجه نرسیده و پس از این هم نخواهد رسید.

 

برگزاری این نمایشگاه همچنین نشان دهنده آن است که طرح های شیطانی منزوی کردن ایران هرگز به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید.

 

رئیسی همچنین این نمایشگاه را رونمایی از دستاوردها و توانمندی های جوانان کشورمان در تلاش برای تبدیل تحریم ها و تهدیدها به فرصت، توصیف و تصریح کرد: «به تعبیر دیگر ترجمان این نمایشگاه و رویداد بزرگ اقتصادی آن است که ما توانستیم و باز نیز می توانیم.»

 

بر این اساس، اظهارات رئیسی را می توان بازتاب تغییر و تحولات سرنوشت ساز سال های اخیر اقتصاد ایران دانست، یعنی دقیقا همان نقطه عطفی که طراحان و معماران تحریم های یکجانبه و حداکثری گمان می کردند با به راه انداختن آنچه کارزار فشار حداکثری نام گذاشتند، می توانند جریان تولید و تجارت را در کشور به کلی فلج کنند و در نهایت به خواسته خود که همان از بین بردن توان سیاسی و نظامی کشور بود، دست پیدا کنند و مردم را در برابر حاکمیت قرار دهند، اما کارنامه سال های اخیر نشانگر شکست ابرتحریم هایی است که به گمان تحلیلگران بین المللی اگر نسبت به هر کشوری اعمال شده بود، فروپاشی ساختار اقتصادی آن کشور ظرف چندماه قطعی بود.

 

دولت رئیسی در شرایطی کار خود را آغاز کرد که به واسطه دیدگاه غلط دولت سابق به روابط بین الملل و همچنین اقتصاد بین الملل، فرصت های طلایی تجارت ایران در دهه ۹۰ با نگاه صرف به غرب و بالاخص اروپای غربی هدر رفته و کشور به واسطه بدعهدی طرفین غربی در برجام، مسئله همه گیری ویروس کویید ۱۹ و همچنین وضعیت بازار جهانی سوخت های فسیلی در سال ۱۴۰۰ از لحاظ اقتصادی در شرایطی خوبی قرار نداشت.

 

دید محصور به غرب و خوش بینی مفرط به کشورهای غربی و سازوکارهای آنان از ابتدای دولت سابق مورد نقد بسیاری از صاحب نظران روابط بین الملل و اقتصاد بین الملل قرار گرفت زیرا اساسا توان بازارهای غرب برای صادرات، واردات و تجارت ایران بسیار کم و حتی در بهترین شرایط سیاسی و بین المللی با این دست کشورها، بازار آنان ظرفیت زیادی برای تجارت ایران نداشته و ندارد.

 

این واقعیت را پیش از همه کشوری همچون چین که جز بزرگترین صادرکنندگان کالا و خدمات به شمار می آید، دریافته و بازار هدف خود را در قاره آفریقا، آمریکای جنوبی، بازارهای آسیای مرکزی و اروپای شرقی و دیگر نقاط جهان تعیین کرده و تجارت چندین میلیارد دلاری با این مناطق را هدف گذاری کرد.

 

ولی به واسطه تسلط دید غرب گرا در سیاست خارجی و سیاستگذاری اقتصادی دولت پیشین با منوط کردن همه فرصت های سیاست خارجی و اقتصادی کشور به برجام و سازوکارهای مضحک و ناکارآمد همچون اینســتکس، کشورمان با پایین ترین نرخ صادرات غیر نفتی و همچنین کمترین میزان و نرخ سرمایه گذاری خارجی در دوران پس از انقلاب اسلامی روبرو گشت.

 

این غفلت و بی تدبیری حتی راه تجارت ایران با بازارهای جهانی همچون آمریکای جنوبی که در دولت های هشتم، نهم و دهم پایه ریزی شده بود را نیز از دست داد.

 

در کنار این موضوع گرچه با تغییراتی در ساختار وزارت امور خارجه بخش دیپلماسی اقتصادی و معاونت اقتصادی این مجموعه گسترده تر شد ولی در عمل این بخش و مقامات ذی ربط آن در سفارتخانه ها و نمایندگی های ایران، عملکرد به سزایی را در دوران دولت سابق نداشته و دستاورد خاصی را به دست نیاوردند.

 

 

«روزنامه اقتصادی امروز - 11 اردیبهشت 1403»

   تاریخ ثبت: 1403/02/11     |     |