مرتضی ادب

 

 با توجه به اینکه میزان صادرات نفت برای ایران گاها با ابلاغ تحریم هایی نادرست کاهش می یابد و روند اقتصادی کشور نباید تنها بر پایه ی نفت باشد امروزه بسیاری از مسئولین و کارشناسان در پی رونق صادرات مواد معدنی به کشورها هستند و در این باره باید بگوییم مواد معدنی می توانند جایگزین مناسبی به جای صادرات نفت و فرآورده های نفتی باشند.

 

 

 

 

 

 

تحقق اهداف اسناد بالادستی کشور که چشم انداز اقتصاد کشور در آن ترسیم شده، در گرو دستیابی به اقتصادی پویا، رشد یابنده و دانش بنیان است.

 

در این میان، توجه به مولفه های پیش برنده آن بسیار حائز اهمیت است.

 

یکی از مولفه های آن در شرایط کنونی، توسعه صادرات غیرنفتی کشور است.

 

بررسی وضعیت تجارت خارجی کشور در یک دهه اخیر حاکی از ضرورت توجه بیشتر به توسعه صادرات غیرنفتی و اثرگذاری آن بر رشد اقتصادی کشور است که از مولفه های کلیدی در تحرک بخشی به تولید (جهش تولید) به شمار می رود.

 

میزان صادرات مواد معدنی ایران به کشورهای مختلف همواره در حال پیشرفت است و امروز بسیاری از کشورها از جمله چین، روسیه، عراق ترکیه و حتی هند در رابطه با خرید مواد معدنی با ایران همکاری دارند.

 

در این بین روسیه بیشترین میزان خرید مواد معدنی را از آن خود کرده و موادی چون مس، آهن و نقره مواد معدنی صادراتی ایران به این کشور است.

 

بعد از آن هند با خرید مواد معدنی چون سنگ آهن و فولاد، همواره در عرصه خرید مواد معدنی جزو کشورهای پیشتاز بوده و صادرات مواد معدنی از طرف ایران برای این کشور نیز صورت می گیرد.

 

از این موارد که بگذریم باید بگوییم چین با وجود اینکه خود یکی از کشورهای پرقدرت در عرصه صادرات است.

 

بسیاری از مواد معدنی را از ایران وارد می کند و این نکته ای حائز اهمیت در رابطه با صادرات به حساب می آید.

 

از کشورهایی که در بالا به آن اشاره کردیم، ترکیه یکی از بهترین کشورها برای صادرات است.

 

زیرا مرزهای مشترک زیادی با ایران داشته و به همین دلیل مسئله ی صادرات با این کشور با سهولت قابل انجام است و اکثرا کالاها به صورت زمینی به این کشور صادر می گردند و نقره و مس، بیشترین محصول صادراتی ایران برای این کشور به حساب می آید.

 

آخرین کشوری که می خواهیم به آن اشاره کنیم، عراق است.

 

در این باره باید بگوییم عراق کشوری است که همواره با کمبود مواد معدنی روبرو است و بخش زیادی از فولاد و مس ایران به این کشور صادر می شود.

 

به صورت کلی صادرات مواد معدنی به کشورهای دیگر باعث افزایش رشد اقتصادی شده و می تواند فرصتی برای پیشرفت باشد و این مورد را نباید نادیده گرفت.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 23 اردیبهشت 1403»

   تاریخ ثبت: 1403/02/23     |     |